Twinkle | Digital Commerce

7 tips voor het optimaliseren van landingspagina’s

2017-05-28
180101
  • 3:27

Hoe kunt u uw landingspagina optimaliseren? Wat zijn de elementen waar u mee kunt testen? Mona Elesseily, vice president of online marketing strategy bij Page Zero Media, geeft op Searchengineland.com een aantal best practices plus voorbeelden. U vindt ze hier. 

1. Maak gebruik van 'credibility indicators'
Denk hierbij aan het plaatsen van testimonials, reviews, gewonnen prijzen (awards), social media-informatie (aantal Facebook Likes, tweets etc.) en ratings. Zo kunt u de geloofwaardigheid bevorderen. Hieronder een aantal specifieke ideeën met betrekking tot testimonials:

  • Gebruik testimonials om de belangrijkste waardeproposities van uw bedrijf te herhalen, zo kunt u bijvoorbeeld overwegen om één zeer overtuigende beoordeling (of een beoordeling van een veelzeggend(e) persoon/partij) wat groter of vetgedrukt boven een paar minder opvallende testimonials te plaatsen.
  • Over het algemeen werken testimonials beter voor emotionele, persoonlijke, eetbare of retailitems. Het gebruik van citaten uit publicaties en adviezen van deskundigen is beter als het gaat om producten als kunst, theater en softwareoplossingen.

2. Maak gebruik van product badging
Het menselijk brein geeft de voorkeur aan weinig keuzemogelijkheden. Een goede manier om het aantal keuzeopties te verminderen en juist één of enkele opties te markeren is door gebruik te maken van product badging. Hieronder vindt u een voorbeeld van Unbounce.com, waarbij wordt Pro 99 wordt benadrukt door middel van ‘best value’. Andere opties zijn ook: hoogst gewaardeerd, best verkocht, nieuw product en dergelijke.



3. Verwijder pagina-elementen

Hoewel het belangrijk is om verschillende elementen op een (PPC) landingspagina te testen, is het ook essentieel om juist elementen te verwijderen, aangezien die bezoekers kunnen afleiden. Over het algemeen converteren minder gevulde pagina’s beter dan volgepropte pagina’s. Enkele suggesties voor het minimaliseren van inhoud:

  • Verwijder elementen die geen waarde toevoegen aan het belangrijkste conversiedoel van de pagina. Haal bijvoorbeeld aanmeldvelden weg voor uw nieuwsbrief, linkjes naar andere content, onnodige navigatieonderdelen etc.
  • Verklein het aantal advertenties en probeer bulletpoints op de pagina op te nemen. Op die manier is content gemakkelijker te lezen, zie het voorbeeld hieronder.



4. Verander beschrijvingen

Varieer met uw schrijfstijl (denk aan een andere tone of voice en woordkeuze) en kijk of dit effect heeft op de conversie. Hierbij kunt u gebruikmaken van dezelfde paragraafteksten, waarin u enkel wat zinnen verandert en aangeeft welk gevoel het product kan oproepen. Vergeet immers niet: klanten kopen ‘emotioneel’ en verdedigen hun aankopen rationeel. Maak uw bezoekers dus enthousiast over uw product of dienst en bekijk wat het doet met uw conversiepercentage.

5. ‘Take it slow’
Het is niet altijd de beste strategie om direct voor een verkoop te gaan. Het zou ook zinvol kunnen zijn om uw verkoopproces op te delen in een paar stappen. Zo kunt u bijvoorbeeld zorgen dat u eerst wat informatie over uw klant achterhaalt (zoals zijn naam en zijn telefoonnummer of e-mailadres), waarna u de dialoog voortzet en een ‘relatie’ opbouwt via telefoon of e-mail. De tijd nemen om een goede verstandhouding op te bouwen, kan uiteindelijk helpen om de conversie te verhogen (dit geldt in het bijzonder voor onder meer b2b-branches). Zie dit punt in de context van daten: uw klant te snel vragen om een aankoop te doen, staat gelijk aan iemand ten huwelijk vragen na één date.

6. Test uw berichtgeving
Evalueer uw site door iemand (bij voorkeur iemand die niets over uw bedrijf weet) de volgende vragen te stellen:

  • Welke specifieke diensten biedt uw bedrijf?
  • Waarom zou iemand bij u moeten kopen?

Pas de content op uw landingspagina aan als gebruikers niet kunnen achterhalen wat u bedrijf voor hen kan betekenen in minder dan vier seconden (het gemiddelde tijdsbestek waarin een bezoeker bepaalt om op de pagina te blijven of de site te verlaten).

7. Maak gebruik van banners
Een goede manier om berichten op een pagina op te nemen is door middel van banners en/of ribbons (deze zijn vrij eenvoudig in te passen). Bepaal waarom consumenten bij u zouden moeten kopen (bedenk minstens één unique selling point) en plaats dit op uw pagina. Wees ook niet bang om uw USP’s te herhalen. Dit doet bijvoorbeeld Musicnotes.com, zij hebben ‘250.000 sheet Music arrangements’ beschikbaar (dat is hun USP), die allemaal direct beschikbaar zijn. Deze boodschap herhalen zij op verschillende manieren.



Ga er ook niet van uit dat veel mensen uw USP’s toch wel kennen. Zelfs Zappos, waarvan bijna iedereen wel weet dat zij gratis verzenden en retouren, herhaalt deze waardepropositie een paar keer op hun pagina:



Bron: Searchengineland.com