Twinkle | Digital Commerce

Spijbelen voor een pakketje

2017-05-26
  • 1:48

Persbericht uitgegeven door Kelkoo:

De helft van de online shoppers wacht thuis op zijn aankoop. Ziek zijn of een afspraak hebben bij de dokter zijn de meest gebruikte smoezen waarmee de werkgever om de tuin wordt geleid. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van de online shop- en vergelijkingssite Kelkoo onder 14.000 respondenten. 

De belangrijkste thuisblijfsmoezen:

1) Ziek (28%)

2) Afspraak bij de dokter (25%)

3) Thuiswerken (23%)

4) Persoonlijke problemen (12%)


Een tamelijk schokkend onderzoeksresultaat, vind ik. Maar waar zegt hiet iets over? Over onvrede met het werk/de werkgever, over de weinig flexibele werkomgeving, of over de onbekendheid met de verschillende bezorg- en afhaalmethodes? In de eerste twee gevallen kunnen we er weinig aan doen, maar in het laatste geval is er werk aan de winkel voor de distributeurs en webwinkels! Om bijvoorbeeld te communiceren dat pakketjes ook op een ander adres (werkadres, bijvoorbeeld) kunnen worden bezorgd of dat de klant het pakket kan ophalen. Als de helft van de online shoppers thuis blijft om op het pakje te wachten, dan kunnen we er dus vanuit gaan dat dit geldt voor zowel grote als kleine pakketten. Dat je thuisblijft voor de levering van een koelkast of bank, kan ik me voorstellen. Op het werk laten bezorgen of bij de buren is geen optie.

'We bieden al heel veel mogelijkheden voor het bezorgen of afhalen van pakketten', zegt Hans Dijkzeul, director marketing & sales bij Selektvracht in de Twinkle die vandaag bij de abonnees op de mat valt. 'De consument kan kiezen waar, wanneer en hoe hij zijn pakket wil ontvangen. Maar de webwinkel moet dat de consument wel aanbieden.' Koos van Santen (ECI en Thuiswinkel.org) pleit in hetzelfde artikel voor tijdvakken waaruit de consument kan kiezen voor bezorging, zodat wanneer die dan spijbelt dat in ieder geval niet de hele dag hoeft te doen.

Wat vindt u? Is er voldoende keuze en geven de webwinkels die ook?

(ps: dit is geen oproep voor het spuien van uw onvrede over de bezorging van de diverse partijen. Ik wil een discussie op gang brengen over de verntwoordelijkheid van webwinkels als 'tussenpersoon' tussen de distributeur en consument.)