Twinkle | Digital Commerce

Verlaag de bounce rate van uw shop: 4 tips

2017-11-09
180101
  • 3:20

Volgens cijfers van Ve Interactive is de bounce rate van een webshop gemiddeld 40 procent. U kunt als webwinkeleigenaar de bounce rate op verschillende manieren verlagen. In dit artikel voor startende webondernemers leest u over een aantal oplossingen.

Tekst: Mark van der Heijden

Bounce rate
Wat is de bounce rate? Dit is het percentage van de bezoekers die via een zoekmachine op uw website komt, maar meteen weer terugkeert naar de zoekmachine of de browser afsluit. Een hoge bounce rate komt vaak door irrelevante of slecht geoptimaliseerde productpagina’s. Op het moment dat klanten niet meteen vinden waar ze naar op zoek zijn, zullen ze uw website snel verlaten. Vanzelfsprekend heeft dit een negatieve invloed op uw return on investment (ROI).

Extra code toevoegen voor Google Analytics
De bounce rate meet het percentage van uw bezoekers dat alleen de pagina bekijkt waarop hij binnenkomt en niet doorklikt naar een andere pagina. Hierbij wordt niet gekeken naar de tijd die is doorgebracht op de landingspagina. U kunt een extra code aan uw website toevoegen, zodat Google Analytics bezoekers minder snel als een bounce meerekent. Zo zult u zien dat uw bounce rate een stuk lager zal zijn.

Zorg voor duidelijke call to actions
Het woord zegt het al: zorg ervoor dat bezoekers zich aangespoord voelen om tot actie over te gaan. Maak een duidelijke button voor uw websitepagina's en geef daarin aan wat u graag wilt dat ze doen. Denk aan teksten als ‘bestel nu’, ‘lees nu’ of ‘koop nu’. Lees in dit artikel wat de veelvoorkomende fouten bij call to actions zijn.

Maak gebruik van interne links
Interne links linken door naar een andere pagina binnen uw website. Stel, u heeft een webshop in dameskleding. U heeft daarin ook een blogpagina met een artikel over de zomertrends van 2015. Als u daarna een nieuwe blogpost maakt over de herfstcollectie, kunt u voor informatie over eerdere modetrends via een interne link verwijzen naar het stuk over zomertrends.

Maak gebruik van een bounce rate optimalisatie tool
Een te hoge bounce rate komt meestal voor als de bezoeker niet direct het product vindt waar hij naar op zoek was. Stel, u bent op zoek naar blauwe Nike-sneakers. Dan kunt u vanuit Google op de volgende pagina terecht komen:

De voorbeelden van ‘blauwe Nike-sneakers’ die u te zien krijgt, zijn niet allemaal blauw en ook niet alleen maar van Nike-sneakers. Als u bovenaan de pagina kijkt, dan ziet u dat de website automatisch blauw heeft geselecteerd, maar niet het goede merk. Conclusie: de schoenen die u meteen te zien krijgt zijn wel allemaal in het blauw te bestellen, maar zijn niet allemaal van het merk waar u naar op zoek bent. Grote kans dat een bezoeker snel weer terugkeert naar de zoekmachine en verder kijkt.

Een ander voorbeeld:

Shopalike.nl doet het al een stuk beter. U ziet dat de kleur blauw is geselecteerd en ook het merk Nike. Wel een nadeel: alle soorten schoenen staan ertussen, dus ook kinder- en babyschoenen. Als een bezoeker hier niet naar op zoek is, dan kan hij ervoor kiezen om toch terug te keren naar de zoekmachine.

Voorbeeld drie:

Het laatste voorbeeld van Zalando doet juist het tegenovergestelde van Fashionchick.nl. Deze webshop laat wel alle Nike-sneakers zien, maar niet alleen de blauwe. Ook hier is de kans groot dat de bezoeker geen zin heeft om de goede kleur aan te klikken en daarom ‘bouncet’.

Productpagina’s optimaliseren zodat alles volgens de wensen van de bezoeker verschijnt, is een lastige klus. U kunt ervoor kiezen om een bounce rate optimalisatie tool in te zetten via een externe partij. Een overlay komt in beeld op het moment dat de bezoeker op het kruisje klikt of terugklikt naar de zoekmachine.

Op basis van de zoekopdracht in bijvoorbeeld Google worden er een aantal productsuggesties aan de bezoeker getoond. Ook is het mogelijk om te navigeren in de overlay (van links naar rechts naar andere suggesties die bijvoorbeeld voldoen aan de zoektermen ‘blauwe Nike-sneakers’) of om een nieuwe zoekopdracht te typen in deze overlay. Naast het feit dat u ervoor zorgt dat minder bezoekers ‘bouncen’, is het ook een klantvriendelijke tool: u biedt de bezoeker hulp aan bij zijn zoekopdracht.

Mark van der Heijden is accountmanager bij Ve Interactive.