Twinkle | Digital Commerce

Klantenservice op mobiel: 8 optimalisatietips

2017-11-09
180101
  • 1:43

Mobiele optimalisatie staat bij veel webwinkels hoog op de agenda. Dan gaat het vooral om de homepage en productpagina’s. Maar vergeet niet om ook de klantenservice beschikbaar te maken voor mobiele gebruikers. In dit artikel leest u 8 tips.

1. Maak de klantenservice vindbaar
Dit lijkt een inkoppertje, maar er zijn webwinkels waarin de klantenservice niet vindbaar is op mobiel. Neem de contactpagina daarom altijd mee in het mobiele menu.

2. Maak contactinformatie mobielvriendelijk
Op uw responsive website moeten ook de content en knoppen op de contactpagina mobielvriendelijk zijn. Zo kunt u errors, zoals onderstaand, voorkomen.

3. Begraaf de service links niet
Online shoppers zijn, ook op mobiel, in het menu op zoek naar termen als ‘klantenservice’, ‘contact en ‘help’ om u te benaderen. Deze termen worden nogal eens begraven in een menu vol met links naar andere pagina’s (zie voorbeeld hieronder). Dit is niet overzichtelijk op een smartphone of tablet.

4. Maak ruimte
Maak genoeg ruimte tussen de verschillende onderdelen van de website (menu buttons, links, etc.). De minimale afstand tussen twee target links is 7x7 pixels.

5. Contactpagina in scrolbaar menu
Moderetailer Guess heeft een link naar zijn servicepagina toegevoegd aan een vast menu onderaan de mobiele pagina. Dit menu beweegt mee als de gebruiker scrolt.

6. Maak contact eenvoudiger
Geef een helder overzicht van de mogelijkheden die u biedt om in contact te komen met uw bedrijf. U kunt een click-to-call optie toevoegen, zodat mobiele klanten u met één klik kunnen bellen. Zorg ervoor dat dit dezelfde (knop)vorm heeft als de andere links op de pagina. Onderstaand is het telefoonnummer helaas niet klikbaar.

7. Live chat
Live chat (of WhatsApp) is een populaire service op mobiele apparaten. U kunt overwegen om deze optie toe te voegen aan uw klantcontactpagina. Laat klanten dan ook weten op welke tijdstippen uw medewerkers klaarstaan voor vragen van consumenten.

8. Analyseer klantenservice performance
Cabela’s vraagt mobiele consumenten een klantcontactcode te gebruiken tijdens hun contact met de customer service. Zo kan het bedrijf de multichannel performance van de klantenservice analyseren.

Bron: GetElastic.