Twinkle | Digital Commerce

Hoe versnelt u uw e-commerce site?

2017-05-27
180101
  • 6:10

Snelheid is een hot topic in e-commerce. Voortdurend wordt benadrukt dat u er als beheerder voor moet zorgen dat uw shop snel laadt. Waarom eigenlijk? Wat kunt u doen om uw site te versnellen en wie heeft u er bij nodig?

Tekst: Suzanne de Lange

Een snellere site is een betere site, wordt vaak gesteld. Maar waarom is dat? Er zijn drie belangrijke redenen te noemen:

1. Optimale gebruikservaring / usability
Bezoekers klikken veel makkelijker en met meer plezier door een site met zeer korte laadtijden. U kent het waarschijnlijk uit eigen ervaring: niets zo irritant als een langzaam ladende website. Wachten op een trage website is een van de grootste redenen om een website te verlaten.

2. Snelle websites converteren beter
Doordat ze nooit hoeven te wachten, vinden uw klanten moeiteloos de weg naar uw winkelmandje of downloadpagina. En heeft u een webshop, dan maken ze vaak ook nog een ommetje via de andere producten. Klanten met een goede ervaring converteren dus eerder en meer.

3. U wordt beter gevonden
Google beloont snelle websites met een hogere positie in de organische zoekresultaten. De snelheid is ook een factor in de kwaliteitsscore die u van Google krijgt, en die wordt weer meegenomen in het algoritme voor uw AdWords-campagne. Beter vindbaar betekent meer bezoekers. En meer bezoekers betekent meer omzet of conversie.

Onderzoek wijst uit ...
Naar het effect van de snelheid op het succes van een website is in de loop van de jaren veel onderzoek gedaan. Onderzoek van partijen als Akamai en Gomez.com (2011) leverde een aantal interessante uitkomsten op:

● 47 procent van de bezoekers verwacht dat een pagina binnen 2 seconden laadt, of minder
● 40 procent van de bezoekers verlaat een website die er langer dan 3 seconden over doet om te laden
● 1 seconde vertraging in laadtijd kan leiden tot 7 procent minder conversie

Let wel: dit onderzoek is uit 2011. Sindsdien zijn we nog een stuk ongeduldiger geworden.

Sneller dan 0,7 seconden
De correlatie tussen snelheid en online succes blijkt ook uit een onderzoek dat we hebben uitgevoerd met websites uit de ranking van Alexa. Die geeft weer wat de meest succesvolle sites wereldwijd zijn op basis van een inschatting van de bezoekersaantallen.

We hebben de laadtijden van deze websites bekeken. Daaruit blijkt dat de top vijftigduizend sites wereldwijd een gemiddelde responstijd van minder dan 0,7 seconden heeft. Met het oplopen van de responstijd loopt ook de Alexa-ranking op (dat is dus een afname in bezoekersaantallen).

Nu wil ik niet zeggen dat het succes één op één te maken heeft met de laadtijd, maar we mogen aannemen dat de snelheid van de site bijdraagt aan het succes, door betere vindbaarheid en blije bezoekers die graag terugkeren.

Bron: Correlatieanalyse Time To First Byte (TTFB) van websites en Alexa Ranking, Willem de Groot, Byte.


Hoe zorgt u ervoor dat uw site binnen 1 seconde laadt?
Duidelijk is dat snelheid erg belangrijk is voor uw vindbaarheid, usability en uw omzet/conversie. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw site net zo snel laadt als de echt succesvolle sites wereldwijd? En wie moet dat voor u regelen?

Zie het als een estafette
Een snelle website heeft u helaas niet met één druk op de knop. Uw site kan op verschillende vlakken vertraging oplopen. In de content, in de structuur van (de achterkant van) de site en op het gebied van hosting kunnen bottlenecks ontstaan. Zie het als een estafette: er zijn verschillende lopers die het stokje aan elkaar over moeten geven. Loopt er één van deze lopers traag, dan loopt het hele team vertraging op. Het beste resultaat behaalt u als alle lopers op hun best presteren.

Op ieder niveau is dus cruciale tijdswinst te boeken. Daarvoor moet zowel de e-commere/marketingafdeling als de webdeveloper als de hostingpartij goed werk leveren.

Wie kan wat doen?
Hoe zorgt u ervoor dat elke loper in de estafette op z’n hardst loopt? Zowel de e-commere/marketingafdeling als de webdeveloper als de hostingpartij kan als gezegd een steentje bijdragen:

-> Wat kan de e-commerce of marketingafdeling doen?
De afdeling die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website zal moeten zorgen dat die snel ingeladen kan worden. Veruit de meeste tijd  gaat zitten in het downloaden van plaatjes, stylesheets, scripts en andere bestanden. Vermindert u het aantal onderdelen en maakt u ze minder zwaar, dan is het aantal berekeningen dat de server hoeft te maken dus ook kleiner en zal de pagina op zijn beurt ook sneller inladen.

