Volgens cijfers van Ve Interactive is de bounce rate van een webshop gemiddeld 40 procent. U kunt als webwinkeleigenaar de bounce rate op verschillende manieren verlagen. In dit artikel voor startende webondernemers leest u over een aantal oplossingen.
Tekst: Mark van der Heijden
Bounce rate
Wat is de bounce rate? Dit is het percentage van de bezoekers die via een zoekmachine op uw website komt, maar meteen weer terugkeert naar de zoekmachine of de browser afsluit. Een hoge bounce rate komt vaak door irrelevante of slecht geoptimaliseerde productpagina’s. Op het moment dat klanten niet meteen vinden waar ze naar op zoek zijn, zullen ze uw website snel verlaten. Vanzelfsprekend heeft dit een negatieve invloed op uw return on investment (ROI).
Extra code toevoegen voor Google Analytics
De bounce rate meet het percentage van uw bezoekers dat alleen de pagina bekijkt waarop hij binnenkomt en niet doorklikt naar een andere pagina. Hierbij wordt niet gekeken naar de tijd die is doorgebracht op de landingspagina. U kunt een extra code aan uw website toevoegen, zodat Google Analytics bezoekers minder snel als een bounce meerekent. Zo zult u zien dat uw bounce rate een stuk lager zal zijn.
Zorg voor duidelijke call to actions
Het woord zegt het al: zorg ervoor dat bezoekers zich aangespoord voelen om tot actie over te gaan. Maak een duidelijke button voor uw websitepagina's en geef daarin aan wat u graag wilt dat ze doen. Denk aan teksten als ‘bestel nu’, ‘lees nu’ of ‘koop nu’. Lees in dit artikel wat de veelvoorkomende fouten bij call to actions zijn.
Maak gebruik van interne links
Interne links linken door naar een andere pagina binnen uw website. Stel, u heeft een webshop in dameskleding. U heeft daarin ook een blogpagina met een artikel over de zomertrends van 2015. Als u daarna een nieuwe blogpost maakt over de herfstcollectie, kunt u voor informatie over eerdere modetrends via een interne link verwijzen naar het stuk over zomertrends.
Maak gebruik van een bounce rate optimalisatie tool
Een te hoge bounce rate komt meestal voor als de bezoeker niet direct het product vindt waar hij naar op zoek was. Stel, u bent op zoek naar blauwe Nike-sneakers. Dan kunt u vanuit Google op de volgende pagina terecht komen:
De voorbeelden van ‘blauwe Nike-sneakers’ die u te zien krijgt, zijn niet allemaal blauw en ook niet alleen maar van Nike-sneakers. Als u bovenaan de pagina kijkt, dan ziet u dat de website automatisch blauw heeft geselecteerd, maar niet het goede merk. Conclusie: de schoenen die u meteen te zien krijgt zijn wel allemaal in het blauw te bestellen, maar zijn niet allemaal van het merk waar u naar op zoek bent. Grote kans dat een bezoeker snel weer terugkeert naar de zoekmachine en verder kijkt.
Een ander voorbeeld:
Shopalike.nl doet het al een stuk beter. U ziet dat de kleur blauw is geselecteerd en ook het merk Nike. Wel een nadeel: alle soorten schoenen staan ertussen, dus ook kinder- en babyschoenen. Als een bezoeker hier niet naar op zoek is, dan kan hij ervoor kiezen om toch terug te keren naar de zoekmachine.
Voorbeeld drie:
Het laatste voorbeeld van Zalando doet juist het tegenovergestelde van Fashionchick.nl. Deze webshop laat wel alle Nike-sneakers zien, maar niet alleen de blauwe. Ook hier is de kans groot dat de bezoeker geen zin heeft om de goede kleur aan te klikken en daarom ‘bouncet’.
Productpagina’s optimaliseren zodat alles volgens de wensen van de bezoeker verschijnt, is een lastige klus. U kunt ervoor kiezen om een bounce rate optimalisatie tool in te zetten via een externe partij. Een overlay komt in beeld op het moment dat de bezoeker op het kruisje klikt of terugklikt naar de zoekmachine.
