Twinkle | Digital Commerce

iDeal ideaal?

2017-05-26
  • 2:32

Ik ben een gretige klant op internet. Ik koop boeken, dvd’s, computerspulletjes en dj-gadgets. Elke week komen er weer nieuwe webwinkels bij. Mooie aanbiedingen, scherpe prijzen en kraaltjes en snoertjes bij je eerste bestelling. Sommige websites van die winkeliers zijn alleen maar mooi vormgegeven etalages waarachter zich een hobbyist verschuilt die vanuit zijn garage in de avonduren wat bij wil verdienen. Heel ondernemende jongens en meisjes. Goed zo!

Vaak gaat die hobbyist pas bestellen bij zijn leveranciers als ik de ‘bevestig’-button heb aangeklikt. Dat heb ik hem of haar geleerd in mijn boeken over supply chain management en e-fulfilment… zonder werkkapitaal toch een bedrijf starten en laten groeien.

Het resultaat? Lange levertijden, meerdere pakjes aan mijn deur of in het ergste geval zelfs helemaal geen levering. Niet goed… De ondernemer was even vergeten te lezen dat de logistieke verwachtingen van de klant voorop moeten staan (dat staat in het eerste hoofdstuk van dat boek). Mijn verwachtingen bij kopen op internet zijn eenvoudig: snelheid, gemak en doen wat je belooft.

De logistiek snapt de hobbyist misschien niet, maar wat die hobbyist wel slim doet is mij, en andere consumenten, alvast vooruit laten betalen.

Onderzoek laat zien dat wij als consumenten veilig willen betalen bij webwinkels. Wij kunnen vandaag bij driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDeal betalen. Dat is het online betaalmiddel van de Nederlandse banken. Met iDeal kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk jouw online aankopen afrekenen. Althans dat zegt de website… iDeal is inderdaad gemakkelijk. Maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat ik geen product kreeg, wel had betaald en een hoop gezeur had om dat geld weer terug te krijgen (en zelfs nog moet terugkrijgen). Ik vind iDeal dus niet zo vertrouwd en niet veilig!

Er zijn 6.500 webwinkels bij iDeal aangesloten. Klaarblijkelijk kan iedereen zich zo maar aansluiten. Maar dat vertrouwde door banken uitgegeven iDeal-logo mag natuurlijk nooit een cover-up worden voor ‘door banken geautoriseerde’ flessentrekkerij. iDeal zelf meldt in haar kleine lettertjes: Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.

Hier ligt een uitdaging voor logistieke, juridische, commerciële en de financiële bollebozen om slimme oplossingen te bedenken. Koppel bijvoorbeeld de tracking en tracing-informatie van de transporteur aan de betaling, regel een verhaalmogelijkheid als de leverancier op de vastgelegde leverdatum niet levert of zorg voor een klachtenprocedure. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Koppel de harde logistieke feiten aan de betaling! Dat is een leuke en hersenkraker voor professionals. En we hebben er allemaal belang bij. Vertrouwen in betalen op internet is een eerste voorwaarde voor elke startende webwinkelier.

Martin Bongers vroeg zich eerder af: “Mensen laten zich op straat van hun portemonnee beroven, maar zodra op internet hun creditcardgegevens misbruikt worden is opeens het ‘systeem’ niet goed”. In ‘stenen winkels’ moet je ook wel eens vooruit betalen en welke garanties heb je dan als die stenen winkels niet leveren, of slecht, of te laat.

Moet webwinkelen veiliger zijn dan gewoon winkelen? En moet de klant het risico gewoon maar aanvaarden?

Walther Ploos van Amstel

www.delaatstemeter.nl