Twinkle | Digital Commerce

Adverteren in Google: ‘Kijk naar het totaalplaatje’

2017-05-27
180101
  • 1:38

‘Retailers dienen in het adverteren in Google rekening te houden met de gehele koopcyclus. Laat je niet alleen in de koopfase aan de consument zien, maar doe dit al in eerdere fases.’ Dat adviseert Jarno Mossou van online marketingbureau Zeo in aanloop naar zijn presentatie tijdens Multichannel Conference op 22 & 23 april.

‘Veel retailers leggen in advertenties in Google de focus op één onderdeel binnen de koopcyclus’, vertelt Mossou aan Twinkle. ‘Maar het gaat om het totaalplaatje. Er zijn verschillende instapmomenten waar je als retailer op verschillende manieren kunt proberen om de klant voor je te winnen. Het is belangrijk dat je klanten in de aanloop naar de koopfase al voormasseert om bij jou te kopen.’

Niet schreeuwen
Het is volgens Mossou vooral niet nodig om online continu naar consumenten te schreeuwen op verschillende websites. ‘Gedraag je als merk online niet anders dan offline’, zegt hij. ‘Als ik overweeg om een paar hardloopschoenen te kopen, omdat hardlopen mij wel een leuke sport lijkt, dan zit ik als consument niet te wachten op een verkoper die met een “megafoon” achter mij aanloopt op het web. Ik wil dan eerst graag meer weten over hardlopen en welke schoenen ik bijvoorbeeld nodig zou hebben.’

Kosten Google
Mossou vindt het niet verstandig om als retailer het marketingbudget in Google volledig terug te schroeven. ‘Google heeft zoveel mogelijkheden. Je kunt consumenten soms wel tot anderhalf jaar vasthouden. Dat je er als retailer mee stopt kan natuurlijk een conclusie zijn uit testen, maar het kan ook zijn dat er ergens in de bedrijfsvoering iets niet goed zit. Je moet dat dan wel durven toegeven en bijschaven. Met data kun je altijd vooruit is mijn idee.’

Jarno Mossou geeft op 22 & 23 april tijdens Multichannel Conference de presentatie 'Beter scoren in Google dan jouw concurrenten?'. Hierin gaat hij verder in op onderwerpen als remarketing en de vindbaarheid in Google.