Twinkle | Digital Commerce

Bereid uw website voor op de feestdagen: 10 tips

2017-05-27
180101
  • 2:47

De online drukte vóór en tijdens de feestdagen kan uw webwinkel een flinke omzet boost geven, mits uw site klaar is voor de jaarlijkse ‘gekte’. In dit artikel leest u tien lessen van Sven Hammar, ceo van internetbureau Apica, om uw website voor te bereiden op december.

1. Tijd is geld
Het is tijdens de feestperiode zeer belangrijk dat uw website snel laadt. Een laadtijd langer dan 3 seconden kan ervoor zorgen dat consumenten ongeduldig worden en hun cadeaus bij de concurrent kopen. Analyseer daarom uw performance en vergelijk die met uw directe concurrenten. Is uw webwinkel sneller of trager? En hoeveel inkomsten kunt u verliezen als u uw website niet optimaliseert?

2. Optimaliseer afbeeldingen en video’s
U creëert beleving in uw webwinkel aan de hand van afbeeldingen en video’s. Bedenk dat zware afbeeldingen en videobestanden de snelheid van uw site negatief beïnvloeden. Vermijd deze daarom en kies bijvoorbeeld voor foto’s met een lagere resolutie. Houdt u toch graag de foto’s met een hoge resolutie, investeer dan in een systeem dat de snelheid van uw website ook met de zware bestanden hoog houdt.

3. Voer laadtesten uit
Voer voor de start van de drukke periode verschillende laadtesten uit voor uw webwinkel. Bekijk de performance tijdens ‘normale’ verkeersstromen en test ook vóór, tijdens en na piekmomenten om te zien welke content niet goed genoeg laadt.

4. Damage control
Zonder een test uit te voeren is het bijna onmogelijk om te weten welke delen van welke pagina’s niet goed laden tijdens een drukke periode. Componenten die normaal gesproken prima werken, kunnen een probleemgeval worden tijdens de feestweken. Voer daarom een ‘damage control uit’. Dit is een test die aangeeft wat er nodig is om de website te laten crashen en toont hoe u de online winkel na een crash weer in de lucht krijgt.

5. Cache statische content
Cache’ zoveel mogelijk statische content in de browser. Zolang u de pagina niet verandert, hoeven klanten de content dan niet opnieuw te downloaden als zij de site nogmaals bezoeken. Een kostenbesparende manier om de snelheid van uw webwinkel te bevorderen.

6. Maak een wachtrij
U kunt in de drukke periodes een digitale wachtrij maken voor uw webwinkel. Dat wil zeggen, dat u tot een bepaald aantal consumenten ‘naar binnen’ laat gaan, terwijl de rest in de wachtrij staat. De Bijenkorf deed dit enkele jaren tijdens de Dol Dwaze Dagen. Het voordeel is dat uw website dan zijn snelheid behoudt voor de klanten in de winkel, een nadeel kan zijn dat consumenten afhaken bij het zien van de wachtrij.

7. Wees voorzichtig met externe content
De content van derden, zoals Facebook, Twitter en Youtube, kan een aanvulling zijn op uw website. Echter, u bent afhankelijk van de werking van deze content. Video’s kunnen bijvoorbeeld na verloop van tijd uit de lucht worden gehaald. Wees dus voorzichtig met wat u opneemt op uw eigen site.

8. Campagnewebsites
Maak aparte websites aan voor campagnes of productlanceringen. Zo kunt u zwaardere afbeeldingen en video’s gebruiken zonder uw webwinkel te vertragen.

9. Verdeel de belasting
Controleer of de load sharing goed werkt. Load sharing wordt ingezet om de belasting van de servers gelijk te verdelen. Zo ontstaat er geen overbelasting tijdens de drukke dagen.

10. Conversieoptimalisatie
Gebruik tools als Google Analytics om te kijken hoezeer een trage laadtijd invloed heeft op de conversie. Waar komen consumenten de website binnen en welke route volgen ze? Deze basis is ook zeer belangrijk tijdens de feestperiode.

Bron: Apica