Consumenten laten voelen dat zij een mooie deal kunnen maken. Dat kunnen retailers doen met ‘psychologisch prijsvoering’ in hun fysieke én hun online winkels. In dit artikel staan vijf manieren opgesomd.
1. Charm pricing
‘Charm pricing’ is een strategie die inspeelt op het gevoel van de consument bij een bepaald getal. Denk aan de ‘0,99 cent-tactiek’. Het cijfer 9 haalt consumenten vaak over om een product te kopen. 0,99 eurocent is namelijk minder dan één euro, wat als een goede deal klinkt in de oren van de klant.
In onderstaand voorbeeld van Econsultancy worden drie prijzen genoemd voor dezelfde jurk.
De jurk van 39 dollar werd het meest aangeschaft, ondanks dat die niet het goedkoopst was. 39 dollar ligt zo dicht bij 40 dollar, dat consumenten hier een goede deal uit denken te halen. De jurk van 34 dollar ligt in de gedachte van de klant te dicht bij 30 dollar, waardoor er dus ‘te veel’ wordt betaald voor een jurk die volgens het brein 30 dollar zou moeten zijn. Een bedrag als 1,64 euro laat consumenten daarentegen in de veronderstelling dat de retailer er alles aan heeft gedaan om de prijs zo laag mogelijk te maken. Dat werkt positief.
Veel bedrijven spelen ook met de karaktergrootte van prijzen. Zo is het getal vijf in 5,99 euro vaak groter weergegeven dan ,99. Door het kleine font valt de 99 cent minder goed op en zodoende wordt dit bedrag achter de komma snel vergeten.
2. Bundeling
Consumenten die niet snel in de buidel tasten kunt u overhalen door artikelen gebundeld tegen een ‘goede prijs’ aan te bieden. McDonald’s, andere fastfoodketens en legio andere bedrijven passen deze strategie toe met menu’s van producten die los duurder zijn dan gebundeld:
Flash sales, tijdelijke uitverkopen, zorgen voor een zekere koopurgentie bij de consument. Het product is immers alleen nu tegen die prijs te koop en binnenkort niet meer. Behalve specialistische aanbieders van flash sales hebben ook veel grote online retailers als Bol.com en Wehkamp.nl dagdeals geïntroduceerd.
4. Achored pricing
‘Anchored pricing’ geeft standaardproducten meer waarde in de ogen van de consument; door een premium alternatief met extra’s te bieden, wordt de prijsperceptie van het basisproduct verbeterd. Vooral softwarebedrijven passen deze strategie toe. Zij introduceren ingewikkelde, duurdere versie van hun producten, waardoor de standaardoptie een koopje lijkt.
5.Tweede gratis
Consumenten houden van gratis producten. Veel online retailers brengen onder andere daarom geen verzendkosten in rekening. De klant bestelt sneller als hij de artikelen kosteloos opgestuurd krijgt. Ook is ‘het tweede product gratis’ een mooi lokkertje voor zowel offline als online retailverkoop. Zorg er echter wel voor dat uw producten hun waarde niet verliezen door deze manier van afprijzen.
Bron: Econsultancy
Puntje 6? Goedkoop en kwaliteit vallen niet altijd samen.
Ik kan de bron niet meer vinden, maar restaurants zouden een biefstuk beter verkopen voor 15,- dan voor 14,95. Als consument wil je immers een goed stuk vlees i.p.v. een goedkoop stuk vlees.
<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545; min-height: 14.0px} -->
Wij zitten met onze webwinkel in een niche markt met 3 andere aanbieders (webwinkels) in Nederland. In het buitenland zitten ook veel grote aanbieders van dezelfde type producten.
Ga ervan uit dat we bijvoorbeeld handgemaakte golfclubs verkopen. Het assortiment bestaat daarnaast ook uit wat goedkopere golfclubs maar hoofdzakelijk richten we ons op de meest exclusieve merken. De merken die we verkopen liggen ook bij andere winkels. Dus onze producten zijn vergelijkbaar en ook verkrijgbaar in andere winkels (dit heb je dus niet bij een kwaliteit biefstuk uit een restaurant, of een vakantiepakket). Ga er ook even vanuit dat de golfclubs behalve voor de kwaliteit ook voor de stijl / uitstraling worden gekocht.
Mijn vraag nu is.
- Verkoop ik Hedonistische producten?
- Moet ik een ronde prijsstrategie hanteren ondanks dat de producten ook te vergelijken zijn met andere aanbieders.
- Ik verkoop de kwaliteit range golfclubs nu voor 89 euro. Hoe erg zou ik moeten afronden, als ik moet afronden. Moet ik er 90 van maken of is 89 juist beter?
We verkopen trouwens ook producten die continue vervangen dienen te worden. Denk bijvoorbeeld aan een golfballetje. Echter kunnen we wel hoge kwaliteit golfballen hebben. Een klant heeft elke week deze kwaliteit golfballen nodig. We verkopen dit nu voor 5,95. Moeten we dit voor 6 euro aanbieden? Het gaat hier wel om een routine aankoop..
En wat is het effect van zowel ronde prijzen op de site als onafgeronde prijzen?