Twinkle | Digital Commerce

Multichannel & content: tips & tricks

2017-05-28
180101

Afgelopen maand was de tweede Multichannel Conference in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens dit congres werden veel onderwerpen besproken die betrekking hadden op multichannel in combinatie met content. In dit artikel worden een paar belangrijke marketinggerelateerde tips en tricks besproken die van pas kunnen komen bij de ontwikkeling en uitvoering van uw multichannel- en contentstrategie.

Tekst: Myrna van Ballekom

Gebruik de ogen en oren van de markt
Annemarie van Gaal vertelde tijdens haar presentatie over haar uitgeverij in Rusland, dat onder andere uitgever is van het tijdschrift Cosmopolitan. Van Gaal is daar zo succesvol omdat ze de ogen en oren van de markt gebruikt. Ze zet de macht naar de laatste schakel door, door de distributiemedewerkers mee te laten beslissen over het tijdschrift. De werknemers komen met ideeën die ze van de straat oppikken om het magazine te promoten. Een voorbeeld hiervan zijn bedrukte plastic tassen die dienst doen als wandelende billboards voor Cosmopolitan.

Een ander voorbeeld is het uitstallen van geproduceerde tassen in een fabriek, waar de medewerkers gevraagd wordt welke prijs ze willen geven voor de tassen. Aan de hand daarvan wordt besloten of de tassen wel of niet in productie worden genomen.

Het platform Fashiolista maakt ook gebruik van de kennis van de markt door bloggers aan het woord te laten over de producten en merken die in de shop verkocht worden. Het bedrijf heeft een aparte Fashiolista Agency opgericht voor de koppeling van ‘influencers’ aan wereldwijde merken.

Zoek de juiste partnerschappen
Annemarie benadrukte in haar presentatie ook het belang van de juiste partnerschappen. Vroeger had u als multinational minimaal in ieder land waar u opereerde een kantoor nodig. Maar tegenwoordig kunt u ook zonder grote kantoren, vestigingen en veel medewerkers overal aanwezig zijn door op de juiste manier gebruik te maken van social media. Door daarbij de juiste internationale partnerschappen te zoeken zou u als zzp'er al een multinational kunnen zijn, de mzp'er (multinational zonder personeel). Dit zal in de toekomst steeds vaker op deze manier gebeuren.

Maak gebruik van de social mediatrends
Hans van der Meulen, docent aan de Beeckestijn Business School, vertelde tijdens zijn presentatie over de zin en onzin van online communicatie. Hij adviseerde om in de bedrijfsstrategie rekening te houden met de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media, zoals Snapchat.

Foto: Snapchat

Binnen Snapchat was het voorheen alleen mogelijk om naar één individueel persoon een foto of video 10 seconden te laten zien, maar nu kunt u ook 24 uur lang een zogeheten 'Snapchat Story', ofwel een verhaal, met meerdere personen delen. Dit verhaal bestaat uit meerdere korte video's en/of foto's. Daar zou u als bedrijf natuurlijk ook gebruik van kunnen maken. Door (nu nog) één van de weinige webshops te zijn die deze nieuwe social media inzet, valt u meer op bij consumenten.

Kijk naar de mogelijkheden voor branded content
Tot slot vertelde Carolien de Rooi, manager strategie & concept bij Sanoma, over de marketingmogelijkheden van branded content in bijvoorbeeld magazines. Branded content is een mengvorm van redactie en commercie. Het merk communiceert door middel van redactionele content, wat niet aan een bepaalde vorm gebonden is. Het merk maakt bijvoorbeeld gebruik van de autoriteit van een magazine. Enkele vormen van branded content zijn contentintegratie (advertorials), influencers, dialoogmarketing (zoals een testpanel), co-creatie en product-placement.

Naast branded content wordt de term 'native advertising' genoemd, ofwel het plaatsen van een boodschap van de adverteerder op zo’n manier dat de betaalde content niet te onderscheiden is van de content die door de uitgever is geproduceerd. De bekendste en het recentste voorbeeld is de 'selfie' die Ellen Degeneres verspreidde via Twitter tijdens de Oscar-uitreiking. Een verkapte reclame voor de Samsung-telefoon waarmee deze selfie gemaakt werd:

Foto: ABC

Blijf op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen
Al met al zijn er veel interessante ontwikkelingen op het gebied van multichannel en content waar u rekening mee kunt houden binnen uw marketingstrategie. Deze nieuwe ontwikkelingen houden voorlopig nog niet op, dus het is goed om op de hoogte te blijven door onder andere conferenties te bezoeken en blogs te blijven volgen.

Myrna van Ballekom is content specialist bij Tribal Internet Marketing.