Woensdag 28 december 2016

4571 keer gelezen2 x gereageerd

B2b-klant bereiken: adverteren op LinkedIn

B2b-klant bereiken: adverteren op LinkedIn

Zit jouw doelgroep voornamelijk in de b2b-sector en wil je deze nog beter bereiken? Dan kun je eigenlijk niet om adverteren op LinkedIn heen. Maar wat is er eigenlijk mogelijk? In dit artikel zet social specialist Pim Brans de belangrijkste basiszaken over LinkedIn advertising op een rij.

Tekst: Pim Brans

LinkedIn bestaat uit organisch posten en betaald posts delen. Organische posts zijn berichten die te zien zijn op de tijdlijn van je LinkedIn-connecties en volgers. Bij een organisch bericht wordt deze verstuurd naar al je volgers en kun je, net als bij betaald adverteren, targeting instellen. De targeting die je hier instelt is op basis van de gegevens van je huidige connecties en volgers.

Doordat je LinkedIn-connecties en -volgers liken en delen, krijgen hun connecties jouw post ook te zien waardoor je het bereik vergroot. Een nog betere manier om je bereik te vergroten, zijn betaalde posts. Dit kan in de vorm van sponsored content en text ads. Onderstaand vind je de voorbeelden van deze advertentiemogelijkheden.

Text ads op LinkedIn
Text ads (rechterkolom in de afbeelding) hebben als groot voordeel dat ze gemakkelijk te maken zijn. Toch ben ik voorstander van sponsored content ads omdat deze beter zichtbaar zijn en daardoor een groter bereik hebben. Qua cost-per-click zijn de twee betaalde advertenties hetzelfde, waardoor ik vaker sponsored content ads inzet.

Onopvallend adverteren met sponsored content advertenties
Sponsored content ads zijn te herkennen aan het woordje sponsored links bovenin de advertentie. Ze hebben dus een groter bereik dan text ads. Dit komt omdat de sponsored content ads in de tijdlijn van de LinkedIn-gebruiker staan. Ze staan tussen organische posts waardoor het valt minder opvalt dat het om een betaalde advertentie gaat.

LinkedIn display advertenties
Daarnaast zijn er ook nog display ads, die je rechts in het bovenstaande voorbeeld ziet. Om deze in te zetten moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is dat je een LinkedIn adspend van minimaal 7.000 euro per kwartaal inzet. Zoals je zult begrijpen is dit dus niet voor iedereen weggelegd. Dit is dan ook de reden dat je hier vaak advertenties van bedrijven met een hoog budget ziet.

De voordelen van LinkedIn-adverteren
LinkedIn is bij uitstek geschikt voor de b2b-markt, omdat men dit vooral gebruikt om op professioneel niveau met anderen in contact te komen en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen hun branche. Voor ons als marketeers/ webshophouders is LinkedIn daardoor het perfecte kanaal om te adverteren voor onze b2b-klanten, omdat de data die voor handen is, gebruikt kan worden om te targeten. Data die LinkedIn verzamelt is bijvoorbeeld de company name, company industry of company size. Ook kan getarget worden op basis van job title, age, gender en zelfs op years of experience. Onderstaand een voorbeeld van deze targeting mogelijkheden.


Hoe je NIET moet adverteren op LinkedIn
Een veelvoorkomende fout is dat er een advertentie wordt gemaakt, getarget wordt en de adverteerder achterover gaat zitten en wacht tot er respons komt. De respons waar men op wacht is de uiteindelijke sale of lead. Doordat deze respons echter niet komt en de advertentiekosten relatief hoog zijn, verliezen veel bedrijven en marketeers het vertrouwen van adverteren op LinkedIn.

De reden dat er zo weinig respons komt, is dat een potentiŽle klant zes tot negen contactmomenten nodig heeft voordat er een sale of lead plaatsvindt. Dus tenzij je een groot bedrijf bent met een grote naamsbekendheid, gaat het je niet lukken zomaar te adverteren en de doelgroep te sturen naar een sale of lead. Dit is namelijk pas de laatste fase in de funnel binnen de LinkedIn funnelstrategie. Zorg dus dat je de juiste KPI’s bepaalt voor het meten van het rendement. Pas dan weet je of je goed bezig bent of moet bijsturen. Meten is tenslotte ook hier weten!

Tot zover de basistips voor het adverteren op LinkedIn. Ben je al een stap verder en wil je nog meer uit je LinkedIn advertising halen? Bekijk dan ook eens het artikel over het creŽren van een LinkedIn funnel die wťl converteert.

Pim Brans is sea-consultant bij Tribal.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Social media marketing (Marketing)
- Online adverteren (Marketing)



Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
B2b-klant bereiken: adverteren op LinkedIn
  1. Leon op zaterdag 7 januari, 2017 om 18:52
    www.ttmcommunicatie.nl/social-media/linkedin/training/

    Adveteren op LinkedIn doen wij regelmatig en we zijn erg tevreden over de resultaten. Het is alleen wel veel duurder, zoals je aangeeft in het artikel, dan andere sociale netwerken.

  2. Harry Heijligers op woensdag 8 februari, 2017 om 20:49
    https://smartleadershiphut.com

    Behalve via adverteren kan je je doelgroep op LinkedIn ook bereiken door artikelen te plaatsen in LinkedIn pulse bijvoorbeeld. Werkt heel goed!


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.