Twinkle | Digital Commerce

Retailquiz als personalisatie van webwinkel: 2 voorbeelden

2017-11-09
180101

Het personaliseren van een webwinkel is vaak een flinke investering. Met behulp van een quiz voor de producten in uw shop kunt u toch net iets persoonlijker worden, zonder dat dit u meteen veel geld kost. In dit artikel twee voorbeelden van retailquizen, met bijbehorende opbrengst.

Birchbox bedacht de quiz ‘Find your facemask soulmate’, waarin consumenten aan de hand van vijf vragen een masker voor het gezicht konden vinden. Door de vragen over de huid te beantwoorden, kon Birchbox het passende verzorgingsproduct aanbieden aan de klant.

Koopknop en social media
De omschrijving van het getoonde product geeft vervolgens aan hoe de klant het item moet gebruiken en voor welk huidtype het artikel het beste is. De vraag waarom juist dit product als resultaat uit de quiz komt, wordt daarmee beantwoord. Via een koopknop kan de consument het artikel in de webwinkel aanschaffen en via een share button is het testresultaat op Facebook en Twitter te delen.

Resultaat
Birchbox plaatste de quiz in het maartnummer van zijn online magazine. In totaal namen er 11 duizend klanten deel en werd voor 7.260 dollar aan producten verkocht (gemiddelde orderwaarde: 22 dollar).
 

The Elephant Pants
Het nieuwe bedrijf The Elephant Pants gebruikte een quiz om geld in te zamelen op Kickstarter. De retailer vroeg geïnteresseerden welke kleur broek zij het liefst zouden dragen. De quiz bestond uit vragen over vooral reizen en vrije tijd.

Resultaat
De quiz hielp het bedrijf om vertrouwen te wekken bij consumenten, en sponsors te vinden voor de start van de e-commerce onderneming. Zo werd 8.426 dollar aan kapitaal binnengehaald.

Bron: Econsultancy.