Op basis van de zoekopdracht in bijvoorbeeld Google worden er een aantal productsuggesties aan de bezoeker getoond. Ook is het mogelijk om te navigeren in de overlay (van links naar rechts naar andere suggesties die bijvoorbeeld voldoen aan de zoektermen ‘blauwe Nike-sneakers’) of om een nieuwe zoekopdracht te typen in deze overlay. Naast het feit dat u ervoor zorgt dat minder bezoekers ‘bouncen’, is het ook een klantvriendelijke tool: u biedt de bezoeker hulp aan bij zijn zoekopdracht.
Mark van der Heijden is accountmanager bij Ve Interactive.
Helpen interne links voor het verlagen van de bounce rate?
Matig artikel.
"U kunt een extra code aan uw website toevoegen, zodat Google Analytics bezoekers minder snel als een bounce meerekent. Zo zult u zien dat uw bounce rate een stuk lager zal zijn."
Inderdaad, een trackevent na de trackpageview zal gegarandeerd voor een bouncerate van 0% zorgen...
En hoe zie je die overlay van de bouncerate optimalisatie tool voor je? Als ik op het kruisje klik kun je niet echt meer iets laten zien. En al helemaal niet op basis van de organische zoekopdrachten in Google, want die zoekwoorden worden niet meegegeven aan de site. En dan nog de vraag: als je in die overlay blijkbaar wel relevante producten kan tonen, waarom dan niet direct op de site zelf?
Beste Andre,
Deze tool heeft ook de optie om naar voren te komen, zodra iemand op het kruisje klikt.
Het direct tonen van relevante producten ligt in dit geval aan de website en niet aan de tool in dit artikel. Met deze tool wordt de optie geboden om dit als nog te doen.
In deze youtube video laten wij ook zien hoe de tool werkt. Vanaf 0.55sec komt hij in actie.
https://www.youtube.com/watch?v=f_V0gQrwTGU
Mocht u willen, dan kan ik ook nog meer informatie toesturen via de e-mail.
André, ik vind dat jij nog erg positief bent. Ik snap werkelijk waar niet waarom Twinkle dit soort artikelen plaatst.
"Dit is het percentage van de bezoekers die via een zoekmachine op uw website komt, maar meteen weer terugkeert naar de zoekmachine of de browser afsluit."
Oh, dus een bezoeker via e-mail, direct, verwijzende sites, etc. kunnen niet 'bouncen'?
"Een hoge bounce rate komt vaak door irrelevante of slecht geoptimaliseerde productpaginas. Op het moment dat klanten niet meteen vinden waar ze naar op zoek zijn."
Veel te kort door de bocht. Je weet dat bezoekers zich op vele sites oriënteren? Misschien heb je een 100% relevante, geoptimaliseerde site, maar is je product te duur. Of heb je zo'n goede site, dat alle benodigde info van de oriénterende bezoeker op 1 pagina is te vinden.
"U kunt een extra code aan uw website toevoegen, zodat Google Analytics bezoekers minder snel als een bounce meerekent."
Klinkt interessant zeg, jammer dat de lezer zelf alleen nog moet zoeken welke code, etc.
"Interne links linken door naar een andere pagina binnen uw website."
Serieus?
"Op basis van de zoekopdracht in bijvoorbeeld Google worden er een aantal productsuggesties aan de bezoeker getoond."
Je weet dat Google voor de organische resultaten geen zoekopdrachten mee stuurt?
Dit is helaas slechts een selectie van dingen die ik niet vind kloppen in dit artikel. Je geeft aan dat het artikel voor de startende webondernemer is. Waarom push je ze dan naar jullie betaalde tool toe, in plaats van dat de startende webondernemer in eerste instantie moet beginnen met bv Analytics om te kijken waar geoptimaliseerd kan worden.
Beste Peter,
Daar heeft u inderdaad gelijk in. In dit artikel is niet de link gelegd richting de e-mail etc. maar specifiek op de zoekmachine.
Wat betreft de reden van de bounce rate. Het klopt dat de bounce rate niet altijd door slecht geoptimaliseerde of irrelevante productpagina's komt, vandaar de formulering 'vaak'. Een 100% geoptimaliseerde website is een streven naar perfectie die niet bestaat.
Startende webondernemers krijgen vaak te maken met data die nogal verwarrend kunnen zijn. Ons accountmanagement team houdt toezicht hierop voor de klant, zodat de klant zich daar niet op hoeft te focussen. De klant betaalt pas wanneer er via de tool een daadwerkelijk sale wordt gemaakt.
hartelijk dank voor u reactie.