Twinkle | Digital Commerce

Affiliate Dag: Kris Jones

2017-05-26
  • 1:52

Dat het organiseren van een Affiliate Dag een schot in de roos is, blijkt uit de enorme opkomst van ruim 500 man. Zij waren gisteren bijeen in DeFabrique in Utrecht om een dag lang alle ins en outs van affiliatemarketing te horen. Tijdens de paneldiscussies was er volop ruimte voor interactie en natuurlijk wilden affiliates één-op-één met adverteerders praten en andersom. Daar was in de pauzes ruimschoots tijd voor en ook het speeddaten vlak voor en tijdens de borrel liep storm.

Keynote-spreker Kristopher Jones
Keynote-spreker was de Amerikaan Kristopher Jones, CEO van Pepperjam. Al tijdens zijn studie verdiende hij als affiliate meer dan honderdduizend dollar. Per maand. Hij begon in 1999 en in 2002 behoorde hij tot een van de grootste affiliates van de VS. Zijn fullservice marketingbureau Pepperjam is een van de snelst groeiende bedrijven van de VS. Jones put uit negen jaar ervaring als hij het publiek zijn ‘tips and strategies for optimal succes’ voorlegt. Zodat wij kunnen leren van zijn fouten.

Respect
Zijn eerste tip is er één die we in veel presentaties terughoren: Neem de affiliate serieus. Het idee van affiliate als de jongen in de versleten spijkerbroek die met zijn laptop bij het zwembad zit (in Nederlandse voorbeelden vaak de jongens op de zolderkamertjes) is achterhaald. De grootste affiliates zijn zo langzamerhand groter dan hun opdrachtgevers, zegt Jones. Het zijn professionele zakenlui die op een eerlijke manier geld verdienen. Behandel ze met respect.

Transparantie
Een andere tip is om te focussen op transparantie. Wie zijn je affiliates? Neem de tijd om ze te leren kennen en kijkt naar zaken als kwaliteit en integriteit. In vervolg daarop haalt Jones aan dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. De zogeheten 95/5-regel: 5 procent van de affiliates zorgt voor 95 procent van de omzet.

Communiceren
Communicatie is belangrijk en investeer dan ook in communicatietools, is Jones’ advies. Bijvoorbeeld een chatprogramma voor onbelemmerde en persoonlijke interne communicatie.

PPC vs affiliatemarketing
Vervolgens zet hij PPC (pay-per-click) af tegen affiliatemarketing. PPC wordt steeds duurder (keywords worden duurder). Daarbij hanteert Google de restrictie dat een bedrijfsnaam maar één keer terugkomt in de eerste tien organische en de eerste tien gesponsorde resultaten. Werk je met affiliates dan is het eenvoudiger om vaker in die resultaten te verschijnen, via je affiliates dus.

Nieuwigheden
Nieuwe advertentievormen als widgets converteren beter dat banners of tekstlinks, zegt Jones. Ook video’s werken goed en kunnen door affiliates worden gebruikt. Daarnaast zijn er de API’s waarmee affiliates bijvoorbeeld social network applicaties kunnen bouwen. In dit laatste ligt volgens Jones de toekomst.