Twinkle | Digital Commerce

Verslag van de Thuiswinkel Vakbeurs

2017-05-26
  • 3:21

Dinsdag is in Utrecht de Thuiswinkel Vakbeurs van start gegaan. Drie dagen lang verzamelen webwinkeliers, online marketeers en andere vakbroeders zich in de Jaarbeurs. Twinkle doet van een aantal presentaties verslag vanaf de beursvloer.

* Het verhaal achter de webwinkel Hema.nl
De klassieke retailer heeft goud in handen. Traditionele retailers die een goedlopende winkel met een goede merknaam hebben, hoeven geen koudwatervrees te hebben met een webwinkel te starten.

Volgens Alex Jonker, e-commerce manager bij Hema, hebben klassieke retailers grote voordelen als ze online gaan verkopen. 'Bij retailers hebben al veel marketingkracht, ze hebben al een groot productaanbod en een goede backoffice en logistiek', zo vertelde Jonker tijdens een presentatie op de Thuiswinkel Vakbeurs in Utrecht.

Dat zijn volgens Jonker de juiste ingrediënten voor een geslaagde online verkoop. Zelf heeft de Hema hier enkele jaren over gedaan. 'In 2005 groeide het besef bij Hema dat we iets met online moesten gaan doen. Een jaar later gingen we live het baby- en kindassortiment, naast de al bestaande fotoservice.' En pas vorig jaar ging een volledige webwinkel van start. En met succes want Hema won eind vorige maand nog de Thuiswinkel Award 2008.

Hoewel Hema een beetje spruitjeslucht om zich heeft hangen, noemt Jonker de site "een tikkeltje gedurfd, maar precies raak". Het is de uitdaging om de diversiteit aan artikelen goed online te presenteren, aldus Jonker.

Ophalen
Volgens Jonker is het opvallend dat 70 procent van de online klanten ervoor kiest om het bestelde product in de winkel op te halen. Slechts 30 procent laat het product thuis bezorgen. 'Het afhalen in de winkel schept een vertrouwd gevoel bij het afrekenen', meent de e-commerce manager van Hema.

Het bezoek aan Hema.nl wordt nog met name beïnvloed door de papieren folder en de e-mailnieuwsbrief. De site wordt door ongeveer een half miljoen mensen per week bezocht. Bijna al deze bezoekers komen binnen via deze twee marketinguitingen, weet Jonker. Verder doet de winkel nauwelijks aan zoekmachinemarketing.

Uitbreiding
Over de omzet worden geen uitspraken gedaan, maar Hema.nl is nu het grootste filiaal van Nederland. 'We willen nog uitbreiden naar het buitenland. De site is zo ontworpen dat het zo van start kan gaan in het buitenland.' De winkel wil in ieder geval een webshop starten in Belgie, Luxemburg en Duitsland. 'Hema heeft aangetoond dat er ruimte is voor klassieke retailers op internet.'
 
* Thuiswinkel Marktmonitor
Enkele weken geleden werd met de zogeheten Thuiswinkel Marktmonitor de online consumentenbestedingen van 2007 bekendgemaakt. Eva Gerritse van marktonderzoeksbureau Blauw gaf tijdens de Thuiswinkel Vakbeurs nog eens uitleg over de onderzoeksmethode en de -cijfers.



Zo was al bekend dat Nederlanders vorig jaar voor 3,9 miljard euro aan producten op internet hebben gekocht. Dat is ongeveer 4,8 procent van de totale omzet van de detailhandel. Met diverse grafieken toonde Gerritse de groei van de e-commerce in Nederland in de afgelopen jaren.

Opvallend daarbij is de samenstelling van het online winkelpubliek. 'Online consumenten gaan steeds meer lijken op doorsnee Nederlanders', stelde Gerritse. Met andere woorden: de groep internetconsumenten bestaat niet meer alleen uit jongeren en yuppies. De groep ouderen is inmiddels flink toegenomen. De gemiddelde leeftijd van de online consument is nu ongeveer 40 jaar, aldus Gerritse. Wel is de meerderheid van de internetconsumenten hoger dan gemiddeld opgeleid. 

Van alle Nederlanders die ouder zijn dan zestien jaar, koopt de helft wel eens iets op internet. Volgens de onderzoekers telt Nederland drie miljoen actieve internetters die nog nooit iets online hebben gekocht. Zij zouden wel via internet gaan kopen als de verzendkosten lager zouden zijn, het betalen veiliger zou zijn en als de prijzen van producten lager zouden zijn.

* Affiliate marketing
Remko Nugteren van TradeDoubler Nederland legde in een van de volgende presentaties uit hoe affiliate marketing werkt en hoe het succesvol kan zijn. Communicatie tussen de uitgever en het affiliate marketingbedrijf is daarbij van groot belang, aldus Nugteren. Aan de hand van een voorbeeld van Landal Greenparks werd uitgelegd hoe uitgevers hun affiliates kunnen belonen, hoe ze nieuwe affiliates kunnen werven en hoe ze meer bezoekers kunnen krijgen.

Landal is echt een schoolvoorbeeld, zo bleek uit de presentatie. Het bedrijf heeft zelfs een dedicated affiliate manager aangesteld. 'Affiliate marketing is niet zo moeilijk', besloot Nugteren, 'maar het kost wel tijd en geld.'

De Thuiswinkel Vakbeurs maakt onderdeel uit van TCD, dat van 22 tot en met 24 april in de Jaarbeurs wordt gehouden.