Tijdens het eNederland Congres gisteren belde BNR me de vraag of webwinkels moeten vechten om te overleven. Aanleiding was een artikel in de New York Times van donderdag, met de kop ‘Web Sites Wage Holiday Price Wars’. Nederlandse webwinkels zijn niet immuun voor wat er in de markt gebeurt. Maar vooralsnog lijkt het erop dat we toeleven naar nieuwe omzetrecords voor sint en kerst.
Het consumentenvertrouwen daalde in oktober naar -27 (bron: CBS). Gisteren bereikte de beurs, ingegeven door angst voor een diepe en langdurige recessie, een nieuw voorlopig dieptepunt. Ook webwinkels voelen de druk op omzet en marge, maar lijken het hoofd meer dan boven water te kunnen houden. Elke crisis kent winnaars en verliezers, vertelde iemand me onlangs. Mijn voorspelling is dat e-commerce als grote winnaar uit deze crisis komt!
Consumenten maken steeds bewustere keuzes waar, hoe en wanneer te shoppen. En steeds vaker valt de keuze uit ten gunste van online shopping. Prijsbewuste kopers zoeken, kijken en vergelijken via vergelijkingssites. En ze laten dat steeds vaker volgen door een aankoop bij een webwinkel, voor steeds hogere gemiddelde bedragen. De constante demografische influx van jonge, nieuwe kopers zorgt voor groei, die rond Sinterklaas en kerst kan oplopen tot meer dan 20%.
Toch zijn er ook zorgen. Met name aan de onderkant van de webwinkelmarkt moeten ondernemers harder vechten voor marktaandeel. En vooral zij die op de grens zitten om de stap van kleine ‘van huis uit’ webretailer naar het ‘echte werk’ te maken, zouden het wel eens lastig kunnen krijgen. Uiteindelijk valt daar aan een nivellering van de markt niet te ontkomen. Om een webwinkel op professionele wijze te kunnen runnen is immers schaalgrootte, inkoopkracht en dus geld nodig en laat het nu juist in deze tijd moeilijk zijn om dit soort zaken adequaat gefinancierd te krijgen.
Wijnand, ik denk ook dat webwinkelen minder gevoelig is voor ups en downs. Misschien heeft 't wel te maken met het simpele feit dat je niet cash betaalt, of althans niet meteen zo geconfronteerd wordt met 'geld'. Wie zal het zeggen. Met je stelling dat je voor het starten van een webwinkel 'dus geld nodig hebt' ben ik het pertinent oneens. Ik ken webshops die een paar mio omzet per maand doen, maar die nog nooit bij de bank of waar dan ook hebben aangeklopt voor geld. Webwinkelen is juist democratisch: iedereen kan 't, en misschien wel beter zonder vreemd geld. Wat je nodig hebt is een bepaalde mentaliteit, ondernemerschap, doorzettingsvermogen. Als je de de geschiedenis er op na slaat, zul je ook zien dat de mooiste bedrijven werden opgericht in tijden van recessie. Door mensen die niets meer te verliezen hadden, en dus wel moesten ondernemen. Zonder geld. Dus kom op mensen, start a shop!
Ik denk dat de crisis goed is voor webwinkel markt, niet zo zeer voor groeiende cijfers, maar meer in aantal webwinkels dat als paddenstoelen uit de grond gaat komen.
Iemand die ontslagen wordt zal snel grijpen naar nieuwe mogelijkheden, verkoop via een webwinkel is vaak de snelste weg.
Ik zie in ons One Stop Webshop klantenbestand een flink aantal kleine shops ontzettend snel groeien. Het feit dat deze winkeliers vaak zonder noemenswaardige overhead werken, levert hen tijdens economisch barre tijden wat voordeel op. Ook zien wij bij grotere ondernemingen legacy systemen die nog wel eens leiden tot enorme automatiseringskosten, die toch terugverdiend moeten worden bij de consument.
In bepaalde gevallen levert klein zijn dus zoveel voordeel, dat inkoopvoordeel van grotere bedrijven daar niet tegen opweegt.