Twinkle | Digital Commerce

Checklist voor de checkout: 11 tips

2017-11-09
180101
Veel potentiële klanten verlaten het winkelmandje van uw webshop al in de eerste stappen van de checkout. Hoe zorgt u ervoor dat zij het einde wél halen en de order voltooien? Deze checklist kan u helpen.

1. Zekerheid
Klanten willen graag van u horen dat ze veilig bij u kunnen winkelen. Nog liever horen ze deze informatie van andere partijen. Zorg er dus voor dat u bijvoorbeeld een keurmerk hebt. Wilt u niet betalen voor een keurmerk? Maak dan een reviewpagina aan waarop andere klanten vertellen over hun ervaringen bij uw shop.

2. Haal overbodige info uit de checkout
De checkout-pagina dient minimalistisch te zijn. Dat wil zeggen, het bevat alleen de informatie en onderdelen die van belang zijn om klanten bij u te laten bestellen en afrekenen. Andere zaken leiden de klant alleen maar af. De checkout-pagina van Amazon is een goed voorbeeld van een clean layout:

3. Vermijd errors
Zorg ervoor dat alles goed werkt gedurende het bestelproces. Klanten zullen na een error nog één of twee keer proberen om het gewenste product te bestellen, maar daarna is het geduld op. Verstuurt u niet aan klanten buiten Nederland? Vermeld dit dan ook duidelijk.

4. Toon een procesbalk
Klanten vinden het fijn om te zien in welke stap van de checkout zij zich bevinden. Een procesbalk helpt hen daarbij. U geeft daarnaast in deze balk aan welke informatie u op welk moment van uw toekomstige klant verlangt.

5. Call to action
Niet alle webshoppers zijn geoefende online kopers. Sommige klanten moeten in het proces op weg worden geholpen door bijvoorbeeld ‘volgende stap’-knoppen. Denk goed na over de tekst die u op de knoppen in de checkout plaatst; ‘bestel nu’ in de eerste stap van het proces kan overkomen als een knop waarmee de order wordt voltooid, terwijl de knop slechts bedoeld was voor de volgende stap.

6. Items toevoegen of verwijderen
Mocht u extra diensten of artikelen in het winkelmandje aanbieden die de klant eventueel ook kan bestellen (‘dit item past bij het artikel dat u besteld heeft’), houdt de mogelijkheid dan open om deze ook weer te verwijderen. Consumenten willen graag te allen tijde zelf artikelen toe kunnen voegen of kunnen verwijderen.

7. Vermijd verplichte registratie
Niet iedereen wil lid blijven van een webshop waar hij eenmaal iets gekocht heeft. Biedt daarom ook een gastaccount aan in de checkout; klanten kunnen dan eenmalig hun gegevens invullen, zonder daarvoor een vast account aan te maken. Zo loopt u geen omzet mis van consumenten die liever nergens aan vast zitten.

8. Geen nieuwsbrief-aanmeldknop
Nieuwsbrieven zijn een handige marketing tool om klanten voor allerlei acties te benaderen. Echter, onderzoek heeft uitgewezen dat consumenten een nieuwsbrief opt-in in de checkout totaal niet waarderen. Haal deze aanmeldknop dus maar weg.

9. Bied meerdere betaalopties
Zoveel verschillende klanten, zoveel verschillende behoeftes in betalen. Zorg er dus voor dat u verschillende opties (achteraf betalen, iDeal, PayPal, etc.) aanbiedt om consumenten hun order af te laten rekenen. Als u internationaal zendt is het verstandig om ook nadrukkelijk na te denken over de wensen van dit internationale publiek.

10. Bewaarmogelijkheid
Natuurlijk wilt u dat consumenten hun order direct afronden, maar soms kan hier iets tussen komen. Zorg er dus voor dat het winkelmandje automatisch wordt opgeslagen. Zo hoeft de klant bij het opnieuw bezoeken van uw website niet opnieuw te zoeken naar zijn eerder geplaatste producten.

11. Live chat
Het is van belang dat klanten tijdens het bestelproces zo min mogelijk vraagtekens hebben bij de stappen die zij maken. De vragen die wél opkomen kunt u bijvoorbeeld beantwoorden in een live chat. Een handige tool om ‘dwalende’ consumenten verder op weg te helpen in de checkout.

Bron: Userlike