Twinkle | Digital Commerce

Als gratis verzending geen optie is: 5 oplossingen

2017-11-11
180101
  • 2:44

Als webshophouder streeft u ernaar om elke bezoeker te laten converteren. U optimaliseert de webshop zo goed mogelijk, zodat de bezoeker op de automatische piloot door het koopproces kan wandelen. Een mooi doel, maar helaas is een conversiepercentage van 100 procent een utopie. In veel gevallen komen bezoekers onderweg iets tegen wat hen de intentie tot aankoop doet herevalueren. Een van de grootste struikelblokken zijn hoge verzendkosten, en daardoor een van de meest gehoorde redenen waarom mensen afhaken.

Tekst: Marjolein Koppelaar

Dit zijn geen aannames, maar feiten onderbouwd door statistieken. Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is om geen kosten voor de verzending te rekenen. Helaas is dit niet altijd mogelijk vanwege te lage marges, internationale verzendingen of simpelweg te hoge verzendkosten.

Als het in uw geval inderdaad niet mogelijk is om gratis verzending aan te bieden, dan zijn er verschillende manieren om deze kosten op een positievere manier uit te lichten. Een aantal tips.

1. Wees open een eerlijk
Allereerst is het belangrijk om verzendkosten duidelijk en zo vroeg mogelijk te communiceren. Het begrip van de klant neemt af naarmate de communicatie over eventuele verzendkosten later in het proces plaatsvindt. Natuurlijk zullen er zo meer bezoekers verder in de salesfunnel komen. Maar wilt u potentiële klanten nu echt met een vervelend gevoel uw webshop zien verlaten?

2. Verzendkostengrens
Het hanteren van een grens voor gratis verzendkosten kan verschillende voordelen hebben. Zo kunt u klanten die meer besteden belonen door een betere service aan te bieden, in de vorm van gratis verzending. Ook zal het klanten die net onder de grens zitten motiveren een extra aankoop te doen, zodat ook zij in aanmerking komen voor gratis verzending.

Waar gratis verzending ‘voor iedereen’ van al uw marges snoept, identificeert u bij genoemde strategie voor welke klanten het waard is om de verzendkosten zelf te betalen.

3. Verander het perspectief
Eerlijk is eerlijk, de term ‘gratis verzending’ is eigenlijk misleidend, want uiteindelijk moet natuurlijk wel iemand voor de kosten opdraaien. Dus als u gratis verzending aanbiedt, dan draagt u deze lasten. U kunt deze informatie inzetten om meer loyaliteit bij uw klanten te kweken.

Een voorbeeld: in plaats van ‘Gratis verzending vanaf €50,-‘ kunt u zeggen: ‘Bij een besteding van €50,- betalen wij uw verzendkosten’. Een totaal andere benadering, nietwaar?

4. Verschillende betaalde mogelijkheden
Verschillende service levels rond verzendkosten aanbieden zorgt ervoor dat uw klant meer controle heeft over welke service hij kiest en hoeveel hij daarvoor betaalt. U kunt bijvoorbeeld denken aan een snellere verzending bij lagere verzendkosten.

5. Verplaatsen van de focus
Doordat de klant bij de ene webshop geen verzendkosten hoeft te betalen en bij de andere wel, verdwijnt de waarde van verzendkosten. Het geeft de klant het gevoel dat er extra wordt betaald voor niets. Hoe kan hier slim mee om worden gegaan? Verplaats de focus van het negatieve naar het positieve van verzendkosten. Oftewel, communiceer de voordelen zoals snelheid, betrouwbaarheid, trackingmogelijkheden, etcetera.

Zo laat u ook hier weer terugkomen hoe geweldig uw service is en dat de klant waar krijgt voor zijn geld.

Conclusie
Het is niet voor elke webshop mogelijk om gratis verzending aan te bieden. De manier waarop ver-zendkosten in rekening worden gebracht en de manier van communiceren hierover kunnen de pijn wel verzachten. Het zijn eenvoudige opties, die de klant toch over de streep kunnen trekken.

Marjolein Koppelaar is managing director bij Ve Interactive