Twinkle | Digital Commerce

Valentijnsdag: bent u er klaar voor?

2017-05-27
180101

Veel mensen gebruiken Valentijnsdag om hun geliefde te verrassen. Zoals ieder jaar zijn er adverteerders die hier op in (willen) haken. Maar hoe pakt u dit handig aan? Expand Online ging op zoek naar de beste tips voor Valentijnsdag-acties.

Tekst: Iris van Hees & Maarten Cavé

1. Begin vroeg
Eén van de belangrijkste tips voor het creëren van een succesvolle Valentijn-actie is om vroeg te starten met de voorbereidingen. Veel adverteerders lijken zich pas de 13de van februari te bedenken dat het de volgende dag Valentijnsdag is. Voor een goede campagne is dit echt te laat. Onder uw klanten begint Valentijnsdag namelijk al vanaf begin februari te leven. Als de consument zijn cadeautje nog voor Valentijnsdag in huis wilt hebben, is het ook nodig om op tijd een keuze te maken. Begin dus ruim van te voren met het bedenken van de actie en zet alles op tijd klaar. Zo haalt u het meeste uit uw investering.

2. Bekijk de statistieken van afgelopen jaar
Met een beetje handigheid kunt u in AdWords en Google Analytics gemakkelijk achterhalen welke producten er vorig jaar februari goed zijn verkocht, hoe deze bezoekers uw website hebben gevonden en welke apparaten ze hebben gebruikt. Kijk ook eens naar de hoeveelheid tijd tussen het eerste bezoek en de daadwerkelijke aankoop. Hoe meer tijd hier tussen zit, hoe belangrijker het is om top of mind te blijven bij uw klant.

3. Niet uw sector?
Verkoopt u geen rode rozen, kaarten of chocola? Geen zorgen. Laat uw klanten zien dat u van ze houdt! Met een beetje creativiteit kunt u vaak al wat leuks verzinnen. Geef de klant deze dag bijvoorbeeld extra korting voor een vervolgaankoop in de webshop, voor één dag geen verzendkosten, pak het product in met een speciale cadeauverpakking, voeg handgeschreven kaartjes toe of zet uw ‘rode’ producten in de spotlight. Veel impulskopers zijn op zoek naar een deal. Zet deze daarom in de schijnwerpers.

4. Denk aan de vrijgezellen
Iedereen lijkt op Valentijnsdag stil te staan bij de koppels, maar ook singles blijken wel wat liefde te kunnen gebruiken. Wereldwijd is ‘singles day’ de online shopping dag van het jaar. Deze feestdag, gestart in China, bracht Alibaba in 2015 in 24 uur tijd totaal 6 miljard op. Dat is fors meer dan Black Friday én Cyber Monday bij elkaar opgeteld. In plaats van een cadeautje te kopen voor een ander, kopen mensen massaal iets leuks voor zichzelf. Met 2,5 miljoen singles in Nederland biedt dit ook voor de webwinkels kansen.

5. Maak speciale landingspagina’s
De advertentie is gezien en de eerste interesse is gewekt. Nu is het belangrijk om door te pakken. Zorg ervoor dat uw bezoekers terecht komen op de juiste pagina. Deze pagina moet aansluiten op uw doelgroep en het bericht in de advertentie. Hiervoor kunt u een pagina maken, of een bestaande pagina aanpassen. Twijfelt u over de opzet? Maak dan twee varianten zodat u in het vervolg weet wat beter werkt.

6. Ga multichannel
Om het grootste effect te bereiken met uw actie is het belangrijk hiervoor de juiste kanalen te kiezen. Met een vermelding op de website, een speciale Valentijnsdag-email en een post op social media bereikt u de mensen die uw merk actief volgen, maar waarschijnlijk weinig nieuwe klanten.

Om te groeien is het belangrijk om uw bereik te vergroten met bijvoorbeeld een zoeknetwerkcampagne, gesponsorde update of bijvoorbeeld een displaycampagne. Door uw actie via meerdere kanalen (multichannel) te promoten, versterkt u de actie met het effect dat gebruikers uw merk en aanbod gaan herkennen.

7. Gebruik retargeting
Uw Valentijn-actie zorgt voor meer verkeer naar de website. Zorg ervoor dat u deze bezoekers niet kwijtraakt. Dit kunt u doen door deze groep te retargeten. Laat ze bijvoorbeeld na hun bezoek banners zien met nieuwe acties, of dynamische banners met de producten die ze hebben bekeken.

8. Valentijnsdag: de dag zelf
Tijd om achterover te leunen en te genieten van uw zondag. Verzin van te voren een leuke post om op social media te plaatsen en plan die in voor automatische livegang. Vraag mensen (collega’s, personeel, vrienden) om hier van te voren even naar te kijken. Zo voorkomt u dat er negatieve reacties worden opgeroepen. Inspiratie nodig? Bekijk de volgende voorbeelden van McDonalds en de Hema:

9. De week van 15 februari
Tijd om de resultaten te evalueren en te bepalen wat goed en minder goed heeft gewerkt. Deze learnings zijn cruciaal om het de volgende keer (nog) beter te doen. Stel uzelf vragen zoals: welke advertenties hebben geleid tot bezoekers? Welke productcategorieën verkochten goed? Deze inzichten kunt u volgend jaar gebruiken bij het opzetten van een nieuwe actie.

10. Blijf vroeg beginnen
Heeft u de smaak te pakken? Kijk dan zeker alvast even vooruit naar andere (inter)nationale feestdagen. Hieronder hebben wij een aantal belangrijke (commerciële) feestdagen op een rijtje gezet. Zet ze alvast op de marketingkalander en vergeet hierbij bovengenoemde stappen zeker niet.

Feestdagen 2016:
27-28 maart           Pasen
27 april                  Koningsdag
5 mei                    Bevrijdingsdag & Hemelvaartsdag
8 mei                    Moederdag
6 juni                    Ramadan
15-16 juni              Pinksteren
19 juni                   Vaderdag
6 juli                     Suikerfeest
11 september        Offerfeest
21 september        Prinsjesdag
4 oktober               Dierendag
31 oktober             Halloween
11 november          Sint-Maarten
5 december            Sinterklaas
25-26 december      Kerst
31 december           Oudejaarsdag

Van Hees en Cavé zijn online marketing consultants bij Expand Online