Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe kansen in Google Analytics met Inhoudsgroepen

2017-05-28
180101
  • 5:16

In Google Analytics is het mogelijk om specifieke pagina’s te groeperen en ze vervolgens als groep te analyseren. Deze functionaliteit is nog redelijk nieuw en ondanks het feit dat Inhoudsgroepen voor veel waardevolle informatie kunnen zorgen, wordt er nog niet heel veel gebruik van gemaakt. In dit artikel een uitleg van hoe inhoudsgroepen in uw voordeel kunnen werken.

Tekst: Felipe Wesbonk

Wat zijn Inhoudsgroepen?
Inhoudsgroepen bestaan uit specifieke pagina's van een website of schermen in een app die gegroepeerd worden om vervolgens als groep geanalyseerd te kunnen worden. Dit is met name handig als u veel contentpagina’s hebt met hetzelfde doel. Denk bijvoorbeeld aan productpagina’s, die allemaal het doel hebben de bezoeker te verleiden om het product aan de winkelwagen toe te voegen.

Onder een inhoudsgroep vallen meerdere groepen pagina’s. Zo kunt u de pagina’s van een bepaalde categorie samenvoegen in een groep. Bijvoorbeeld, in het geval van een webshop met kleding: herenkleding, dameskleding en kinderkleding. Subgroepen kunnen dan vervolgens zijn: bovenkleding, onderkleding, jassen, accessoires, etc.

Een inhoudsgroep bevat dus meerdere (sub)groepen, die elk bepaalde content bevatten. Binnen de inhoudsgroep kunt u de groepen vergelijken. U kunt meerdere inhoudsgroepen per profiel(weergave) aanmaken.

Waar maakt u de inhoudsgroepen aan?
Om inhoudsgroepen aan te maken, gaat u naar de beheeromgeving van uw Analytics-account en klikt u onder de gewenste weergave op Inhoudsgroep. Als u al inhoudsgroepen hebt gemaakt, dan vindt u hier een overzicht van deze groepen en kunt u eventueel nieuwe groepen toevoegen.

Het toevoegen van pagina’s aan een groep kan op verschillende manieren:

1. Op basis van de trackingcode
Dit betekent dat u in de Analytics-code op paginaniveau aangeeft aan welke groep de betreffende pagina moet worden toegekend. Het nadeel van deze methode is dat u er in de meeste gevallen de IT-afdeling/webbouwer voor nodig hebt. Ook is het mogelijk dit via Google Tag Manager in te stellen. Op die mogelijkheid ga ik in dit artikel niet dieper in.

2. Op basis van een bepaalde extractie
Voorbeelden van dergelijke dimensies zijn paginatitel en url. Voor deze methode moet u ervoor zorgen dat u de inhoudsgroep laat weten dat het naar paginatitel c.q. url moet kijken. Daarna stelt u met een reguliere expressie de waarde in, oftewel: waar moet de dimensie aan voldoen zodat de pagina onder de specifieke groep wordt geschaard. Het nadeel van deze optie is dat u wellicht de reguliere expressie moet aanpassen op het moment dat u content op de site toevoegt, om ervoor te zorgen dat deze aan de groep wordt toegevoegd (omdat die dus nog niet binnen de reguliere expressie valt).

3. Op basis van regels
Dit is gelijk aan voorgaande, met het verschil dat een groep aan meerdere regels (voorwaarden) moet voldoen. Het nadeel hierbij is eveneens dat u de regels wellicht moet aanpassen op het moment dat de content op de site wordt aangepast.

Welke methode het beste is, is afhankelijk van de website en de organisatie. De technische inrichting van uw site speelt hierbij een rol. Immers, als de url-opbouw in een juiste hiërarchische structuur staat, is het eenvoudiger op url-niveau pagina’s in groepen te plaatsen.

Waar moet u verder op letten bij inhoudsgroepen?
De instellingen van inhoudsgroepen worden opeenvolgend toegepast. Dit betekent dat Google Analytics eerst kijkt naar de eerste methode, vervolgens naar de tweede en dan naar de derde. Gebruikt u maar één specifieke methode, dan hoeft u zich hier geen zorgen over te maken en wordt gekeken naar de volgorde van de groepen zoals deze zijn ingesteld.

