Twinkle | Digital Commerce

Lasagna van Marktplaats.nl

2017-05-26
  • 1:20

Toen ik vanochtend voor het eerst deze week op de redactie kwam, stond er een vettig, onwelriekend bakje op m'n bureau. Er zit een wikkel omheen waarop Marktplaats.nl staat en onder de wikkel zit nog iets van een uitleg. Tenminste dat denk ik, want ik heb niet de moeite genomen een en ander te openen, zo vettig is het en zo onsmakelijk ziet het eruit. 'Het was nog lauw toen het gisteren werd gebracht', zei mijn collega. 'De koerier zei ook dat je het misschien beter niet op kunt eten.' Het is een lasagna, denk ik.

Er ligt ook een envelop bij, met vetvlekken erop. Daarin zit een persbericht. En daaruit blijkt dat Marktplaats.nl samen met MeMo2 een fictieve online campagne heeft opgezet waaruit blijkt dat online adverteren voor de fast mover-industrie relevant is. In een dertig dagen durende campagne werden niet bestaande luxe kant-en-klaar magnetronmaaltijden ('YUP menu') enkel via Marktplaats.nl onder de aandacht gebracht. En van de Marktplaats-bezoekers die tenminste één keer per maand een magnetronmaaltijd kopen (n=118) is de helft van plan om binnen twee maanden een van de fictive aangeprezen maaltijden te kopen. 'Deze case toont aan dat fast movers in korte tijd op een kostenefficiënte manier zeer mooie resultaten kunnen behalen als ze inhaken bij online bereikpartijen als Marktplaats.nl met een bereik van 48,9%', ronkt de managing partner van MeMo2 in het persbericht. Omdat dat in de krant mag, sturen ze mij een bakje lasagna. Opzet geslaagd, maar met een bakje lasagna zo fictief als het YUP menu had ik toch een vrolijker stukje geschreven.