Twinkle | Digital Commerce

Gaan webwinkels crisis overleven?

2017-05-26
170131
  • 1:22

Tijdens het eNederland Congres gisteren belde BNR me de vraag of webwinkels moeten vechten om te overleven. Aanleiding was een artikel in de New York Times van donderdag, met de kop ‘Web Sites Wage Holiday Price Wars’. Nederlandse webwinkels zijn niet immuun voor wat er in de markt gebeurt. Maar vooralsnog lijkt het erop dat we toeleven naar nieuwe omzetrecords voor sint en kerst.

Het consumentenvertrouwen daalde in oktober naar -27 (bron: CBS). Gisteren bereikte de beurs, ingegeven door angst voor een diepe en langdurige recessie, een nieuw voorlopig dieptepunt. Ook webwinkels voelen de druk op omzet en marge, maar lijken het hoofd meer dan boven water te kunnen houden. Elke crisis kent winnaars en verliezers, vertelde iemand me onlangs. Mijn voorspelling is dat e-commerce als grote winnaar uit deze crisis komt!

Consumenten maken steeds bewustere keuzes waar, hoe en wanneer te shoppen. En steeds vaker valt de keuze uit ten gunste van online shopping. Prijsbewuste kopers zoeken, kijken en vergelijken via vergelijkingssites. En ze laten dat steeds vaker volgen door een aankoop bij een webwinkel, voor steeds hogere gemiddelde bedragen. De constante demografische influx van jonge, nieuwe kopers zorgt voor groei, die rond Sinterklaas en kerst kan oplopen tot meer dan 20%.

Toch zijn er ook zorgen. Met name aan de onderkant van de webwinkelmarkt moeten ondernemers harder vechten voor marktaandeel. En vooral zij die op de grens zitten om de stap van kleine ‘van huis uit’ webretailer naar het ‘echte werk’ te maken, zouden het wel eens lastig kunnen krijgen. Uiteindelijk valt daar aan een nivellering van de markt niet te ontkomen. Om een webwinkel op professionele wijze te kunnen runnen is immers schaalgrootte, inkoopkracht en dus geld nodig en laat het nu juist in deze tijd moeilijk zijn om dit soort zaken adequaat gefinancierd te krijgen.