Twinkle | Digital Commerce

Nieuw! Betaalde e-mail!

2017-05-26
  • 1:50

Het jaar is nog maar drie dagen jong en we kunnen al de mislukking van het jaar noteren. Op Sprout lees ik net het bericht met de kop 'Nederlandse start-up bedenkt 0900-email'. Daarin lezen we dat internetondernemer Aernoud de Vries zegt met zijn bedrijf Port O'Mail als eerste 'betaalde e-mail' aan te bieden. Het verbaast mij niets dat hij de eerste zou zijn, want waarom zou je geld vragen voor iets wat altijd gratis is geweest?

Uit het artikel:
Wie een mail stuurt naar een speciaal Port O'Mail-adres krijgt het bericht terug dat er voor het sturen van de mail betaald moet worden. Bij particulieren kost dat 1 eurocent per mail, bij zakelijke adressen kunnen ondernemers zelf het bedrag instellen. Het betalen gaan via gebruikelijke online betaalmethodes. Wie maar 1 cent hoeft te betalen wordt gevraagd een minimaal tegoed van ongeveer een halve euro te kopen. De rest van het geld kan later worden gebruikt voor het sturen van mails. Ondernemers kunnen het geld verdiend met de e-mails ook doneren aan goede doelen. "Met een betaald mailadres kan je als ondernemer bijvoorbeeld support bieden via e-mail. In plaats van een 0900-nummer gebruik je dan een Port O'Mail-adres," zegt Aernoud de Vries. Port O'Mail gebruikt onder meer de domeinnamen 0900mail.com en 0800-mail.com. Medio januari gaat de internetdienst van start.

Juist... Hoe zou u reageren als u een helpdesk mailt en u een bericht ontvangt waarin staat dat u eerst moet betalen voordat de mail wordt doorgestuurd?

De Vries zegt: 'Ik vroeg me af of dit nog niet eerder gedaan was en we hebben lang gezocht maar niks gevonden. Bellers vragen ook niet om 0900-nummers, maar ze worden wel vaak gebruikt. Terwijl dezelfde behoefte er is voor e-mail. Voor alle vormen van communicatie zijn mensen bereid te betalen als ze het belangrijk genoeg vinden. Voor zoiets als sms betaalt men ook bakken geld. Waarom zou je dan niet bereid zijn te betalen voor een mailtje waar je veel meer mee kan communiceren?' Omdat sms altijd al geld heeft gekost, natuurlijk.

Hoewel De Vries het tegengaan van spam en virussen in het artikel een bijkomstigheid noemt, is de hele site daar wel op gebaseerd. Een insteek die ik overigens wel iets beter begrijp, maar me nog steeds niet levensvatbaar lijkt.

Er zijn wel mensen die in dit concept geloven, want een groep investeerders heeft geld gestoken in het bedrijf.

Als dit een succes wordt, eet ik mijn virtuele hoed op. Wat denken jullie?