Twinkle | Digital Commerce

Magento 2.0: drie belangrijke aandachtspunten

2017-05-27
180101

Keek u ook uit naar Magento 2? Eind 2015 werd de nieuwe versie van de populaire e-commerce software voor elke (online) retailer beschikbaar. Bij ISM eCompany analyseerden specialisten vanuit hun eigen achtergrond hoe Magento 2 nog beter kan.

Tekst: Danny Loeffen

Ik beoordeelde een essentieel onderdeel van de sales funnel: de checkout. Mijn conclusie: zeker een verbetering, maar perfect is het niet. Streeft u naar maximaal e-commerce succes? Lees dan deze drie conversieoptimalisatiepunten voor de checkout.

Verbeterpunt 1: laat zien hoeveel voordeel de klant heeft
Consumenten houden van korting. Door afgeprijsde artikelen af te rekenen krijgen klanten een positiever gevoel over hun aankoop. Als (online) retailer wilt u die beleving benadrukken. Maar als een webshopbezoeker zijn winkelmand vult met sale-aankopen, toont de basis Magento 2 winkelmand niet wat hij bespaart. Hierdoor is het voor hem ook onduidelijk of de korting überhaupt wel is verwerkt in de (totaal)prijs, waardoor u zomaar een conversie kunt mislopen.

In afbeelding 1 ziet u een screenshot van de winkelmand van Wehkamp. Van elk artikel is de originele en kortingsprijs en het totale voordeel te zien. En klanten hoeven niet onzeker te zijn of de korting correct is verrekend, want die informatie staat erbij.

Winkelmand van Wehkamp

Verbeterpunt 2: bied gebruiksvriendelijke keuzes aan in de winkelmand
Gemakkelijk wisselen van kleur of maat kan niet in de winkelmand van Magento 2. Als consumenten iets van een product willen wijzigen, dan worden ze doorverwezen naar de bijbehorende productpagina. Uiteraard is dit niet klantvriendelijk en het vraagt om omzetverlies. Ook dit moet u dus optimaliseren.

Het aantal dat een klant van een product wil kan hij wel wijzigen in de winkelmand, maar een veld waarin hij het aantal kan invullen is niet gebruiksvriendelijk. Het is immers geen kwestie van een snelle klik.

Klanten van Bol.com kunnen op een schaal van één tot en met tien het aantal kiezen. Er verschijnt pas een invoerveld zodra klanten op ‘meer’ klikken:


Aantal van een product veranderen in de winkelmand van Bol.com

Consumenten kunnen in de webshop van Livera de kleur, de maat en het aantal wijzigen:


Consumenten kunnen direct in de winkelmand van Livera het aantal, de kleur en de maat wijzigen

Verbeterpunt 3: vraag alleen het nodige
Magento vereenvoudigde het checkoutproces door consumenten in slechts twee in plaats van zes stappen te laten afrekenen. Dat is al een hele verbetering. In principe geldt: hoe meer stappen, hoe hoger de kans op uitval in iedere stap. Helaas is de volgorde van de onderdelen per stap niet logisch voor de consument, omdat gelijk alle informatie wordt gevraagd zonder rekening te houden of de informatie al bij u bekend is.

Begin met het vragen naar het e-mailadres. Is de consument bekend, dan zou het ideale checkoutproces automatisch een inlogoptie moeten aanbieden zonder dat de pagina opnieuw wordt geladen. Gebruik vervolgens voor de bestelling de gegevens die al bekend zijn. Als de klant voor het eerst bij u winkelt, vraag dan om zijn voor- en achternaam en telefoonnummer.

Daarna laat u de klant een verzendmethode kiezen. Als uw klant de bestelling wilt ophalen bij een afhaalpunt, dan zijn adresgegevens van de klant niet nodig. Dit scheelt weer vier velden die een klant anders onnodig had moeten invullen. En dus maakt u uw webshop hierdoor, net als bij de andere twee punten, gebruiksvriendelijker. U creëert een betere online winkelbeleving waardoor u niet onnodig omzet mist met Magento 2.

Danny Loeffen is webanalytics & conversieoptimalisatie consultant bij ISM eCompany.