De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) luidde onlangs de noodklok voor de detailhandel in Nederland. Mogelijk verdwijnen tienduizend winkels. Door regelgeving van de overheid, de kredietcrises en ga zo maar door. Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing & Distance Selling aan de RSM/Erasmus Universiteit, moeten de winkels de oorzaak van de problemen niet bij externe factoren gezocht worden, maar bij zichzelf.
Volgens Molenaar speelt de detailhandel onvoldoende in op de internettende consument. Klopt. Maar webwinkels en winkels vormen samen de detailhandel en hebben elkaar dus ook hard nodig!
Het opiniestuk van Molenaar in het Financieele Dagblad van vrijdag 19 september jl. gaat in op het (nieuwe) koopgedrag van consumenten, waar winkels op internet in alle facetten een alternatief bieden voor het gewone winkelstraat winkelen. Van gemak, kennis, communicatie tot service toe. Voeg daar alle ellende van parkeerproblemen en parkeerkosten toe en je zou bijna gaan geloven dat het nog maar even zal duren of we winkelen alleen nog maar op internet.
Zo hard zal het niet lopen natuurlijk. Maar Molenaar raakt wel een teer punt, als hij indirect verwijst naar het weinige op zich zelf reflecterende vermogen van veel traditionele retailers. Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat Herman van der Geest, voorman van het Platform Detailhandel, detaillisten opriep vooral geen webwinkel te starten, daarmee een tegenstelling suggererend tussen de belangen van winkels en webwinkels. Op het niveau van de het Platform Detailhandel, de RND en Thuiswinkel.org is die tegenstelling er namelijk helemaal niet en hebben nieuwe en oude (web)winkels elkaar hard nodig!
Dat zou ik ook denken, Wijnand. En anderen denken dat ook, maar om andere redenen: bij 'steen' kun je lekker kijken, en dan online kopen (veel gehoorde klacht van stenen winkeliers). Verder denk ik dat het 'meekrijgen' van stenen winkels voorlopig niet lukt. Hun brancheclubs vinden dat niet nodig. Behalve de citaten die je hierboven opvoert, kun je bij de RND (Raad Ned. Detailhandel) nog dit lezen: âÂ?Â?19 mei 2008-Consument gaf vorig jaar 530 euro uit op internet. Consumenten gaven in 2007 gemiddeld ruim 530 euro uit aan inkopen via internet, een stijging van 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Mobieltjes zijn daarbij veruit favoriet, zo blijkt maandag uit cijfers van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). In totaal spendeerden Nederlandse consumenten vorig jaar 3,9 miljard euro op het net, bijna 40 procent meer dan het jaar ervoor. Dat bedrag werd opgehoest door 7,5 miljoen online-kopers. Volgens de belangenorganisatie van de detailhandel heeft de traditionele winkel geen last van de internetverkopen. Sterker nog, consumenten weten steeds vaker de websites van de winkels zelf te vinden. De RND concludeert dan ook dat de toenemende populariteit van het kopen op internet geen invloed heeft op de winkelverkoopâÂ?Â.
Gaat u rustig slapen, de RND waakt. http://www.raadnederlandsedetailhandel.nl/index.cfm/4,8671,58,32,html
Wat een onzin om te zeggen dat de brick-stores geen last hebben van de webshop. Had onderstaande reactie drie jaar geleden bij een bericht gestaan dan had je de argumenten nog aan kunnen halen, zoals: De consument beschouwt betalingen over het internet als zijnde niet-veilig. De consument heeft problemen met hoge leveringskosten en lange leveringstijden De consument wil een product voelen, zien en ervaren, een 2d afbeelding alleen is niet voldoende.
De webshops hebben deze argumenten opgepakt en hier iets mee gedaan. Dit heeft geleid tot respectievelijk: Ideal, leveringstijden binnen 1 werkdag, uitgebreide video reviews, gebruikerservaring etc. Misschien wordt het eens tijd dat de brickstores hun ontwikkelingen een beetje op gang gaan brengen en iets aan hun situatie doen, in plaats van klagen over het concurrentievoordeel van de webshops. Natuurlijk is het lekker makkelijk om de schuld hierbij te leggen, maar daar red je de winkel niet mee.
Naar mijn mening heeft de brickstore het grote voordeel dat de consument zijn winkel binnenwandelt. Hier heeft hij niet veel meer inspanningen voor hoeven doen dan zijn deuren open zetten. Maak dan ook eens gebruik van de klant die al in je winkel staat.