Twinkle | Digital Commerce

Een succesvolle leadcampagne opzetten

2017-05-28
180101

Leadcampagnes zijn er in vele soorten en maten. Dit kan variëren van e-mailadressen tot het binnenhalen van hot leads die direct opgevolgd moeten worden, zoals een leningaanvraag. Er komen veel elementen kijken bij het opzetten en juist opvolgen van een leadcampagne. Hoe zet u een succesvolle leadcampagne op en waar dient u rekening mee te houden bij het behalen van uw doel?

Tekst: Remco van de Kamp

Wat is een waardevolle lead?
Voor elke organisatie wordt de vraag ‘Wat is voor onze organisatie een waardevolle lead?’ anders beantwoord. Een lead kan voor het ene bedrijf heel waardevol zijn, terwijl het andere bedrijf er niets mee kan. Stel, u verkoopt zonnepanelen aan consumenten voor het opwekken van zonne-energie. Dan kan een aanvraag voor extra informatie over zonnepanelen, ontvangen via een landingspage op uw website, bestempeld worden als een waardevolle lead.

Inzetten van externe bronnen
Nadat u inzichtelijk heeft gemaakt wat een waardevolle lead voor uw organisatie inhoudt, begint het nadenken over het binnenhalen van kwalitatief bezoek. Dit kan door het inzetten van eigen marketingkanalen, maar voor het creëren van groot bereik kunt u ook gebruik maken van externe bronnen als affiliatenetwerken of e-mailpartijen. Wanneer u besluit gebruik te maken van externe bronnen, dient u met enkele punten rekening te houden.

Propositie
Als u voor het grote bereik gaat en gebruik wilt maken van externe partijen, dan zult u een sterke propositie moeten uitwerken. Dit kan een extra aantrekkelijke aanbieding zijn, waardoor bezoekers eerder geneigd zijn te converteren.

Landingspagina
De landingspagina kan door externe partijen voor u ontworpen en gecodeerd worden. Dit is handig wanneer u zelf geen designer of developer beschikbaar heeft om zelf een landingspagina te maken. Nadeel hiervan is dat u vaak niet realtime leads binnen krijgt, maar deze worden later opgestuurd via CSV. Bij het maken van een landingspagina dient u rekening te houden met een goede uitleg van de propositie, duidelijke afbeeldingen, niet meer informatie vragen aan de bezoeker dan nodig is en een duidelijke call-to-action.

Afbeelding 1: Voorbeeld van goede landingspagina

Bannerset
Externe netwerken willen graag banners kunnen aanbieden aan hun publishers. Denkt u er dus over na een bannerset te (laten) maken. Deze bannerset dient te voldoen aan de standaard IAB-formaten en een 500 x 500 e-mailtemplate. Ook hier dient u rekening te houden met een uitdagende call-to-action.

Commissies
Voor het aanleveren van een goede lead zal een publisher vergoed worden. Het is belangrijk dat u van tevoren onderzoekt wat u verdient aan een lead en welke commissie u daarvoor wilt betalen aan een publisher. Daarnaast is het goed om inzichtelijk te hebben wat uw concurrenten vergoeden voor een lead, zodat het interessant genoeg is voor publishers om te adverteren voor uw business. Houdt er rekening mee dat wanneer u via een affiliatenetwerk werkt, u ook netwerkcommissie betaalt. Dit is over het algemeen 25 tot 30 procent van de publishervergoeding.

Opvolging van leads
Misschien wel het belangrijkste waar u rekening mee moet houden is de opvolging van binnenkomende leads. Bedenk van tevoren hoeveel leads u aan kunt, zodat leads snel opgevolgd kunnen worden, hoe u ze op gaat opvolgen en hoe u geld gaat verdienen aan de leads.

Wanneer u inzichtelijk heeft hoeveel leads u binnen een bepaalde tijd kunt opvolgen, kunt u ook afspraken maken met externe partijen over het aantal binnenkomende leads. Bezoekers hebben reeds interesse in uw product of dienst getoond. Daarom is het belangrijk leads binnen aanzienlijke tijd op te volgen. Dit kan voor elke organisatie anders zijn, maar in de regel is het opvolgen van een lead binnen 24 uur snel genoeg.

Er dient ook een keuze gemaakt te worden hoe u de leads op gaat volgen. Dit kan bijvoorbeeld telefonisch, per e-mail, per offerte of per brochure. Het kan zijn dat uw product of dienst meer uitleg nodig heeft dan een gemiddeld product. Dan is het opsturen van een brochure met telefonische benadering voor extra uitleg (en de kans op verkoop te vergroten) een goede optie.

Het belangrijkste waar u rekening mee dient te houden is hoe u geld gaat verdienen aan de leads. Wanneer een lead niet omgezet wordt in een sale heeft de lead alleen maar geld gekost. Het uitdenken van een strategie hoe een lead omgezet wordt naar een sale is dus geen verloren tijd.

Remco van de Kamp is online marketing specialist bij Conversive.

Foto: New Customers, Shutterstock.