Voor webwinkels is Facebook de ideale tool om in contact te komen met (potentiële) klanten, content te verspreiden en gericht te adverteren. Hoe maakt u een Business Page aan, wat kunt u ermee en waar heeft u verder rekening mee te houden?
Tekst: Martijn Couprie
Voor een Business Page heeft u een persoonlijk Facebook-account nodig. Handig, want zo weet Facebook direct dat u geen fictieve identiteit aanneemt.
Doordat de bedrijfspagina aan uw privéaccount is gekoppeld, ziet u nieuwe likes of comments direct. Als u reageert op een vraag, klacht of opmerking doet u dat uiteraard altijd vanuit het bedrijfsaccount. Het kan voorkomen dat u met meerdere mensen tegelijk de pagina beheert. Het is dan gebruikelijk om te vermelden wie de vraag oppakt. De klant kan daar aan refereren in het latere contact. Als u niet wilt dat (boze) klanten of fans uw privéleven op Facebook kunnen opzoeken, zorg er dan voor dat uw privacy settings goed zijn ingesteld. Zo voorkomt u vervelende situaties.
Open karakter
Hoe waardevol uw Business Page is voor uw bedrijf, hangt af van wat u met potentiële en bestaande klanten of fans deelt. Een Facebookpagina is geen losse pagina; het is een verlengde van uw bestaande communicatiemiddelen. De pagina heeft een open karakter, zo krijgt u namelijk de meeste comments en likes. Dit maakt uw content tevens deelbaar. Zorg er wel voor dat u controle heeft over wat u wel en niet deelt.
Zichtbaarheid
Via de ‘page visibility’ stelt u in wie de pagina kan zien. U kunt de pagina afsluiten voor publiek met de optie ‘unpublish’. De pagina is dan zichtbaar voor u en anderen die admin-toegang hebben. Als u een pagina wilt verwijderen, kiest u voor deze optie. Normaal gesproken gebruikt u deze zelden, want u blijft contact houden met uw doelgroep en dit is een laagdrempelige manier voor het maken van contact.
Plaatsingsmogelijkheid
U kunt een limiet instellen voor het aantal posts dat op de Facebook timeline verschijnt. Verder geeft u aan of iedereen mag posten en of er ook foto’s en video’s geplaatst mogen worden. Foto’s en video’s leveren het engagement met uw bezoekers op. Zijn recente berichten belangrijk? Geef dit aan zodat deze bovenaan uw tijdlijn verschijnen.
Restricties
Stel in wie berichten naar u kunnen sturen. Dit is een handige optie, want zo gaat u privégesprekken met klanten aan en mochten er klachten zijn, dan worden deze dus niet publiekelijk gedeeld. Kies vanuit welke landen uw pagina bekeken kan worden en bepaal de leeftijdsrestricties. U blokkeert bijvoorbeeld bepaalde landen als u hier geen service verleent of veel spam-berichten uit ontvangt.
Spam filteren
Met ‘page moderation’ kunt u spam filteren, bijvoorbeeld door bepaalde zoekwoorden of zinnen in te stellen. Als iemand regelmatig vervelende opmerkingen op uw pagina plaatst, filtert u deze en kunt u de comments aanpassen. Het is voor een optimale filtering belangrijk om zowel enkel- als meervoudsvormen van zoekwoorden toe te voegen.
Ongewenst taalgebruik
Een andere optie is het ‘profanity filter’, dat u op verschillende sterktes kunt instellen. Zo filtert u bijvoorbeeld woorden die over het algemeen als ongewenst worden ervaren. Er zijn ook woorden waarbij de context bepaalt of deze wel of niet passend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een teleurgestelde klant, die zijn onbehagen uit met het woord ‘shit’. Dit bericht wilt u niet automatisch blokkeren.
Facebook Ads
Met Facebook advertenties kunt u als webwinkel producten promoten, meer verkeer naar uw winkel trekken of het aantal likes van uw pagina verhogen.
Het werkt met een pay-per-click systeem zoals Google AdWords. Op Facebook.com/advertising maakt u snel en eenvoudig ads aan. Het eerste waar Facebook naar vraagt zijn uw doelstellingen. Denk hier dus goed over na voordat u begint.
Verified accounts
Net als op Twitter heeft Facebook verified profielen en pagina’s. Voor dit symbool van betrouwbaarheid kunt u echter geen controle aanvragen. Wel heeft u de mogelijkheid te rapporteren dat anderen zich voor uw merk of bedrijf uitgeven. Facebook kiest zelf welke accounts worden gescand en het verified teken dragen.
Tot slot: bedenk bij alle instellingen wat uw doelstelling is en verlies deze niet uit het oog. Likes zijn leuk, maar ze garanderen niet direct meer interactie of verkopen voor uw webwinkel. Maak een strategie voor uw Facebook Business Page waarin interactie met uw doelgroep centraal staat.
Martijn Couprie is Senior Online Marketeer bij Yourhosting.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Stel uw Facebook Business Page in
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.