Verder ziet u geen historische data in de inhoudsgroepen. Net als bij het instellen van doelen zult u pas de data zien vanaf het moment van instellen (meestal na 24 uur nadat de groep is ingesteld). Dit betekent ook dat als u later iets aan de groep verandert, de data die al binnen deze groep in Analytics zit voor deze groep van toepassing blijft.

U kunt maximaal vijf inhoudsgroepen samenstellen. Binnen de inhoudsgroep is er geen limiet aan het aantal groepen dat u toevoegt.

De inhoudsgroepen bevinden zich op hit-niveau, hetzelfde niveau als pagina’s. Dat betekent dat u ze alleen kunt zien met bijbehorende metrieken, zoals paginaweergaven, tijd per pagina, paginawaarde etc. Het is dus niet mogelijk naar inhoudsgroepen te kijken op sessieniveau, dus met metrieken als conversieratio of omzet per sessie.

Waar vindt u inhoudsgroepen in de rapportage-interface?
Boven de paginarapporten ziet u een tabje ‘Inhoudsgroepen’. Klik hierop en u ziet de lijst met alle inhoudsgroepen die u hebt aangemaakt. Vervolgens kunt u hier een inhoudsgroep selecteren.

Ook ziet u ze terug in het bestemmingspaginarapport, in het rapport over laadsnelheid en in het navigatierapport. Daarin ziet u hoe bezoekers door de site navigeren tussen de verschillende groepen. U haalt echter het meeste uit de inhoudsgroepen binnen ‘Aangepaste rapporten’, waar u uw eigen rapport kunt samenstellen met de metrieken die voor u van belang zijn.

Hoe kunt u inhoudsgroepen opzetten?
In het geval van een e-commerce website is het belangrijk om de productpagina’s bij elkaar te zetten. Op deze manier kunt u zien hoeveel bezoekers de productpagina’s bezoeken en de potentie hebben om ook te kopen. In bijna alle gevallen moet een consument immers eerst een productpagina bekijken om het product in de winkelwagen te kunnen plaatsen en het daarna te kunnen kopen.

Bij bijvoorbeeld een webshop in kleding is het verstandig een inhoudsgroep te maken van herenkleding, dameskleding en kinderkleding. Vervolgens gaat u binnen deze inhoudsgroep weer groeperen op het soort kleding. Denk hierbij aan bovenkleding, onderkleding en jassen. Of nog gedetailleerder met bijvoorbeeld broeken, truien, jurken etc. Uiteraard afhankelijk van het aanbod en welke productgroepen met elkaar vergeleken moeten worden. Door deze indeling kunt u herenbovenkleding vergelijken met herenonderkleding, of t-shirts voor heren met truien voor heren. Als u herenkleding met dameskleding wilt vergelijken, dan dient u een inhoudsgroep te maken van ‘kleding’ met de groepen ‘heren’ en ‘dames’.

Andere pagina's die een eigen inhoudsgroep verdienen zijn de categoriepagina's, die een andere functie hebben dan bijvoorbeeld de productpagina's, en de pagina's in het bestelproces. Daarmee kunt u namelijk in het navigatierapport goede analyses maken van categorie-, product- en bestelprocespagina’s. Verder adviseer ik om alle salessupport-pagina’s, zoals informatie over retouren, verzendkosten, klantenservice etc., in één inhoudsgroep te zetten.

Uit de praktijk: inhoudsgroep Blog met blogposts
Wat levert dit in de praktijk op? Om het maar even dicht bij huis te houden: bij Traffic Builders hebben we bijvoorbeeld een inhoudsgroep ‘blog’ aangemaakt met groepen op categorieniveau. Op deze manier kunnen we zien welk type blogposts en welke onderwerpen het meeste verkeer trekken en welke het meeste bijdragen aan de uiteindelijke conversie. Hier halen we waardevolle informatie uit, bijvoorbeeld over welke verkeersbronnen voor het meeste verkeer naar de blogs zorgen, welke blogs leiden tot verder klikgedrag en welke onderwerpen het meeste aanspreken. Daar kunnen we dan vervolgens vaker over schrijven of onze dienstverlening verder op afstemmen.

Felipe Wesbonk is productlead consultant Webanalytics & Conversie-Optimalisatie bij Traffic Builders