Woensdag 3 juli 2013

29204 keer gelezen10 x gereageerd

Hoe houdt u de snelheid in uw e-commerce site?

Hoe houdt u de snelheid in uw e-commerce site?

Uit recent onderzoek is gebleken dat de laadtijd van e-commerce websites alleen maar is toegenomen. Wat kunt u doen om ervoor te zorgen dat uw webshop toch snel laadt?



Tekst: Joni Marquart Scholtz


U kunt overal lezen hoe belangrijk het is dat een webshop snel laadt. Het is dan ook niet voor niets dat de laadtijd van pagina’s een ranking-factor is voor Google. De laadtijd heeft effect op uw organische positie, maar ook op de kwaliteitsscore in AdWords, de bounce rate, de klanttevredenheid en op het aantal terugkerende bezoekers. Het moge duidelijk zijn: als uw webshop niet snel genoeg laadt, kost u dit bezoekers en dus omzet.

Ondanks het bovenstaande blijkt uit een recent rapport dat de laadtijd van ecommerce sites de laatste tijd alleen maar is toegenomen. Het onderzoek van Radware laat zien dat de gemiddelde laadtijd van een homepage voor een nieuwe bezoeker in 2012 op 7,25 seconde lag. In 2011 was dit nog maar 5,94 seconde, een stijging van 22 procent dus.

Meer scripts
De reden hiervoor is dat pagina’s steeds groter en complexer worden. Pagina’s bevatten bijvoorbeeld meer afbeeldingen en die afbeeldingen zijn ook groter. Ook worden er steeds meer third party scripts geplaatst, ten behoeve van bijvoorbeeld Google Analytics, social media (buttons) en advertenties. Het gemiddeld aantal requests voor de server (verzoeken om afbeeldingen, html, javascript, etc.) per pagina is gestegen van 73 in 2011 naar 79 in 2012.

Voor mobiele shoppers zijn deze grotere en complexere pagina’s nog nadeliger. Veel mobiele bezoekers kiezen er namelijk voor om de standaard site te bekijken in plaats van de mobiele versie. Een onderzoek onder mobiele gebruikers in 2012 liet zien dat bekende e-commerce sites op mobiele apparaten soms een laadtijd van wel 45 seconden hadden.

Hoe zorgt u ervoor dat uw webshop toch snel en toegankelijk blijft?
Om ervoor te zorgen dat uw webshop toch snel laadt, kunt u een aantal dingen doen:

-> Kies de juiste hosting
Hosting is misschien wel de belangrijkste factor voor de snelheid van uw webshop. Om een shop snel laten draaien, worden er nogal wat processen in gang gezet. Dat geldt helemaal als u een grote shop hebt met veel producten, productfoto’s en veel bezoekers tegelijkertijd. Een hostingpakket van 2,50 euro per maand is dan geen optie. Zoek naar een hostingaanbieder die beschikt over hoogwaardige hardware en die gebruik maakt van SSD’s (solid state drives, Wikipedia).

-> Maak gebruik van caching
Caching is belangrijk om uw webshop soepel te laten draaien. Onderdelen van uw shop die regelmatig terugkomen zoals de layout, style, etc. worden zo opgeslagen dat ze snel opgehaald kunnen worden. Ook bestaat er een cachingmethode voor uw database: Memcached. Hierbij worden databaseresultaten opgeslagen in het geheugen. Zodra het systeem hetzelfde resultaat weer nodig heeft, haalt Memcached het uit het geheugen in plaats van de database nogmaals hetzelfde te vragen.

-> Zorg voor schone code
Een goed uitgangspunt voor uw code is om deze zo schoon mogelijk te houden, dat spreekt voor zich. Denk goed na over wat u programmeert. Haalt u geen collections en kolommen op die onnodig zijn? Merge uw CSS (cascading style sheets, Wikipedia) en Javascript-bestanden. Dit zorgt ervoor dat HTTP-requests naar de server om deze bestanden op te halen minimaal blijven.

Sla afbeeldingen die op een vaste plaats staan en niet dynamisch worden ingeladen op binnen een sprite. Dit is een collectie van afbeeldingen die op basis van een coördinaat, breedte en hoogte worden ingeladen, ook dit kan veel HTTP-requests schelen.

-> Maak gebruik van een content delivery network
CSS, Javascript en sprites zijn te combineren, maar wat doet u met uw productafbeeldingen? Om ervoor te zorgen dat uw website zo min mogelijk bezig hoeft te zijn met het uitleveren van afbeeldingen, kunt u ze op een content delivery network (CDN) zetten. Afbeeldingen zijn qua bestandsformaat de grootste bestanden in uw webshop. Het kan dus sowieso flink wat opslagruimte schelen. Daarnaast kan de server zich, terwijl de afbeeldingen door het CDN naar de bezoeker gestuurd worden, meteen weer richten op het serveren van de aanvragen aan andere bezoekers.

-> Let op bij plug-ins & scripts
Er zijn veel ‘foute’ plug-ins op de markt. Deze plug-ins laden zware scripts in, waardoor uw site langzamer wordt. Boosdoeners zijn vaak plug-ins die data ophalen van andere websites of applicaties. Social media plug-ins zijn daar een goed voorbeeld van. Kies daarom alleen plug-ins die veel gebruikt of aanbevolen worden. Ook het inladen van andermans blog- of productfeed kan voor lange laadtijden zorgen.

