Twinkle | Digital Commerce

Vijf optimalisatietips voor AdWords-campagnes

2017-05-27
180101
  • 2:24

Google AdWords is een eenvoudige en efficiënte manier om nieuwe klanten te targeten en meer traffic naar je website te sturen. Maar het genereren van de hoogst mogelijke ROI is minder eenvoudig. De meeste online marketeers kennen het belang van specifieke zoekwoorden en de voordelen van het structureren van advertentiegroepen per thema, maar er zijn meer manieren om je AdWords-campagnes zo efficiënt mogelijk te maken.

Tekst: Herbert Knibiehly

1. Gebruik dynamische zoekadvertenties voor extra traffic
In plaats van uitsluitend af te gaan op zoekwoord-gebaseerde campagnes, zouden webwinkeliers hun aandacht op dynamische zoekadvertenties moeten richten om extra traffic naar hun website te genereren. Dit kan voordelig zijn voor bedrijven met contentrijke websites en met sku-aanbiedingen (stock keeping unit) op alle pagina’s.

De voornaamste voorbeelden hiervan zijn de vakantiebeoordelingwebsite Holiday Check en de Aziatische e-commerce partij Qoo10. Dynamische zoekadvertenties vullen het gat van je op zoekwoord-gebaseerde campagnes doordat zij op de content van uw website afgaan. Hiermee verhoogt u de kans op hogere ROI-resultaten.

2. Optimaliseer biedingen per apparaat
Traffic wordt via een aantal apparaten gegenereerd. Stem daarom de biedingen van je AdWords-campagnes per apparaat af. Google benadrukt steeds meer het belang van mobiele apparaten en daarnaast worden zoekopdrachten meer op smartphones dan op computers uitgevoerd. Het zal je duur komen te staan als je deze apparaten in je strategie negeert. Webwinkeliers zouden dus biedingen op meerdere apparaten - inclusief computer, smartphone en tablet - moeten optimaliseren.   

Tip: het blijkt dat advertenties op mobiel goedkoper uitvallen dan op desktop.

3. Speel met zoektypen van zoekwoorden
Zoektypen van zoekwoorden kunnen helpen bij het beheren van zoekopdrachten die uw advertentie kunnen triggeren. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van breed zoeken om uw advertentie aan een breed publiek te tonen of u kunt gebruik maken van exact zoeken voor het bereiken van een specifieke consumentengroep. Aarzel niet om uit toe zoeken welke het beste voor u werkt. Leg de focus niet alleen maar op exact zoeken, maar probeer aangepaste brede zoekwoorden voor relevant volume.

4. Gebruik Google-zoekpartners als een extra bron voor traffic
Houd er rekening mee dat Google de sleutel tot jouw AdWords-succes in handen kan hebben, want deze zoekmachine belooft met zijn zoekpartners een traffic stijging. Zoekpartners breiden het bereik van uw Google-zoekadvertenties uit naar niet-Google-websites, YouTube, Google Maps en andere Google-sites. Via de zoekpartners kunnen je advertenties worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten, op site directory pagina’s of op andere pagina’s die gerelateerd zijn aan een zoekopdracht van een gebruiker. 

5. Importeer statistieken in je AdWords-account voor extra data
Voor het analyseren van de klantenactiviteit op je website heeft Google twee functies die je daarbij kunnen helpen: ‘Google Analytics-doelen en -transacties’ en ‘AdWords conversies bijhouden’. Importeer Google Analytics-doelen en -transacties in je AdWords-account. Niet alleen krijg je hiermee toegang tot je Google Analytics conversies en data die gerelateerd zijn aan AdWords-klikken, maar het geeft Conversion Optimizer ook toegang tot data waarmee biedingen geoptimaliseerd worden en waarmee je conversies kunnen stijgen en kosten kunnen verminderen.

Herbert Knibiehly is vp Marketing bij Twenga Solutions.