Twinkle | Digital Commerce

Opstellen van ‘terug in voorraadmails’: 7 tips

2017-05-27
180101
Naast welkomstmails, verjaardagsmails en verlaten winkelwagenmails is ook de ‘terug in voorraadmail’ een handige e-mail om te zorgen voor meer conversie in uw webshop. De terug in voorraadmail is een e-mail die de klant krijgt zodra een product waarin hij geïnteresseerd is weer terug op voorraad is.

Tekst: Bibi Akkerman

Door middel van een (simpele) knop wordt de klant geattendeerd op het feit dat een product weer op voorraad is. De verlaten winkelwagenmail komt hier namelijk niet van pas, aangezien de klant het artikel nog niet in zijn of haar winkelmandje heeft gestopt. Hierdoor is het voor u als winkelier niet duidelijk welke maat of kleur de klant graag wil kopen.

Om hierop in te spelen kunt u de klant een apart formulier in laten vullen met hun e-mailadres en de maat/kleur waar hij naar op zoek is. De klant krijgt dan automatisch een e-mail wanneer het product weer op voorraad is. In de tussentijd kunt u de klant al een aanbieding sturen. Mocht het artikel bijvoorbeeld na een week nog niet terug op voorraad zijn, dan kunt u dit aan de klant laten weten en een soortgelijk product aanbieden. U weet namelijk op welk product de klant wacht en door het gebruik van de juiste data kunt u de klant verleiden tot het doen van een andere aankoop.



Hieronder volgen een aantal tips waar u op kunt letten bij het versturen van een terug in voorraadmail.

1. Houd het kort en simpel
Overspoel de klant niet met informatie over het product. De klant heeft het artikel al uitgekozen, focus op het terugkrijgen van de klant en het aankopen van het product.

2. (Extra) aanbiedingen zijn niet altijd nodig
Probeer eerst om het artikel zonder extra korting aan te bieden. De klant heeft al aangegeven geïnteresseerd te zijn in het product en hoeft dus niet overgehaald te worden met een korting.

3. Herinner uw klant waarom hij de e-mail ontvangt
Maak duidelijk dat het item waar de klant op wachtte weer op voorraad is. Vermeld in de onderwerpsregel een zogehete preheader waarin u vermeldt dat het artikel weer op voorraad is. Hierdoor weet de klant meteen waarom hij de e-mail ontvangt.

4. Voeg een afbeelding, prijs en omschrijving toe
Laat een afbeelding van het product zien met de prijs en een korte omschrijving. Hierdoor wordt de klant er weer aan herinnerd om welk product het gaat.

5. Maak een duidelijke call-to-action button
De koopknop moet dé knop in de e-mail zijn. Ontvangers mogen deze knop (of link) niet over het hoofd zien. Alle overige knoppen en links in de mail moeten op de tweede plaats komen.

6. Maak het aanmelden voor de reguliere nieuwsbrief gemakkelijk
Door de terug in voorraadmail heeft u de kans om gemakkelijk nieuwe abonnees voor uw nieuwsbrief te werven. Naast de call-to-action button voor het kopen van het artikel, moet ook de knop voor de nieuwsbrief zichtbaar aanwezig zijn. Pas echter wel op dat het de koopknop niet overruled. Een tip is om de contacten die u uit deze mails krijgt in een aparte lijst te zetten, zodat het duidelijk wordt hoeveel mensen zich abonneren op de nieuwsbrief naar aanleiding van de terug in voorraadmails.

7. Stuur een reminder
Stuur een reminder aan klanten die geen actie hebben ondernomen na het verkrijgen van de mail. Hierbij is het eventueel mogelijk om een korting toe te voegen, maar soms is het sturen van een reminder al genoeg. Sommige klanten hebben net een extra duwtje in de rug nodig, dat de reminder kan geven.

Ook het formulier waarin klanten hun gegevens in moeten vullen dient simpel en strak te zijn. Klanten moeten dit met weinig moeite in kunnen vullen, zonder onnodige vragen of het verplicht aanmaken van een account. Een goed voorbeeld hiervan is Zalando, zoals in onderstaande afbeelding te zien is. Er wordt gevraagd om naam, e-mail adres, het geslacht en de gewenste maat. Ook is het mogelijk om u simpel aan te melden voor de nieuwsbrief door deze optie aan te vinken. Het wordt voor de klant duidelijk dat niet alle artikelen opnieuw op voorraad komen en dat de gegevens drie maanden worden bewaard.

Zoals u ziet zijn er verschillende aspecten om rekening mee te houden bij het versturen van een terug in voorraadmail. Het belangrijkste is dat de consument het gevoel krijgt dat u met hem/haar mee denkt. Doe er uw voordeel mee.

Bibi Akkerman is communicatiemedewerker bij Guapa Media


Gerelateerde artikelen: