Twinkle | Digital Commerce

Verslag van derde dag van de Thuiswinkel Vakbeurs

2017-05-26
  • 1:55

Tijdens de derde en laatste dag van TCD doet Twinkle wederom kort verslag van een aantal presentaties op de beursvloer van de Thuiswinkel Vakbeurs.

* Heeft webwinkelen de toekomst?
De keynote van donderdag werd verzorgd door Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. Molenaar schetste op zijn eigen wijze een beeld van de huidige situatie op het gebied van e-commerce in Nederland.

De overheid speelt webwinkels in de kaart, stelt Molenaar. Het kabinet probeert het aantal koopzondagen terug te dringen, maar de zondag is bij uitstek de dag dat consumenten (online) aankopen willen doen, aldus Molenaar. 'Door het aantal koopzondagen terug te dringen, surfen consumenten naar Wehkamp.nl en andere webwinkels.'

De grote doorbraak van webwinkels vindt plaats bij de consumenten tussen de 30 en 50 jaar. Deze groep heeft veel aandacht voor het privéleven, wil minder werken en heeft een serieus gebrek aan tijd. Mensen in deze groep maken rationele en efficiënte keuzes en doen iets bewust wel of niet online als ze daardoor tijd overhouden, aldus Molenaar.

Online worden consumenten op hun wenken bediend. 'Van bol.com ontvang ik regelmatig een mailtje met suggesties van boeken die ik misschien ook wel interessant vind. De winkel in mijn buurt waar ik altijd mijn pakken koop, belt mij niet op met de boodschap dat er een nieuw pak binnen is en dat ze er eentje in mijn maat apart hebben gehouden.' Een gemiste kans, aldus Molenaar.

'De retail kan alleen overleven als ze ophouden met passief zijn.' Molenaar schat dat in 2012 ongeveer een op de vijf non-food retailaankopen via internet zal gaan.

* Online versus offline
Volgens Molenaar kunnen is het zogeheten fenomeen dual pricing niet te handhaven. Ferry Fiege van Eperium kwam uitleggen hoe bricks en clicks elkaar juist kunnen aanvullen en versterken.

Het e-commercebedrijf kunnen internetwinkels bezoekers voor fysieke winkels genereren. Bij Bruna bijvoorbeeld kiest de helft van de internetklanten ervoor om hun bestelling in de winkel op te halen. 'Op dat moment is de webshop een goede traffic generator voor de fysieke winkel', aldus Fiege.

Andersom werkt het overigens ook. Winkeliers kunnen hun klanten bijvoorbeeld een kortingscoupon meegeven waarmee ze in de online winkel kunnen bestellen. Klanten doen het voorwerk tegenwoordig online en ga dan naar de winkel om het product te kopen.

Het advies van Fiege: kijk goed naar de markt, wees creatief met uw modellen en genereer meer omzet met multichannel retailing.