Twinkle | Digital Commerce

Logistiek en e-commerce kunnen professioneler

2017-05-26
  • 2:36

E-commerce-omzet groeit hard en daarmee ook het aantal pakketten dat dagelijks wordt afgeleverd. Het bezorgen van pakketten bij zakelijke klanten gaat prima: er is bijna altijd iemand aanwezig tussen 8-18 uur. Maar meer dan 200.000 pakketten moeten dagelijks bezorgd worden bij consument-klanten van e-shops. Marktleiders op dit gebied: TNT postpakket service en Selektvracht.

Door: Nando van Essen

In 2001 is er in opdracht van Electronic Commerce Platform Nederland een studie verricht naar e-commerce en logistiek: Het probleem van de laatste kilometer. De studie startte met de quote: 'Een van de meest belangrijke strategische voordelen die een internet onderneming kan hebben is een superieure, fysieke levering'. In 2001 bleek die uitlevering nog  allesbehalve superieur te zijn. 
En nu, in 2008, is de bezorging van die 200.000 pakketten bij consumenten wél professioneel georganiseerd? Nee, helaas nog niet. In ons 'Nederland, distributieland' worden we  geconfronteerd met de begrippen 'trefkans' en 'bezorgen bij de buren', in plaats van trefzekere logistiek zonder poespas. Schrik niet: de kans, dat een pakket bij de eerste keer aanbieden kan worden afgeleverd, is niet groter dan 70 procent!! Dat betekent dat dagelijks zeker 60.000 pakketten voor een tweede of derde keer aangeboden moeten worden. Jaarlijks kost dat globaal ingeschat 100 tot 150 miljoen euro! Buiten het feit dat de consument maar moet afwachten wanneer hij/zij over het gekochte product kan beschikken.
De lage score van 70 procent is echter heel begrijpelijk: in de afgelopen 20 jaar is de arbeidsparticipatie sterk toegenomen, zijn huishoudens kleiner geworden, is tijdsbesteding sterk geïndividualiseerd; iedereen heeft zijn eigen agenda. Maar bij het plaatsen van een online-order kun je bijna nooit informatie ingeven wanneer je je order thuis kunt en wilt ontvangen.

TNT en Selektvracht proberen via een omweg de trefkans te vergroten:
• (Nood)greep 1: Ruime openingstijden: ochtend, middag, avond en zaterdag. Bij Selektvracht kun je middag- of avondbelevering aangeven. TNT heeft 9 consumentenprofielen aangemaakt. Ieder postcodegebied krijgt een bepaald profiel. De aanname is dat zo'n gebied één werk- en leefpatroon kent.
• Noodgreep 2: Als de afnemer niet thuis is: afleveren bij de buren! Bij TNT en Selektvracht kun je aangeven of je dat wel of niet wilt.
• Noodgreep 3: Als het afleveren de eerste keer niet lukt, dan maar een tweede of een derde keer proberen.
• Noodgreep 4: Daarna is het pakket voor een bepaalde periode op een depot beschikbaar.



Kan en moet het anders? Ja, natuurlijk!
Geef de consument bij het plaatsen van een order de gelegenheid om afleverdag en tijdsblok (max 3-6 uur) aan te geven, en de trefkans stijgt tot ruim boven de 95 procent. Albert Heijn levert deze performance met Albert.nl al jaren.Wat moeten e-shop en logistiek dienstverlener daarvoor doen? In de eerste plaats moet de levertijdperformance van beide partijen onder controle zijn. In de tweede plaats moeten de processen nauwkeurig op elkaar aansluiten. En ten derde moeten planningsystemen worden aangepast.

De resultaten:
-sterke service-verbetering naar de klant en daardoor: vergroting marktkansen
-een trefzekere e-commerce-logistiek is milieuvriendelijk
-en de bezorgkosten? Grote kans dat de besparingen groter zijn dan de organisatie-meerkosten.


Online kopen van pakketten en het afleveren daarvan. Zal een superieure aflevering in de komende vijf jaar worden gerealiseerd? E-shops en logistieke dienstverleners zijn nu aan zet! Wie durft, wie beweegt?

nandoNando van Essen is met zijn onderneming E-sharp al veel jaren actief als interim professional op het gebied van supply chain management. Het accent in interim management en consultancy ligt op het gebied van procesverbetering in warehousing en distributie. Opdrachtgevers waren o.a. Philips Lighting, HEMA en WE-international. In 2007 heeft hij e-commerce supply chain opdrachten gedaan voor Albert Heijn (Albert.nl).