Twinkle | Digital Commerce

Denk eens na over je affiliate commissiestructuur: 5 tips

2017-05-27
180101
  • 3:06

Als affiliate marketeer voor een webwinkel ben je tegenwoordig bezig met verschillende facetten: je campagneresultaten, je budget, de samenwerking met het netwerk en het managen en de tevredenheid van publishers. Deze facetten hangen allen met elkaar samen en als één van deze onder druk komt te staan, kan dat invloed hebben op de anderen.

Tekst: Jennifer Kok

Als het onlinemarketingbudget onder druk komt te staan, dan vallen vaak binnen affiliate marketing de eerste klappen: binnen affiliate marketing heeft een adverteerder een zekere adverteerdersmacht. Sales kunnen worden afgekeurd om verschillende redenen (bijvoorbeeld ontdubbeld op andere betaalde onlinemarketingkanalen of geannuleerde bestellingen), waardoor er geen commissie uitgekeerd wordt aan publishers. Het beslissen of de sale afgekeurd wordt of niet, komt voort uit een commissiestrategie. Deze kan een sterke invloed kan hebben op de eerder genoemde facetten. De keuzes die in deze strategie gemaakt worden, kunnen de campagne maken of breken en afdoen aan de fantastische promotiematerialen die je biedt of het excellente accountmanagement dat je levert.

Een commissiestrategie is vaak ook een strategie om nooit teveel te betalen via affiliate marketing en enkel te betalen voor wat je geleverd krijgt. Een commissiestrategie verschilt per organisatie, merk en campagne, maar voor allen geldt dezelfde basis. Vijf food for thought vragen die je aan het denken zetten of jouw commissiestrategie al op het punt is waar je die wil hebben.

1. Hoe concurrerend is jouw campagne in de markt?
Je hebt zelf een commissiestructuur bepaald voor jouw affiliate campagne, waarbij je ongetwijfeld rekening hebt gehouden met de productmarges. Maar heb je hierbij ook gekeken naar wat de concurrenten voor commissies hanteren? Via jouw accountmanager bij een affiliate netwerk kun je per branche/productsoort gemiddelden opvragen voor commissies en cookietijd. Hoeveel verschil je hiervan? En bovenal: wat kun jij doen om de concurrentie aan te gaan met branchegenoten?

2. Richt je jezelf alleen op last-click counts?
Affiliate marketing staat bekend om de salevergoeding, een commissiebedrag dat wordt uitgekeerd per sale, een zogenoemde last-click counts structuur. Een niet altijd even eerlijke manier voor het uitkeren van commissie. Overweeg om te betalen voor wat je echt geleverd krijgt. Het is tegenwoordig steeds beter inzichtelijk te krijgen via netwerken op welke plek de publisher zich bevindt in de aankoopfunnel. De partij die altijd in het begin van de funnel zit, geen uitbetalingen krijgt voor de sale maar wel flink wat verkeer doorstuurt naar je website: verdient hij niet ook een commissie?

3. Maak jij nog volop dubbele kosten via online marketing?
Het ontdubbelingsbeleid is een steeds belangrijker wordend onderdeel van de affiliate commissiestrategie. Adverteerders willen zo min mogelijk dubbele kosten maken. En dat is heel logisch. Daarom kijken steeds meer adverteerders naar het affiliate ontdubbelingsscript die via netwerken geïmplementeerd kan worden en waarbij sales die niet last-click affiliate marketing zijn geweest ook niet in het netwerk verschijnen. Andersom is het nog lastig om op te besparen: als affiliate marketing last-click is geweest, maar daarvoor social advertising en sea in het conversiepad zijn geweest, dan zul je alle drie de kanalen moeten uitbetalen. Bespaar jij al waar mogelijk?

4. Wat zijn jouw campagnefocuspunten (kpi’s)?
Wat zijn kpi’s waar je op stuurt? Is naamsbekendheid een focuspunt, dat je via affiliate marketing wil bereiken? Of is de kpi traffic of sales? Focus op wat voor jou echt belangrijk is en focus je op deze (top)publishers. Tip: definieer de (top)publishers in niches. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om focus te houden. Bijvoorbeeld de trafficmakers, de saleclosers en brandingtoppers.

5. Durf jij uitzonderingen te maken?
De ene publisher is de ander niet. Een commissiestructuur die voor alle publishers gelijk is en waar geen uitzonderingen gemaakt worden, kan ervoor zorgen dat je goede en actieve publishers verliest. Wees coulant en durf uitzonderingen te maken voor publishers die de samenwerking waard zijn. Soms kan het laten zien dat zij een uitzondering zijn al voldoende zijn om de samenwerking sterker te maken en te intensiveren.

Jennifer Kok is affiliate consultant bij Resolution Media.