Twinkle | Digital Commerce

Affiliatemarketing voor mobiel: 5 lessen van Hotels.com

2017-05-28
1148718

Hotels.com dankt tegenwoordig 20 procent van zijn inkomsten in Groot-Brittannië aan mobiele boekingen. De hotelkameraanbieder zet succesvol affiliates in om deze specifieke groep klanten optimaal te bedienen.


Michael Long van Hotels.com en Neil Ranatunga van Tradedoubler hielden vanochtend een gezamenlijke presentatie over mobiele affiliatemarketing op a4uexpo Europe 2013. Dat internationale congres over performance based marketing wordt dit jaar gehouden in Amsterdam.

Sleutelbegrippen
Tradedoubler werd onlangs nog gelauwerd met een Performance Based Award (UK) om zijn werk voor klant Hotels.com. De zeven verschillende apps van de Expedia-dochter zijn mede dankzij de inspanningen van affiliates 15 miljoen keer gedownload. Samen met de mobiele site zorgen ze voor 20 procent van alle inkomsten. Immediacy, simplicity en context zijn sleutelbegrippen voor het mobiele boekingskanaal, zeiden Long en Ranatunga. Een ruime meerderheid van de mobiele boekingen (70 procent) bij Hotels.com vindt bijvoorbeeld plaats op de dag dat een gast bij een hotel incheckt, veel meer dan bij desktops het geval is.

Lessen voor adverteerders
Twinkle definieerde vijf lessen voor adverteerders (webwinkeliers, reisaanbieders) uit de Britse mobiele affiliate case van Hotels.com en Tradedoubler.

1. Zorg voor goede cijfers
Zorg ervoor dat u affiliates goede inzichten kunt bieden in uw mobiele bereik, door tracking van boekingsgedrag op de mobiele site en binnen apps. Bekijk wat het u zelf waard is om dankzij affiliates een extra download voor een applicatie te genereren. Stem hier de cost per download (cpd) op af die u wilt uitkeren aan affiliates die bijvoorbeeld werken met mobiele overlay pages. Bekijk ook hoe affiliates ertoe kunnen bijdragen dat apps niet verwijderd worden, wat met de meerderheid van de apps (55 procent) binnen negentig dagen gebeurt.

2. Voorkom ‘lekkage
Zorg ervoor dat mobiel (door affiliates) aangejaagde boekingen ook mobiel worden afgerond. Hotels.com vermeldt telefoonnummers op zijn mobiele site daarom minder prominent dan op zijn normale site, aldus Long. Om lekkage te voorkomen en sales goed toe te kunnen wijzen aan een affiliate werkt de hotelsite met mobile only coupons, kortingsbonnen die alleen kunnen worden verzilverd op mobiele apparaten.

3. Bouw en onderhoud goede relaties met uw mobiele team
Als verantwoordelijke voor affiliatemarketing bent u afhankelijk van de koers en van de steun van het mobiele team binnen uw bedrijf (mits aanwezig). ‘Leer van de tests die zij uivoeren, spiegel je aan hun succes’, zei Long vanochtend.

4. Accepteer de eigenheid van het mobiele kanaal, ook in prestaties
Mobiele affiliatemarketing zorgt voor incrementele sales, kannibaliseert volgens Long en Ranatunga dus niet. De resultaten van mobiele affiliatemarketinginspanningen verschillen van die op pc’s en adverteerders doen er goed aan daar in de tariefstructuur rekening mee te houden.

5. Ontwikkel specifieke tools voor mobiele campagnes
Hotels.com biedt geselecteerde affiliates de optie specifieke mobiele coupons te verspreiden. Ook ontwikkelde het bedrijf cost per download app incentives om via affiliates meer mensen te bewegen mobiele apps te downloaden. Specifieke landingspagina’s voor mobiel sorteerden bewezen resultaat, net als de mobiele ‘Local deals tonight’-pagina (same day, location based) waar affiliates naar kunnen verwijzen.