Twinkle | Digital Commerce

Online adverteren in Nederlandstalig België: 6 tips

2017-05-27
180101
  • 3:12

Een entree op de snel groeiende e-commerce markt in Vlaanderen is interessant voor Nederlandse online retailers. Er is een aantal dingen waar u rekening mee moet houden als u onze zuiderburen aan u wilt binden. Ook taaltechnisch.

Tekst: Zohra Wardak

België maakt een sterke e-commerce groei door. De internetpenetratie ligt er nog altijd een stuk lager dan in Nederland, dus er is ruime voor groei. België bezet de dertiende plaats op de wereldranglijst van landen met het grootste groeipotentieel voor e-commerce.

Hiermee is de Vlaamse markt interessant voor Nederlandse bedrijven. Hoewel er in het noordelijke gedeelte van België ‘Nederlands’ (Vlaams) wordt gesproken, zijn er toch flink wat verschillen op te noemen. Dit heeft natuurlijk consequenties voor het effect van online marketingactiviteiten. Houd vooral rekening met de volgende zaken als u overweegt de Vlaamse markt te betreden.

1. Taalgebruik
Vooral in het taalgebruik zijn verschillen op te noemen. Zo wordt met solden in België bijvoorbeeld uitverkoop/korting bedoeld, wordt vaak de u-vorm gebruikt in plaats van de jij-vorm. Vroegboekkorting kennen de Belgen niet, voorboekkorting wel. En is het nou aan de laagste prijs of voor de laagste prijs? Kort en goed: wilt u een Google AdWords-campagne ook gaan inzetten in Nederlandstalig België? Onderzoek dan eerst of er voor uw branche andere (Vlaamse) termen worden gebruikt.

Uit een advertentietest van Expand Online bleek ook dat het aanpassen van de aanspreekvormen direct een positieve invloed had op het doorklikpercentage en de kosten per conversie.

De CTR (click through rate) van de Vlaamse varianten lag bij één van de accounts zelfs bijna 90 procent hoger dan bij de Nederlandse varianten.

2. Call to action
Een call to action in uw advertentieteksten, bijvoorbeeld binnen een Google AdWords-campagne, wijst de potentiële bezoeker op een taak als hij eenmaal op uw website terecht is gekomen. Waar in Nederland vaak gebruik wordt gemaakt van harde call to actions zoals ‘Bestel Nu’, zijn de Belgen hier minder van onder de indruk. Harde call to actions komen voor de Belgen dwingend over. U spreekt een potentiële Belgische bezoeker doorgaans veel beter aan met een ‘zachte’ call tot action, zoals ‘Bekijk ons aanbod’.

Ditzelfde geldt voor de call to actions op de website. Gebruik ook hier niet ‘Bestel nu’, maar bijvoorbeeld ‘In de winkelwagen’. Zalando is zich ook al bewust van deze verschillen:

3. Verzendkosten
De verzendkosten kunnen in België nog wel eens variëren, de hoogte verschilt per aanbieder en dit kan zelfs afwijken per regio, afhankelijk van waar de aanbieder is gevestigd. Ook komt het voor dat verzendkosten niet gerekend worden vanaf een bepaald besteed bedrag. Wij zijn gewend dat de verzendkosten vaak pas in het winkelmandje getoond worden. Een weloverwogen, Hollandse shopper zoekt uiteraard eerst online nog naar een kortingscode voor bijvoorbeeld gratis verzending.

Belgen staan hier anders in. Ze vinden het logisch dat er verzendkosten gerekend worden en ze zijn ook bereid deze te betalen. Wel geven ze er de voorkeur aan deze kosten al in de productprijs te verwerken. Zo krijgen ze direct een realistisch beeld van de te betalen prijs. Dit is dan ook gebruikelijk in webshops van onze zuiderburen.

4. Betaalmethodes
Webshoppers in Nederland maken voornamelijk gebruik van iDeal. In België is het betalen met creditcard veel gebruikelijker. Wilt u een tevreden en converterende Belgische bezoeker in uw webshop? Dan mag ook de online betaalmethode Bancontact/Mister Cash zeker niet ontbreken, het Belgische equivalent van iDeal.

5. Apparaatgebruik
Wat betreft mobiel verkeer liep België lange tijd nog wat achter op Nederland. De laatste jaren is men echter een grote inhaalslag aan het maken. Zie ook onderstaande grafiek over mobiel internetgebruik in brede zin:

6. Concurrentie
Concurrentie van online adverteerders is in België minder sterk dan in Nederland, waardoor u met lage biedingen voor je campagnes goed uit de voeten kunt. Echter maken de Belgen hierin ook een inhaalslag. Heb je dus campagnes in België of een Vlaamse website, handel dan snel om nog te kunnen profiteren van de relatief lage kosten! Houd de veilinginzichten en gemiddelde advertentiepositie van je campagnes goed in de gaten.
 
Zohra Wardak is SEA-consultant bij Expand Online.