Twinkle | Digital Commerce

Vijf tips voor een zachte landing

2017-05-27
179101
  • 2:24

Uit recent onderzoek van Microsoft Research Indicated kwam naar voren dat de gemiddelde tijd voordat een bezoeker een site weer verlaat tien tot twintig seconden is. Na twintig seconden schiet de waarschijnlijkheid dat iemand de site voortijdig verlaat echter naar beneden. Vijf tips om de juiste landing te bewerkstelligen.

Tekst: Amanda van der Linden / Beeld: Twinkle/BBP Media

Laatst keek ik een film met mijn vriend. We zagen een onverwachte scène en ik zei: ‘Ze laten dit niet zomaar zien, dit is vast belangrijk voor later in de film.’ Een film laat inderdaad niet zo snel een scène zien die niks met het verhaal te maken heeft of die niet belangrijk is voor het vervolg van de film. Scènes in een film bepalen het gevoel dat een film wil overbrengen. U raakt betrokken bij de personages. Een film zien duurt langer dan een landingspagina bekijken, maar ook op een landingspagina toont u geen onnodige informatie. De focus ligt op het verhaal en op het doel. Dus weg met die onnodige aandachtpikkers.

Natuurlijk heeft u het op een landingspagina niet over héél andere zaken (bijvoorbeeld producten die u niet verkoopt), maar vaak hebben e-commerce bedrijven de neiging om toch nog even een andere actie aan te kaarten, het gehele navigatiemenu te laten staan of toch een linkje om een afspraak te maken in de fysieke winkel toe te voegen. Het lijkt allemaal onschuldig, maar op deze manier komt helemaal niks meer goed over. Het wordt alleen maar ingewikkelder en acties blijven uit.

Vijf praktische tips
1. Beantwoord op de landingspagina drie basisvragen:
- Wat biedt u aan?
- Wat maakt uw aanbod interessant?
- Wat moet de bezoeker vervolgens doen?

2. Bedenk vooraf wat het doel gaat worden van uw landingspagina. Informeren of verkopen is geen doel. Wat wilt u verkopen? Wat wilt u overbrengen? Als u in één zin de landingspagina moet samenvatten, hoe zou dit dan klinken?

3. In welk awareness level zit uw doelgroep? Weet men al bepaalde informatie? Heeft men een probleem waar u een oplossing voor heeft, of moet u nog awareness creëren? Dit bepaalt sterk de opzet van uw landingspagina.

4. Ga met een aantal mensen om de tafel zitten nadat de landingspagina is gemaakt en schrap alles wat niet direct met het doel te maken heeft. Nodig ook een buitenstaander uit.

5. Spoor de aandachtstrekkers op. Met verschillende (heatmap) tools, zoals EyeQuant of VerifyApp, kunt u er makkelijk achter komen waar op dit moment de meeste aandacht naartoe gaat. Welke elementen op uw landingspagina krijgen de meeste aandacht? Analyseer deze resultaten en bepaal of uw landingspagina de aandacht trekt naar datgene waar u ook daadwerkelijk de aandacht op wilt hebben. Kijkt of klikt uw bezoeker naar elementen die er eigenlijk niks toe doen? Weg ermee.

-------------------------------------------
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Amanda van der Linden (freelance conversie-optimalisatiespecialist en community-manager van Webanalisten) voor online analyse en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het artikel is ook terug te lezen op http://anali.st/2015twinkle05.
-------------------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2015.