Twinkle | Digital Commerce

Kruidvat gokt verkeerd

2017-05-26
  • 1:39

Door gastblogger Hans Bach

Drogisterijketen Kruidvat organiseerde maandag 9 juni jl. een actie waarbij via internet voor elk Nederlands EK doelpunt honderd euro korting werd gegeven op de prijs van een lcd-tv die reeds was afgeprijsd van 699 naar 399 euro. De drie Oranjedoelpunten waren dus goed voor een korting van driehonderd euro, waardoor de oplettende koper nog maar 99 euro hoefde te betalen!  En dat laat niemand aan zijn neus voorbij gaan. Maar Kruidvat was te pessimistich over het resultaat van ons Oranje team - zij gokten "op het verkeerde paard" zoals dat heet. En de Azzuri waren natuurlijk niet voor niets "numero uno".

Tienduizenden consumenten, waaronder ook ik, waren middels een grote e-mail campagne geattendeerd op dit bijzondere aanbod en zij probeerden dus tijdens en direct na de wedstrijd de website van het Kruidvat te bezoeken. Kruidvat had echter een erg domme inschattingsfout gemaakt: Oranje speelde super, dus de website bleek niet berekend op de massale belangstelling en was de hele avond volledig onbereikbaar. Zoals dat heet: helaas - pindakaas!  Kruidvat bood daarop excuses aan voor de slechte bereikbaarheid van de site. En omdat de voorraad, van (ja, u leest het goed) maar liefst 250 toestellen, volledig ontoereikend was sloeg het bedrijf een enorme flater. Bovendien is dit niet de eerste keer dat een detailhandelsbedrijf in Nederland de vraag bij een spectaculaire actie via Internet onderschat.

Ook de Consumentenbond is inmiddels wakker geworden, men is totaal niet te spreken over de EK-actie van Kruidvat. Louter excuses geven is te mager en de Consumentenbond onderhandelt met Kruidvat over een oplossing. Volgens de Thuiswinkel regels moet, voorzover ik weet, bij dit soort acties de website qua bereikbaarheid berekend zijn en een actieproduct in 'voldoende mate' aanwezig zijn, het aantal verzonden e-mails in combinatie met de prijs stond in geen verhouding tot de 250 lcd-tv's. Ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van Thuiswinkel.org!

Hans Bach is directeur van Call'm Beheer (consultancy in klantcontact).

Dit stuk verscheen eerder op Telecommerce.nl