Twinkle | Digital Commerce

Google Analytics voorjaarsschoonmaak

2017-05-27
180101
  • 2:15

Het is een mooi moment om het stof weer eens van Google Analytics implementatie te blazen, iets wat u op regelmatige basis zou moeten doen. Het is belangrijk dat de kwaliteit van uw data spic en span blijft en dat vergt onderhoud. Hier de schoonmaaktips.

Tekst: Egan van Doorn

ComScore becijferde een jaar geleden dat circa 36 procent van alle traffic non-human is. Hierin zitten de bekende search-bots (die Analytics standaard uitfiltert), maar er is meer. Kijk eens naar de verwijzende sites in Google Analytics. Ziet u hier ‘buttons-for-website.com’ staan, ‘darodar.com’ of ‘semalt.com’? Allemaal spamsites die niks met de eigenlijke gebruikers van uw site te maken hebben. Uitfilteren dus. Ze beïnvloeden de bezoekstatistieken en het bounce-percentage.

Testomgevingen
Kijk vervolgens eens in de technische Analytics rapportages naar de ‘hostnamen’. Als het goed is ziet u hier alleen uw ‘live’ url staan (website.nl) en niet test.website.nl, dev.website.nl et cetera. Als dit wel zo is, dan betekent dit dat alle traffic op uw testomgevingen meekomt in de data. Dat is uiteraard niet wenselijk in uw ‘hoofdprofiel’ van waaruit u rapporteert over de performance. Maak een filter dat enkel traffic op uw ‘live’ domein meeneemt en daarmee alle testomgevingen automatisch uitsluit.

Uitsluiten van betaalproviders
Bent u al overgestapt naar Universal Analytics? Kijk dan eens naar de herkomst van de transacties in uw e-commerce rapportages. Ziet u hier ‘ideal’ of bijvoorbeeld ‘adyen’ staan als belangrijkste bronnen voor een conversie? Dit betekent dat Google Analytics de uitstap naar de betaalprovider ziet als de laatste verwijzende bron waaraan de conversie wordt toegekend. Hiermee wordt de oorspronkelijke bron (organisch, email, adwords et cetera) overschreven. De performance van uw online marketinginspanningen zijn nu onzichtbaar. Uitsluiten dus. Dit doet u in de beheeromgeving, bij de property instellingen. Kies dan voor ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’.

Monitor je dataverzameling
De acties die u wellicht na het lezen van bovenstaande informatie neemt: het filteren van spamtraffic, uitsluiten van testomgevingen en betaalproviders, treden pas in werking nadat u de bewuste filters hebt aangemaakt en worden niet met terugwerkende kracht op uw data toegepast. Een enorme piek in pageviews door spamtraffic is helaas niet meer uit Analytics te verwijderen. Het is daarom zaak ongewenste datavervuilingen in een vroeg stadium te detecteren zodat u hierop actie kunt ondernemen. Gebruik in Google Analytics de ‘alert’ functies die u een mailtje sturen op het moment dat bijvoorbeeld uw pageviews plotseling omhoog schieten. U kunt dan direct beoordelen of dit komt door een succesvolle marketingstrategie of dat er spammers aan het werk zijn. In het laatste geval grijpt u direct in en blijven uw data schoon en betrouwbaar.

----------------------------------------------------------
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Egan van Doorn (senior consultant Webanalytics en oprichter van de Analytics Agency) voor online analyse en optimalisatie platform www.webanalisten.nl. Het volledige artikel lees je hier: http://anali.st/GAschoonmaak.
----------------------------------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.