Twinkle | Digital Commerce

TomTom, Google en het paard van Troje

2017-05-26
  • 1:29

Voor een volle zaal sprak Oscar Diele gistermiddag bij Eday2008 over 'customer interaction': klantinteractie dus. Nou mag Oscar het op z'n Engels zeggen hoor, want van marketingmanager bij Wehkamp en eBay, is hij nu verantwoordelijk voor zo'n 20 miljoen online klanten die via TomTom wereldwijd navigatieproducten kopen. Prachtcarrière toch. Het venijn van zijn presentatie zat hem in de staart.

Meer dan onderhoudend was zijn verhaal over de start van TomTom in 2000 en waar het bedrijf nu staat. Over hoe de overname van Teleatlas bij zal gaan dragen aan de strategie van 's werelds grootste producent van navigatieproducten. Enthousiast vertelde Oscar over de wijze waarop consumenten betrokken worden bij de navigatieproducten van TomTom. Schaalbaarheid, duidelijkheid en directheid, maar simpel en laagdrempeligheid zijn voor hem de peilers van customer interaction.

Spannend werd het pas echt toen de samenwerking met Google aan de orde kwam. Tegenwoordig kun je met je TomTom-navigatie ook Google's local search binnenhalen, wel zo gemakkelijk als je op zoek bent naar de dichtsbijzijnde pizzaboer. Maar wat nu te doen als Google op termijn met die samenwerking aan de haal gaat?

TomTom heeft dan wel voor ruim 2 miljard euro Teleatlas overgenomen en Teleatlas levert kaarten aan Google Maps! Het binnenhalen van Google binnen TomTom-navigatie is op zich vanzelfsprekend. Maar toch. Het maakt de positie van TomTom er op termijn niet gemakkelijker op en levert nu al ongetwijfeld strategische hoofdbrekens op. Google is er niet naar om met Google Maps afhankelijk te worden van TomTom, toch?

Peter Olsthoorn speelde hier in zijn vragen goed op in, maar kon Oscar uiteraard niet verleiden tot strategische gedachten. Ik moest toch ook een beetje denken aan het binnenhalen van het paard van Troje. De tijd zal het leren.