Houd uw cms schoon. Verwijder alles wat u niet gebruikt. Het is tenslotte sneller om een kleine hoeveelheid data te doorzoeken, dan een grote massa. Tekstopmaak is nodig, maar moet slim gebruikt worden. Zorg ervoor dat de opmaak standaard uit een stylesheet (.css) bestand wordt gehaald en voorkom dat u alles met de hand (via HTML of teksteditor) dikgedrukt of blauw moet maken. Veel onnodige tekstopmaak sluipt uw HTML binnen door opgemaakte tekst te knippen en plakken in uw cms. Deze opmaak wordt dan automatisch in uw HTML geplaatst. Des te meer moet er bij elk request berekend worden. Tot slot is het ook belangrijk om geen dode links op uw pagina’s te hebben, bijvoorbeeld naar afbeeldingen die niet (meer) bestaan. Bots van bijvoorbeeld Google raken verdwaald op uw site en ze blijven maar requests op uw server afvuren.

-> Wat kan de webdeveloper doen?
De grootste vertraging wordt vaak veroorzaakt door slechte/veeleisende extensies en plug-ins. Denk aan een kaart, een inpage video, twitterfeed of kalender. Er zijn hier goede en slechte varianten van, die flink van elkaar verschillen als het aankomt op de snelheid van uw site.

De tweede factor voor vertraging is veelal een onlogische structuur van uw HTML en databases. Met monitoringtools als New Relic, Magento Monitor of Pagespeed en YSlow kan een webdeveloper nauwkeurig bepalen wat belangrijke bottlenecks op uw site zijn.
Tenslotte kan er veel tijdwinst worden geboekt door bepaalde pagina’s te cachen. Bij cachen wordt een webpagina onthouden, zodat bij een nieuwe bezoeker de pagina niet opnieuw opgebouwd hoeft te worden. Hierdoor wordt de laadtijd voor iedere volgende bezoeker sterk verminderd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Redis of Varnish caching.

-> Wat kan de hostingpartner doen?
Op het diepste niveau is het belangrijk dat de hoster snelle hardware gebruikt en dat de infrastructuur van hoge kwaliteit is. Daarbovenop kan een hoster echter nog grote verschillen maken. Een inrichting van de servers die past bij uw website (gebaseerd op bijvoorbeeld het specifieke cms, uw bezoekersaantallen en de zwaarte van uw site) kan u grote tijdswinst opleveren. Check daarom of uw hostingomgeving zo is ingericht dat u niet snel last krijgt van vervelende buren op de server en dat bezoekerspieken goed kunnen worden opgevangen.

Voor zware applicaties of cms’en (zoals e-commerce software Magento) is het verstandig om een - voor dit cms - geoptimaliseerde hostingomgeving te kiezen. Dit houdt in dat er op het niveau van de hardware en software optimalisaties zijn doorgevoerd die helemaal op het cms zijn gericht.

We gaven hierboven aan dat webdevelopers gebruik zouden moeten maken van analysetools, zoals New Relic, Magento Monitor en PageSpeed & YSlow. De hostingpartij kan de developer helpen door deze tools al voorgeïnstalleerd aan te bieden.

Een vergelijkbaar verhaal geldt voor cachingtools als Varnish en Redis. Met deze tools kan de laadtijd van statische webpagina drastisch verkleind worden. Deze tools kunnen echter niet op ieder hostingplatform zomaar gebruikt worden.

Iedereen kan verschil maken
U ziet het, u kunt het versnellen van uw site niet alleen bij een webdeveloper of een hostingpartij neerleggen. Elke partij kan een steentje bijdragen en alle estafettelopers zijn van elkaar afhankelijk voor een optimaal resultaat. Ook kunnen de partijen het voor elkaar wat makkelijker maken. Zo kunt u als marketeer uw webdeveloper helpen door uw eigen cms choon te houden en kan een hostingpartij uw webdeveloper helpen door tools überhaupt beschikbaar te stellen en zelfs al voorgeïnstalleerd aan te bieden.


 
Suzanne de Lange is contentmarketeer bij Byte. Bovenstaande tips komen meer uitgebreid aan de orde in een whitepaper van de webhoster, inclusief checklist: ‘Mythes over snelheid, en wat wèl werkt om je site sneller te maken.’