Joni Marquart Scholtz is online marketeer bij Magentohosting, onderdeel van XLhosted.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 10 keer gereageerd op:
Hoe houdt u de snelheid in uw e-commerce site?
 
  1. Melvin op woensdag 3 juli, 2013 om 16:08
    www.pleasure-escort.nl

    Absoluut belangrijk dat hij snel laadt. Erg fijn daarom deze tips!

  2. Peter op woensdag 3 juli, 2013 om 16:23

    Sitesnelheid is zeker belangrijk! Mijn ervaring met tientallen webshops is dat de snelste webshops draaien op zelfbouw. Dus geen logge CMS systemen als OSCommerce of Magento.

    Dit soort sites kunnen wel snel draaien, maar dan moet je erg veel customizen. Voor dat geld kan je net zo goed een shop laten bouwen die volledig aan je wensen voldoet, zonder zware plug-ins.

  3. André Scholten op woensdag 3 juli, 2013 om 16:39
    andrescholten.net

    @Peter: maar zelfbouw kost je 1000 keer de tijd die je nodig hebt voor een standaard oplossing. En het is ook nog eens niet zo makkelijk uit te breiden. Ik denk niet dat zelfbouw daarom een optie is die goedkoper uitvalt dan een eenvoudige optimalisatie van een groot systeem.

    Daarnaast is de front-end code (waar gemiddeld 80% van je vertraging zit) vaak de grootste bottleneck en niet het systeem aan de achterkant.

  4. Peter op donderdag 4 juli, 2013 om 09:11

    @André: bron dat het 1000 keer meer tijd kost? Ik heb teveel problemen met Magento extensies gezien om dat nog te geloven.

    Bedrijf wil extensie x geïnstalleerd hebben, vervolgens willen ze later ook extensie y erbij. Maar door extensie y werkt extensie a niet meer, maar extensie a is nodig om extensie x goed te laten werken.

    Ook het veel gehoorde argument dat shops dan makkelijker over kunnen stappen naar een andere partij is helaas niet altijd waar. Ik heb vaker dan eens meegemaakt dat bedrijf x de code zo had gecustomized, dat de nieuwe partner tot maanden erna nog tegen deze code aanliep.

     

    Ik wil niet te negatief over Magento doen, het is absoluut een prima pakket voor een groot aantal shops, maar wil je echt alles uit je webshop halen, of ga je groeien, dan moet echt zeer goede Magento specialisten in huis hebben om de shop optimaal te laten draaien... En die zitten vaak bij de dure bureaus met een uurtarief van 130 euro. Dan loopt het kostenplaatje snel op, en kan je misschien toch beter een goede zelfstandige inhuren met zelfbouw. (zit ook genoeg zooi bij, maar aan de hand van portfolio kan je een prima oordeel vellen.)

  5. Johan op donderdag 4 juli, 2013 om 09:58
    www.360ecommerce.nl

    @Peter: Wat je zegt is deels waar, daarom moet je inderdaad ook specialisten (liefst Magento certified) naast je hebben die weten hoe je juist op het Magento platform moet ontwikkelen en die de best practices kent. Alleen een uurtarief van € 130,- hoeft natuurlijk écht niet. Er zijn ook genoeg bureaus die net zo specialistisch zijn en die het voor een veel lager uurtarief doen.

  6. Stephan op donderdag 4 juli, 2013 om 10:57

    What is not mentioned is the importance of a fully comprehensive Application Performance Management Solution. 

    IT/Ecom ops need to have 100% visibility into user experience, at code level, to identify where to commit time and resources for the ongoing improvement of the application.

    What is the process of triaging, isolating and fixing issues before the customer is affected? a good APM solution will show you when, where and why performance is suffering. 

    3rd party monitoring is eesential! The average site now has 10 or more external hosts delivering content to form the page in the visitor's browser.  How do you monitor your 3rd party performance without the granular metrics on their performance? How can you effectively manage the SLAs held with them?

    I would say these are all pretty relevent in a market as competitve as E-Commerce.

     

  7. Jaap op vrijdag 12 juli, 2013 om 15:52
    www.voetbalboeken.net

    Tipje: pagespeed insights van Google geeft je waardevolle inzichten

  8. Marcella Genen op vrijdag 12 juli, 2013 om 17:19
    www.younify.nl

    @Peter

    Magento is uitstekende software, wij hebben voor vele klanten succesvolle Magento webshops draaien. Het is echter inderdaad wel complex, maar met de juiste technische kennis de beste software voor webshops.

  9. Danny op maandag 30 januari, 2017 om 16:40
    http://www.escortdenhaag.net

    Magento werkt vooral goed voor webshops. Is Wordpress aan te raden voor een normale website, dus geen webshop?

  10. Jhonny op maandag 27 februari, 2017 om 17:22
    escortin.amsterdam

    Tegenwoordig is alles al weer helemaal veranderd met google, niet alleen optimalisatie via de .htaccess is belangerijk voor gZip en soortgelijke onderdelen maar ook veel andere elementen zijn belangerijk geworden zoals plaatjes optimaliseren, artikels schrijven (in plaats van het gewone linkbuilden) en nog zeer veel andere factoren.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.