Maandag 3 oktober 2016

4068 keer gelezenNu reageren

Haal meer uit je webwinkel: 6 basistips

Haal meer uit je webwinkel: 6 basistips

Je wilt als startende e-commerce ondernemer het maximale potentieel van jouw webshop benutten. Hoe doe je dat? Met deze basistips haal je meer conversie uit je webwinkel.

Tekst: Sebastiaan Mol

1. Wie is je doelgroep?
Leuk: veel bezoekers op je website en in je webshop. Maar vallen al deze mensen wel in de doelgroep die je vooraf  zorgvuldig hebt vastgesteld? Naarmate je meer en meer bezoekers trekt naar je shop, kun je gaan meten. Google Analytics geeft je een  beknopt overzicht van de demografische kenmerken van jouw bezoekers. Houd deze naast je geformuleerde doelgroep en kijk in hoeverre deze matcht.

Maar belangrijker: voelen zij zich thuis in jouw webshop? Spreek je ze op de juiste manier aan en vinden ze daarnaast ook nog wat ze zoeken? Kortom: houd de klantreis helder voor ogen  en wijk niet  van het  een  op andere moment van je strategie af.

Door vooraf  je doelstellingen scherp te hebben, heb  je naarmate je steeds meer data verzamelt een  goed  uitgangspunt voor je analyses. Dus formuleer je doelstellingen S.M.A.R.T. én voor korte, middellange en lange termijn. Dat houdt bovendien jou en je team lekker scherp.

2. Maak een Gap Analyse
Je weet wat je wilt bereiken. Maar weet je ook waar je vandaan komt? Als je vertrekpunt én je doelstellingen helder zijn, ontdek je ook welke wegen je kunt bewandelen om er te komen. Maak bijvoorbeeld een  Gap Analyse. Afhankelijk van je doel bepaal je met de juiste tools een nulmeting.

Wil je bijvoorbeeld de bezoekersaantallen op je website verhogen? Dan kun je met Google perfect de gemiddelde bezoekersaantallen in kaart brengen voor en na je aanpassingen. Zorg er wel voor dat je de juiste zaken meet (en ook je eigen gebruik middels jouw IP-adres eruit filtert), om te voorkomen dat je appels met peren vergelijkt. Zo krijg je een  pure meting.

3. Zorg dat je doelgroep je vindt
Je weet wie je wilt bereiken. Dan gaat het  er nu om dat ze je ook kunnen vinden. Hierbij is de zoekmachine je beste vriend. Met zoekwoorden die passen bij je doelgroep heb  je een  goede basis. (Tip: kijk ook hoe je concurrenten gevonden worden, vergelijk bijvoorbeeld de metadata).

Dan: zorg dat je content voldoet aan de ranking eisen van Google. Deze zijn uitgebreider dan  je denkt. Google kijkt onder andere naar keywords, laadsnelheid, content, links vanuit andere pagina’s, je domeinregistratie, social media-activiteit, reacties op je site en meer dan  honderd andere zaken. Kortom: het  hele plaatje moet kloppen wil je met jouw webshop hoger in Google komen.

4. Maak conversie gemakkelijk
Heeft je doelgroep je shop eenmaal gevonden, dan  wil je verkopen: conversie. Maak het  ze makkelijk. Vertel waarom ze bij jou moeten zijn (en niet  bij een  van je concurrenten), doe een duidelijk aanbod en zorg dat ze daar binnen enkele klikken zijn.

Een sterke call to action (cta) is onmisbaar. Een goed  voorbeeld van een  webshop die de call to action perfect in orde heeft, is Coolblue. Met duidelijke blauwe en groene elementen weet je instinctief waar je moet klikken. Net als over de reden waarom je daar iets moet kopen, hier kun je niet  omheen.

Een slimme cta-techniek is de ‘sociale bewijskracht’-techniek van Cialdini.  ‘Andere webshopbezoekers kochten ook artikel x’, ‘aanbevolen accessoires voor product x’, ‘dit artikel is al x aantal keer gekocht’. Door deze techniek te implementeren in je winkelmandje verhoog je hoe dan  ook je conversie.

Tot slot: dood eventuele addertjes onder het  gras, zoals onverwachte verzendkosten of een lange levertijd, want anders haakt je bezoeker alsnog af.

5. Lever de best mogelijke ervaring
Een goede ervaring in de webshop (user experience of UX) kan de conversie enorm verhogen. Wees je bewust van hoe je doelgroep door je webshop heen beweegt. Welke reis  maakt ze om tot haar doel te komen? Zo kun je de UX valideren via user tests: ga niet  uit van je eigen ervaring maar toets deze bij de gebruikers zelf.

Naast de user tests is ook Google Analytics een  mooie  bron  van data. Je hebt binnen enkele klikken de bezoekersstroom in zicht. Vervolgens is het  interessant om te achterhalen wat je bezoeker op de desbetreffende pagina doet: Hotjar is hier dé tool voor. Door middel van heatmaps en page-recordings kun je precies zien waar je bezoeker op triggert. Met deze nieuwe inzichten kun je de ervaring optimaliseren.

Ook hier nemen we Coolblue als voorbeeld. Om hun UX te verbeteren, hebben zij een  slimme manier ontwikkeld om zelfs het  wachten op je bestelling prettiger te maken: wachttherapie.

6. Help een handje
Kan een  bezoeker toch niet  vinden wat hij zoekt? Voorkom dan  dat hij naar je concurrent gaat. Maak het  gemakkelijk om snel contact met je op te nemen. Kies bijvoorbeeld de laagdrempelige chat tool Intercom. Dan kan je bezoeker met je chatten en kun jij automation mails versturen naar je prospects. Een win-win tool.

Is je bezoeker verknocht aan de manier waarop jij communiceert, je product hebt ingericht en hem benadert? Grote  kans dat hij nog eens terugkomt – of je aanbeveelt bij anderen.

Sebastiaan Mol is product owner bij Holder.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Vindbaarheid (User-experience)



Geef nu als eerste een reactie op:
Haal meer uit je webwinkel: 6 basistips

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.