Twinkle | Digital Commerce

5 praktische segmenten voor webshops

2017-05-27
692620
  • 4:08

Segmenten bieden de mogelijkheid om de cijfers uit Google Analytics in groepjes onder te verdelen. Zo laten deze cijfers zich vertalen naar concrete informatie waaraan u acties kunt koppelen. Een omzet van 1000 euro zegt weinig over de doorontwikkeling van uw webshop; 1000 euro omzet vanuit betaalde campagnes op mobiele apparaten geeft al meer betekenis aan uw cijfers. Hier zijn vijf praktische, actiegerichte segmenten om direct toe te passen op de statistieken van uw webshop.

Tekst: Gerard Rathenau | Beeld: Twinkle/BBP Media

1. Impact productcategoriepagina’s op online conversie
Sinds kort zijn paginagroepen in te stellen als een afzonderlijk segment. Dit is zeer praktisch om de impact van bijvoorbeeld productcategorieën op de online conversie te kunnen bepalen. Zeker indien u over meerdere productcategorieën beschikt, is dit geen overbodige luxe. Zo komt u te weten welke productcategoriepagina’s een grote impact hebben op uw online omzet. Tip: stel de stappen in de winkelwagen en check-out in als doel binnen uw eigen Google Analytics-account.

 
Uit bovenstaand praktijkvoorbeeld valt af te leiden dat de impact op de online conversie vanuit productcategorie B hoger is dan vanuit de andere productcategorieën. U kunt zich de vraag stellen waarom dat zo is.

2. Impact reviews op online conversie
Het is natuurlijk een goede eerste stap om reviews te verzamelen op uw site. Vervolgens wilt u weten of de gebruiker deze achtergelaten reviews ook daadwerkelijk bekijkt. Maar uiteindelijk wilt u natuurlijk weten of de bekeken reviews ook extra omzet opleveren. Hoeveel bezoekers bestellen in uw webshop na het bekijken van reviews?
 
Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat de gebruiker weinig reviews bekijkt en dat deze dus weinig impact hebben op de online conversie.

3. Hoge versus lage klantwaarde
Met behulp van de e-commerce module kunt u de gemiddelde bestelwaarde achterhalen. Daarnaast kunt u vanuit uw eigen database de gemiddelde catalogusprijs bepalen. Met deze gegevens kunnen segmenten voor hoge en lage klantwaarde worden ingesteld. Met onderstaand segment kunnen de verkochte producten boven en beneden de gemiddelde catalogusprijs in één afzonderlijke groep worden geplaatst. Zo kunt u de hoge en lage klantwaardes per kanaal of per productcategorie bepalen.

 
Uit bovenstaande voorbeelden valt af te leiden dat de verkochte producten boven de gemiddelde catalogusprijs meer omzet opleveren dan de verkochte producten beneden de gemiddelde catalogusprijs. Daarnaast is het opvallend dat de verkochte producten beneden de catalogusprijs verantwoordelijk zijn voor bijna tweemaal zoveel transacties als de verkochte producten boven de gemiddelde catalogusprijs. Kortom: het promoten van artikelen beneden de gemiddelde catalogusprijs hoeft niet altijd een meerwaarde te zijn voor de omzetontwikkeling van uw webshop.

4. Impact regio op online conversie
U wilt graag een zo hoog mogelijk rendement behalen op de investeringen in uw advertentiecampagnes. U bent niet verplicht om alle regio’s in een land te targetten met uw advertentiecampagne(s). Daarom dient u eerst te bepalen welke regio’s de meeste impact hebben op de online conversie. Oftewel: welke plaatsen komen in aanmerking voor een campagne met een eigen budget?
Bovenstaand rapport is een weergave van de top-10 plaatsen qua online conversie in Duitsland. Plaats deze top-10 in een aparte groep (segment) en vergelijk ze met de omzet vanuit de andere plaatsen in Duitsland. Wat is het verschil in de conversie met de overige plaatsen in Duitsland?
 
Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat de top-10 plaatsen een hoger conversiepercentage hebben dan de overige plaatsen in Duitsland. Op basis van deze cijfers kunt u ervoor kiezen om de top-10 in een aparte advertentiecampagne te plaatsen met een eigen budget en deze een maand te laten lopen als testcampagne. Na deze maand kunt u dan bepalen of deze aanpassing een positieve impact heeft gehad op de online conversie.

5. Impact tijdsperiode op online conversie
Google Analytics biedt ook de mogelijkheid om de bezoekers in een bepaalde tijdsperiode in een aparte groep (segment) te plaatsen. Hiermee kunt u de impact van nieuwe bezoekers op de online conversie in een bepaalde tijdsperiode bepalen. Converteren er bijvoorbeeld meer bezoekers die uw site in januari of februari voor het eerst hebben bezocht? Vervolgens kunt u deze segmenten bijvoorbeeld toepassen op de betaalde campagnes. Zitten er verschillen in conversie tussen bepaalde maanden voor uw betaalde campagnes?

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat in januari de nieuwe bezoekers vanuit de betaalde campagnes een grotere impact hadden op de online conversie dan in februari en maart. Op basis hiervan kunt u ervoor kiezen om extra advertentiebudget te reserveren voor aankomende januari. Deze tijdsperiode kunt u verder gebruiken om salesacties in te plannen. Wanneer is het handig om een bepaalde actie te introduceren in de webshop?

Samenvattend
De segmenten bieden ruime mogelijkheden om bezoekers in groepen onder te verdelen. Zo krijgt u antwoord op bijvoorbeeld onderstaande vragen:
  • Welke productcategorie(ën) heeft nu werkelijk een impact op de online conversie?
  • Hebben reviews of bijvoorbeeld een live-chat werkelijk impact op de online conversie?
  • Hebben uw verkochte producten boven of beneden de gemiddelde catalogusprijs een belangrijk aandeel in de online conversie?
  • Welke top-10 of top-15 plaatsen zijn verantwoordelijk voor de meeste conversies binnen uw advertentiecampagne(s)?
  • Welke tijdsperioden hebben een grote impact op de online conversie?
Kortom: bedenk eerst de vragen waarop u een antwoord wilt krijgen, voordat u segmenten gaat toepassen in Google Analytics.

____________________

Digitalanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Gerard Rathenau (zelfstandig webanalist) voor Digitalanalisten.nl. Het volledige artikel leest u hier.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2014.