Twinkle | Digital Commerce

Affiliatemarketing is hot!

2017-05-26
  • 1:21

Gisterenochtend bezocht ik de eerste Affiliate Marketing Dag in de Fabrique in Maarssen. Meer dan 400 vooral ook jonge mensen, die op de openingsvraag van dagvoorzitter Ronnie Overgoor “wie weet wat affilatemarketing is” niet reageerden. En ik had nou niet bepaald het idee dat die 400 vooral ook jonge mensen door verlegenheid overmand waren.

Voor velen is de wereld van affiliatemarketing diffuus. Een beetje een wereld van het snelle geld. Maar weinigen weten wat er gaan is, hoe het werkt en wat je als webwinkelier en adverteerder nou mee moet. Beetje het SEM, sorry, het search engine marketing gevoel van zeg maar een jaar of vijf, zes geleden. Je moest er wel wat mee, maar wat en hoe het nou precies werkte, dat was nog een ander verhaal.

Openingsspreker van de het congres Kris Jones, selfmade president & CEO van Pepperjam.com. Op zijn 24e, als student al miljonair. Nu aan het hoofd van een de grootste super affiliate networks uit de Verenigde Staten. Affiliate marketing is in de States al goed voor zo’n 15% van de online omzet. En de door Jones gepresenteerde Europese cijfers liegen er ook niet om: Volgens e-Consultance Study spenderen Europese online retailers inmiddels al 19% van hun online budget aan affiliatemarketing en verwacht 71% budget voor affiliatemarketing in de komende twee jaar te verhogen.

Het moeilijk een gevoel voor cijfers te krijgen voor de impact van affiliatemarketing in de Nederlandse markt. Het zou best wel eens zo rond de 10% kunnen liggen, wat zou betekenen dat zo’n 400 miljoen euro online omzet via affiliatemarketing wordt gerealiseerd. Een booming business, zo getuigde ook de internet bubble sfeer van gisteren. Maar ook een wereld waar verdere professionalisering, niet in de laatste plaats in het belang van de webwinkelier en adverteerder, nog opgepakt moeten worden.