Twinkle | Digital Commerce

Het web is gemaakt voor niche-retailing

2017-05-26
  • 1:18

Als je corebusiness het niet redt, moet je op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Tijdens het Internet Retailing Congres 2007 in San Jose, California, is niche-retailing een hot topic. Fred Lerner, CEO van Ritz Interactive zat zwaar in de analoge fotografie en moest met de opkomst van de digitale fotografie een list verzinnen. Van het ontwikkelen en afdrukken van foto's stapte hij over naar de online-verkoop van digitale camera's en later ook scheeps- en vissersspullen, consumentenelektronica en golfspullen. Alles onder de vlag van Ritz Interactive, maar wel met verschillende merken. Zo zijn er verschillende fotografie-sites, gedifferentieerd op producten, markten, services of klanten.

Netshop.com is een ander (beter?) voorbeeld van niche-retailing en gaat daarin veel verder. Bij Netshop.com is een niche echt een minuscuul speelveld. Een webwinkel voor hangmatten bijvoorbeeld, of voor barkrukken, basketbalmanden, dartboards... Zo heeft Netshop 150 online-winkels. Allemaal met hun eigen look-and-feel, eigen branding en url. Het winkelmodel is voor alle sites hetzelfde legt CEO Doug Nielsen uit: productexpertise, op maat gemaakte, intuïtieve winkelervaring, een ongeëvenaard assortiment en superieure klantenservice.
Het begon met Hammocks.com. Nielsen kwam in contact met een man die online handgemaakte hangmatten verkocht. Een computer, een printer en de database in de la. Nielsen pakte het zaakje op om er een gestroomlijnde shop van te maken. In 2003 was de omzet nog 8 miljoen dollar, in 2006 deed Hammocks.com 115 miljoen dollar. Nielsen wist nu hoe het werkte: 'Merchandising, marketing, technologie, financiën, we hadden een platform om een groot aantal retailsites op te bouwen.'
Onlangs nam Netshop Thralow Inc. over, een organisatie met dertig gespecialiseerde websites, waaronder Telescopes.com en Binoculars.com.
En zo bouwt Nielsen verder aan zijn imperium. 'Omdat elke Netshop-winkel zich op één productcategorie richt, zijn we instaat de consument producten te bieden die hij nergens anders vindt.'