Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor een mobiele kerst

2017-05-28
180101
  • 6:31


In de feestelijke, eindejaarsperiode kunnen we niet meer om mobiel heen. Of het nu gaat om oriëntatie of om het doen van een aankoop, mobiele apparaten gaan deze kerst een belangrijke, zo niet cruciale, rol spelen.

Tekst: Danny Klaassen
 
Desondanks zal nog niet iedereen 100 procent voorbereid zijn op de mobiele ‘invasie’. Daarom bieden we in dit artikel 5 tips en inzichten in/over hoe u mobiel kunt inzetten om een hogere omzet te halen tijdens de eindejaarperiode.

Adobe noemt 2013 het ‘jaar van mobiel’ voor Europa, omdat het aantal mobiele verkopen dit jaar naar verwachting met 68 procent zal stijgen ten opzichte van vorig jaar en de potentie voor mobiele verkopen nog veel groter is. Ook het grote Britse warenhuis John Lewis beschouwt 2013 als een omslagpunt voor mobiele verkopen: ‘We expect this Christmas to be a tipping point, where the majority of our online sales come from mobile devices.’

Mobiel is echter niet alleen belangrijk voor het realiseren van directe verkopen. Volgens een recent onderzoek van Google zijn drie op de vier Amerikaanse smartphone-eigenaren van plan het toestel te gebruiken voor ‘holiday browsing’, oftewel oriënteren op mogelijke eindejaarsaankopen. Met andere woorden: de conversie vindt plaats veilig achter de computer, maar de eerste stappen worden gezet via een mobiel apparaat, bijvoorbeeld wachtend op de trein of in een warenhuis.

De kracht van mobiel was natuurlijk al niet te onderschatten, maar inmiddels is mobiele optimalisatie echt geen luxe meer. Vijf tips en inzichten die mogelijk kunnen helpen bij het realiseren van een hogere omzet dit najaar op een rij:

1. Zorg voor geoptimaliseerde mobiele landingspagina
Nog lang niet alle shops zijn (kerstspecifiek) geoptimaliseerd voor mobiel. Het is belangrijk te beseffen dat de attentiespanne voor een online shoppende mobiele bezoeker beperkt is. Als er geen herkenning is, of het laden duurt gewoon te lang, dan zal deze bezoeker afhaken. Vandaar dat het interessant kan zijn om voor de eindejaarsperiode een aparte mobiele landingspagina te hebben, bijvoorbeeld door de belangrijkste pagina te optimaliseren voor bezoekers die jagen op eindejaarsaankopen. Dit zorgt voor een verhoogde relevantie, waardoor een bezoeker minder snel zal afhaken.

Hoe een mobiele landingspagina voor de eindejaarsperiode het beste kan worden aangekleed is afhankelijk van de producten die worden verkocht. Wanneer het bijvoorbeeld gaat om producten waarvoor een klant zijn mobiele telefoon in de winkel trekt om online prijzen te vergelijken, dan is het wellicht verstandig om melding te maken van een laagsteprijsgarantie op de mobiele landingspagina.
Ook zou ervoor kunnen worden gekozen om bepaalde aspecten die in de eindejaarsperiode belangrijker zijn (voorraad en levertijd bijvoorbeeld) extra te benadrukken, aangezien iedereen de cadeaus graag op tijd in huis wil hebben. Vorig jaar tijdens de eindejaarsperiode werd de smartphone veel gebruikt voor het vinden van een winkel in de buurt. De landingspagina zou ook hiervoor ingericht kunnen worden, zodat bezoekers snel uw producten offline kunnen vinden.


Bron: Marketingprofs.com


2. Contextuele targeting
Waar een desktop altijd in dezelfde omgeving wordt gebruikt, kunnen mobiele apparaten in allerlei omgevingen worden gebruikt. Hoewel dit natuurlijk logisch is, wordt hier niet altijd rekening mee gehouden. Mobiel verkeer heeft er namelijk voor gezorgd dat er op ongewone tijden op ongewone plaatsen kan worden geshopt. Zo geeft modezaak Marks & Spencer bijvoorbeeld te kennen dat schooluniformen veel worden verkocht via smartphones in Groot-Brittannië. Om half vier ’s middags,  als moeders hun kinderen opwachten op school.

Via, bijvoorbeeld, een gesegmenteerde nieuwsbrief is het mogelijk om direct binnen te komen bij een bezoeker terwijl hij of zij zich bevindt binnen een bepaalde context. E-mails worden immers al bijna voor de helft op een smartphone of tablet geopend. Voor de eindejaarsperiode betekent dit dat de oriënterende bezoeker kan worden bereikt die op een zondagavond op zoek gaat naar cadeaus voor zijn of haar vrienden via een tablet op de bank. Het is in deze tijd van het jaar ook geen probleem om de frequentie van het aantal e-mails te verhogen, helemaal niet als de online shoppende bezoeker hulp en inspiratie wordt geboden op het juiste moment.

Houd er overigens wel rekening mee dat de betreffende e-mail is geoptimaliseerd voor mobiel. Als de e-mail niet te lezen is, kunnen de intentie en het moment nog wel perfect zijn, maar het resultaat zal dan toch echt het tegenovergestelde zijn.

