Twinkle | Digital Commerce

Implementatie van User-ID in Universal Analytics

2017-05-28
180101
  • 3:29

Het grootste voordeel van de nieuwe versie van Google Analytics is de mogelijkheid om de gebruiker over meerdere apparaten te kunnen volgen. Dit doet u via de User-ID-functie van Universal Analytics. Onlangs kon Paula Heesbeen van Easy Internet Marketing dit zelf voor het eerst testen door het samen met klant Perfectly Basics te implementeren.

Tekst: Paula Heesbeen

De implementatie
De documentatie die Google biedt is uitgebreid en daardoor was het niet heel complex om de User-ID-functie te implementeren. Hieronder in vijf stappen hoe het moet.

1. Upgrade uw account van de klassieke Google Analytics naar Universal Analytics
Voor de User-ID-functie is Universal Analytics nodig. In Google Analytics zijn de meeste accounts op dit moment al automatisch overgezet, maar mocht dit voor u nog niet het geval zijn dan vindt u een handleiding en knop over hoe dit moet in uw Google Analytics-account. Ga naar ‘beheerder’ en klik op Universal Analytics Upgrade starten.

2. Ga naar User-ID in uw account
Na de overgang naar Universal Analytics is er een menu onder de knop ‘Trackinginfo’ te vinden waar doorgeklikt kan worden naar User-ID.

3. Lees het beleid voor User-ID’s
Wanneer u naar dit onderdeel onder het beheerdersgedeelte van uw account gaat, zult u zien dat u in eerste instantie het beleid voor User-ID’s moet lezen en accepteren. De belangrijkste punten die hier in staan: u moet gebruikers toestemming vragen om deze functie te gebruiken en u mag geen gegevens uploaden die Google kan gebruiken om een persoon te identificeren, zelfs niet in gehashte vorm. Bovendien moet het ‘volgen’ ook ophouden wanneer een gebruiker uitlogt. De straf wanneer u dit beleid niet volgt: ‘Als u gegevens uploadt waarmee Google individuele personen kan identificeren, kan uw Google Analytics-account worden beëindigd en kunt u uw Google Analytics-gegevens kwijtraken.’

4. Stuur de User-ID mee met uw Google Analytics-code
Dan bent u na deze verplichte handelingen in uw eigen Analytics-account eindelijk aangekomen bij de technische implementatie. Het enige dat er eigenlijk moet gebeuren is het meesturen van een unieke ID bij elke ingelogde gebruiker. Dit ziet er bij wijze van voorbeeld als volgt uit:



Het stukje USER_ID moet dan dynamisch gevuld worden met een unieke ID voor elke unieke (ingelogde) gebruiker. In het beleid staat dat dit volledig geanonimiseerd moet worden. Wat wil zeggen dat u niet simpelweg een e-mailadres kunt hashen. Uiteraard implemteert u dit stuk als ondernemer of marketeer niet zelf. Vraag uw webbouwer om hulp. Voor meer informatie kunt u dit (technische) support-artikel van Google lezen.

5. Maak een dataweergave voor User-ID’s
Nadat het op uw website is geïmplementeerd is het nodig om een nieuwe dataweergave te maken. U doet dit weer op dezelfde plaats in uw accountbeheer als waar u het beleid accepteerde. En u doet dit, omdat in deze dataweergave de aangepaste rapporten beschikbaar zullen zijn.

Google schrijft: een User-ID-dataweergave is gefilterd. Alle rapporten in deze dataweergave bevatten gegevens uit sessies waarin een User-ID is gedetecteerd. Gebruik een andere dataweergave om gegevens te bekijken uit sessies waarin geen User-ID is gedetecteerd.

De eerste resultaten
En dan is het zover! U zult echter enkele dagen/weken moeten wachten alvorens de data in uw account voldoende volledig zijn om conclusies te gaan trekken.

Onder ‘Doelgroep’ komt het extra rapport ‘Verschillende apparaten’ beschikbaar. Hier kunt u zien hoeveel van uw ingelogde gebruikers welk apparaat gebruiken en in hoeverre dat overlap heeft. Zie hieronder een voorbeeld.

Naast dit overlapoverzicht geeft de nieuwe rapportage ook inzicht in de beste apparaatpaden en welk apparaat voor de meeste acquisitie zorgt. De analyse is vergelijkbaar met die van de Multichannel-rapporten met als verschil dat we de focus niet op het kanaal, maar op het apparaat leggen. Op basis hiervan krijgt u meer inzicht in het gebruik van de diverse apparaten en hoe ze samen hangen. Campagnes kunnen hier slim op inspelen door gebruikers op het juiste moment de juiste advertentie te laten zien.

Bevindingen en conclusie
Het is gemakkelijk te implementeren en geeft op dit moment interessante rapporten. Mijn persoonlijke opinie is dat dit nog maar het puntje van de ijsberg is qua mogelijkheden. Google heeft nu alleen deze rapporten paraat op basis van User-ID, maar ik verwacht in de toekomst nog vele andere rapporten. Zeker wanneer u het bijvoorbeeld combineert met de Enhanced Ecommerce-functies waar mijn collega Karen onlangs over schreef. Dus absoluut more to come, maar voor nu een goede nieuwe rapportage voor extra inzicht en ideeën voor uw campagnes.

Paula Heesbeen is seo- en contentspecialist bij Easy Internet Marketing.