Twinkle | Digital Commerce

Website performance: de heilige drie-eenheid

2017-05-28
823582
  • 2:26

Grote kans dat u geen volledig beeld heeft van het gedrag van bezoekers op uw website.
‘Maar ik meet toch elke pagina op mijn site?’, denkt u nu. ‘Op elke pagina hebben we immers een meetscript lopen.’ Klopt. Daarmee meet u gedrag tussen pagina’s.

Om een volledig beeld te krijgen van de performance van uw website moet u daar nog twee dimensies aan toevoegen, te weten: gedrag op de pagina en het gedrag van gebruikers van uw website.

Tekst: Egan van Doorn

1. Gedrag tussen pagina’s
Door het plaatsen van het meetscript van Google Analytics op elke pagina van uw website worden (unieke) views aan pagina’s geregistreerd. U kunt vervolgens scenario’s (funnels) instellen die u direct laten zien waar bezoekers afhaken tussen pagina’s, welteverstaan. Zo kunt u bijvoorbeeld zien dat een groot deel van de bezoekers uw website verlaat na het bekijken van de winkelwagenpagina. Hartstikke relevante informatie. Dit betekent dat u aan de slag moet om de uitval bij deze stap te verlagen. Maar hoe? Daar heeft u eigenlijk nog extra inzichten voor nodig en daar komen dus de twee extra dimensies om de hoek kijken.

2. Gedrag op de pagina
Om bij het fictieve voorbeeld van het winkelmandje te blijven: u weet vanuit de meting tussen pagina’s dat een groot deel hier afhaakt. Maar wat hebben ze wel gedaan op deze pagina en wat niet? Hoe vaak is er een product uit het mandje verwijderd? Hoe vaak is er een kortingscode ingevuld? Hoe vaak is er geklikt op informatie over verzending, betaalmogelijkheden, retourvoorwaarden en dergelijke die openen via een overlay of lightbox? Haken bezoekers die de retourvoorwaarden bekijken vaker af? Dit zijn voorbeelden van informatie over gedrag op de pagina die u door middel van ‘event tracking’ in Google Analytics kunt registreren en vervolgens kunt combineren met een geslaagde transactie of uitval.

3. Gedragvan gebruikers
De derde dimensie die u vervolgens nog zou moeten toevoegen is op bezoekerniveau. Dit overstijgt het pagina- en sessieniveau. Door gebruik te maken in Google Analytics van ‘vrije variabelen’ kunt u informatie koppelen aan unieke gebruikers of browsers. Denk hierbij weer aan het bereiken van het winkelmandje. Misschien verlaten bezoekers de pagina om elders te gaan vergelijken, keren ze op een later tijdstip terug om alsnog het gevulde mandje af te rekenen en is de uitval op deze pagina niet zo groot als u denkt? Het is dus goed om gebruikers te kunnen herkennen die eerder een winkelmandje hebben gevuld. In de praktijk blijkt dat bedrijven event tracking en vrije variabelen in Google Analytics nog maar mondjesmaat inzetten. Terwijl deze data echt onontbeerlijk zijn om de waarheid omtrent uw websiteperformance in kaart te brengen en op die manier gefundeerd te kunnen optimaliseren.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2014.