Twinkle | Digital Commerce

Verbeter uw organische vindbaarheid met Google Afbeeldingen

2017-05-27
180101
  • 3:08

Voor Google Afbeeldingen optimaliseren we wel veel, maar het analyseren van de data is nogal eens een ondergeschoven kindje. Hieronder vindt u tips voor het analyseren en interpreteren van de data en leest u meer over de potentie van dit ‘organische shopping kanaal’.
 
Tekst: Freek de Jong
 
Vroeger was het mogelijk om een segment aan te maken in Google Analytics waardoor u in staat was om via een reguliere expressie al het verkeer vanuit Google Afbeeldingen te filteren.

Helaas wordt deze data niet meer doorgeschoten. Bij het toevoegen van het segment wordt de data daardoor niet volledig getoond. De enige data die wel wordt getoond wanneer het segment is toegepast, is het verkeer dat binnenkort via Images.google.nl komt. Deze data is echter veel te beperkt, omdat maar een klein percentage van de mensen hiervan gebruik maakt.

Waar Analytics ons dus in de steek laat, geeft Google Search Console ons juist wel betere inzichten. Voor klanten van Easy Internet Marketing leveren afbeeldingen tot wel een derde van het organische verkeer op.

Google Search Console to the rescue
Los van de validiteit van de data in Search Console, geeft de tool een goed beeld van het aandeel van afbeeldingen die voor organisch verkeer op de website hebben gezorgd.

  1. Log in bij Search Console
  2. Klik op ‘Zoekanalyse’
  3. Vergroot de periode van de dataweergave (maximaal 90 dagen toegestaan)
  4. Filter vervolgens op ‘Zoektype’ en selecteer ‘Afbeelding’

Op dit moment heeft u inzichtelijk hoeveel organische bezoek er naar uw website is gekomen vanuit Google. Selecteer hierbij bovenin nog meerdere opties naar keuze: ‘Klikken’, ‘Vertoningen’, ‘CTR’ en ‘Positie’.

Afbeelding versus desktop
Om meer inzicht te verkrijgen in de verkeersverhouding tussen afbeeldingen en webresultaten kunt u de vergelijking maken onder de functie ‘Zoektype’ en dan ‘Zoektypen vergelijken’.

Gebruik deze optie om inzichtelijk te maken hoe het verkeer vanuit afbeeldingen zich verhoudt tot deweb resultaten. Wat valt u op? Welke zoekopdrachten draaien zowel op web als afbeeldingen goed. Waarin zitten juist de verschillen? U zult zien dat u op bepaalde zoekwoorden alleen verkeer genereert vanuit afbeeldingen en niet vanuit web resultaten.

Nu duidelijk is hoe web en afbeeldingen zich tot elkaar verhouden, duiken we dieper de data in. We weten welke zoekopdrachten in afbeeldingen leiden tot verkeer, maar op welke pagina komen de bezoekers binnen?

  1. Filter onder ‘Zoekopdrachten’ door op een specifieke zoekopdracht
  2. Selecteer vervolgens de optie ‘Pagina’s’


Wat kunnen we met deze inzichten?
Gebruik deze data vooral om te achterhalen met welke intentie de doelgroep zoekt op afbeeldingen. Ga dan voor uzelf na of de inhoud van de bestemmingspagina's aansluit bij deze zoekintentie.

Vergelijk deze data ook met de data in Google Analytics: komt het aantal bezoekers in Analytics overeen met uw data in Search Console? Dit geeft een goed beeld van de discrepantie in de data tussen Google Analytics en Google Search Console.

Een extra organisch resultaat
Behalve specifiek via het tabblad Afbeeldingen zien we ook regelmatig een rij afbeeldingen tussen de webresultaten op de eerste pagina, soms zelf op de eerste plek.

Een goed geoptimaliseerde afbeelding kan er voor zorgen dat u twee posities inneemt op de eerste pagina: tekstueel en visueel.

Afbeeldingen op mobiel en tablet
Het groeiende aandeel van mobiel bezoek zorgt ervoor dat die afbeelding in de top 10 steeds belangrijker wordt. Er verschijnen immers minder resultaten ‘boven de vouw’  op smartphones en tablets.

Maakt Google afbeeldingen onderdeel uit van uw strategie?
Zelf ben ik benieuwd in hoeverre u al rekening houdt met het analyseren van data uit afbeeldingen. Wellicht heeft u zelf nog tips om de data nog beter te kunnen analyseren.

Denk er eens over na, zou u niet veel meer data in een afbeelding moeten plaatsen? Moet u mensen niet nog meer prikkelen met een afbeelding, door ook unique selling points zoals prijs en levertijd te benoemen? Zijn uw afbeeldingen überhaupt wel aantrekkelijk genoeg? Vallen ze voldoende op tussen die van de concurrentie?
 
Freek de Jong is seo-specialist bij Easy Internet Marketing.