Twinkle | Digital Commerce

Hoe verzend- en retourbeleid gunstig blijft voor modewebshop

2017-11-11
180101
  • 2:48

Veel online fashionretailers proberen de consument te trekken met extra services als gratis verzending en retouren en lage prijzen voor de producten. Deze extra's kunnen echter een behoorlijke kostenpost zijn voor de webwinkel als consumenten misbruik maken van de voordelen die hen geboden worden.

Anant Swarup van Econsultancy.com zette een aantal tactieken op een rij hoe u als online retailer met uw services uw omzet kunt verhogen en het aantal retouren kunt minimaliseren.

Duur van de kortingsacties
Zorg ervoor dat u niet te vaak een kortingsperiode inlast. Webshops die vaker met kortingsacties en kortingsweken komen, worden vaker bezocht door koopjesjagers. Dit soort consumenten zorgt volgens Swarup voor een daling van uw winst uit de verkopen. De retailers Next en Fat Face hebben de kortingsperiodes op hun site drastisch verminderd en zagen hun winst daarna substantieel groeien, meldt Swarup.

Besluiten over levering
De bezorg- en retourkosten voor consumenten moeten worden bepaald door de financiële afdeling binnen het bedrijf, niet het marketingteam. Veel webshops spenderen nog steeds meer aan de levering van een product dan dat het item zelf waard is. Dit kan resulteren in meer aankopen op de site, maar heeft een negatieve invloed op de winst die geboekt wordt.

Passend product
Zorg ervoor dat een consument direct de goede kledingmaat kiest en ontvangt. Veel webshops proberen om dit voor elkaar te krijgen door consumenten hun kleding in virtuele paskamers te laten ‘passen.’ Een voorbeeld hiervan is de paskamertechnologie van Asos

Donna Ida, een webshop voor spijkerbroeken, heeft een simpelere manier gevonden om consumenten te helpen in het koopproces. De website vraagt klanten onder het mom van ‘Find your perfect jeanswelk figuur zij het beste bij zichzelf vinden passen. Aan de hand van het figuur krijgt de klant de spijkerbroeken te zien die bij haar passen.

Gratis retourneren
Veel webshops hanteren een retourbeleid van 30 dagen. Dit is niet noodzakelijk, vertelt Swarup. De Britse mannenwebshop Duchamp geeft klanten zeven dagen de tijd om hun bestellingen gratis te retourneren. Eigenaren van orders die na deze periode (gratis) terug worden gestuurd ontvangen geen geld terug, maar krijgen een tegoedbon voor een volgende bestelling in de webshop. Swarup waarschuwt er bij een strategie als die van Duchamp wel voor om toch altijd het retourbeleid van concurrenten in de gaten te blijven houden.

Meerdere productdetails
Om consumenten er zeker van te laten zijn dat zij het goede product in de goede maat kopen, is het belangrijk om zoveel mogelijk productinformatie bij de items te plaatsen. Deze informatie bevat onder andere het type materiaal waarvan het kledingstuk gemaakt is, high resolution foto’s van het product en een mogelijkheid om in te zoomen op het artikel. Ook kan een optie om het product 360 graden te laten draaien bijdragen aan de volledigheid van de productinformatie.

Asos en Wehkamp.nl tonen bijvoorbeeld een modelvideo op de productpagina die de klant laat zien hoe een kledingstuk valt.

Er zijn nog steeds webshops die niet de moeite nemen om de productpagina van genoeg informatie te voorzien, zegt Swarup. Een voorbeeld is de webshop voor mannenkleding Lambretta, die alleen een inzoomoptie als nuttige feature op de productpagina heeft staan.

Conclusie
Er bestaat een dunne lijn tussen het wegjagen van potentiële klanten en het verhogen van de omzet als het gaat om prijsbeleid en regels die gerelateerd zijn aan fulfilment. Toch moeten retailers altijd in de gaten blijven houden of de voordelen die zij consumenten in hun webshop bieden wel gunstig blijven voor de totale omzet en winst van het bedrijf.