3. Inspiratie is niet alleen een paar cadeautips
Een uniek aspect van de eindejaarsperiode is gelegen in het feit dat men niet alleen voor zichzelf iets koopt, maar iets uitzoekt voor een ander. Inspiratie kunnen opdoen in de vorm van lijstjes, aanbevelingen van andere bezoekers of via curatie van experts is daarom in de eindejaarsperiode extra belangrijk.

Echter, er is een verschil tussen een mobiele landingspagina aanmaken en daar wat cadeaus opzetten en het creëren van een inspiratievolle omgeving waarin ideeën en wensen met elkaar worden verbonden. De speciale cadeauwinkel van Bol.com biedt een bonte verzameling producten, die in een Pinterest-achtig jasje worden weergegeven. Maar alle sociale features van Pinterest zijn juist weggelaten. Terwijl deze sociale features juist zo belangrijk zijn om ideeën op te kunnen doen en inspiratie te kunnen halen uit de reacties van anderen.

Voor inspiratie ben ik niet zozeer op zoek naar hetgeen een winkel wil verkopen, maar juist naar wat anderen in mijn situatie hebben gekocht. Verbind mensen juist met elkaar, door de sociale features van Pinterest bijvoorbeeld wel te bieden. Verberg de reviews ook niet op de productdetailpagina, maar laat ze juist al eerder terugkomen. Maak het, tot slot, mogelijk voor bezoekers om op deze cadeautips te reageren.

4. Kortingscoupons blijven altijd interessant
Een recent onderzoek onder winkelende consumenten die hun smartphone gebruiken tijdens het winkelen toont aan dat hun aankoopbeslissing (digitaal) het meest kan worden beïnvloed door kortingscoupons. Een ander onderzoek toont aan dat ondervraagden digitale kortingscodes het snelst zouden delen van alle mogelijke commerciële content tijdens de feestdagen. Dus ondanks dat kortingscoupons misschien niet het meest origineel zijn, zijn ze tijdens de dure eindejaarsperiode vrijwel onmisbaar.

Via mobiel kan er perfect worden ingespeeld op de vraag naar kortingscoupons. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld gebruik maken van Wi-Fi in de winkel, kunnen speciale kortingscodes worden aangeboden. Eventueel zou de winkelbezoeker de mogelijkheid kunnen worden geboden om de betreffende kortingscoupon (met beperkte geldigheidsduur) te delen met zijn vrienden via Facebook.

Een opvallend voorbeeld is de app van de schoenenwinkel Meat Pack uit Guatemala. Dankzij GPS weet de app wanneer je in een winkel van een concurrent bent, vervolgens krijg je een bericht waarin een korting wordt aangeboden. Hoe eerder je in een winkel van Meat Pack bent, hoe hoger de korting. Op deze manier worden kortingscoupons op een spraakmakende en effectieve manier ingezet.

5. De invloed van social media reikt ver tijdens de feestdagen
Volgens Adobe’s Holiday Retail Survey gaan social media een zeer grote invloed hebben op de kerstaankopen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat maarliefst 45 procent van de Duitsers en 33 procent van de Fransen gebruik zal gaan maken van social media alvorens cadeaus online aan te kopen. De respondenten geven aan ten eerste Facebook en ten tweede Twitter te gebruiken. Aangezien in Nederland het gebruik van social media al veel meer is ingeburgerd dan in de eerdergenoemde landen, zal het percentage ‘sociale kopers’ nog hoger liggen.
Het eerder aangehaalde Britse warenhuis John Lewis ziet eenzelfde ontwikkeling: ‘Shopping is becoming much more of a social experience with people browsing, purchasing and sharing ideas with others using their mobile phones and tablets. We expect this to increase dramatically during the festive period as customers shop on the go.’

Als de eindejaarsperiode een belangrijke periode voor uw webshop is dan is het dus extra belangrijk om in de komende eindejaarsperiode actief te zijn op social media. Daar zal immers invloed worden uitgeoefend en inspiratie worden opgedaan. Aan de ene kant zouden shops deze mogelijkheid kunnen benutten door inspiratie te bieden op de juiste momenten via social media. Aan de andere kant biedt het ook een kanaal waarin vragen (bijna) direct kunnen worden beantwoord. Laat bezoekers bijvoorbeeld vragen stellen via hun mobiel wanneer ze aan het ‘showroomen’ zijn.

Nog geen gouden formule
Optimaliseren voor mobiel is al enige tijd een belangrijk agendapunt. Desondanks is mobiele innovatie nog steeds onderweg en is er nog geen eindpunt in zicht. Optimaliseren voor mobiel blijft dus een flexibele aangelegenheid. Aan de hand van de bovenstaande tips en inzichten heb ik stilgestaan bij manieren waarop mobiel succesvol kan worden ingezet. Het thema is in dit geval de eindejaarsaankopen, maar de ideeën kunnen en zullen ook moeten worden doorgetrokken naar 2014. De rol van mobiel zal immers alleen maar groter worden.

Danny Klaassen is mede-eigenaar van bureau InternetBazen.nl.