Twinkle | Digital Commerce

Webverkoop in China: 10 aandachtspunten

2017-05-28
180101
  • 4:04

Met 243 miljoen online shoppers en een jaarlijkse toename van 30 miljoen nieuwe gebruikers, krijgt de Chinese e-commerce markt een steeds groter aandeel in de wereldwijde e-commerce markt. Marketingtochina.com noemt 10 key factors voor online verkoop in China. Lees ze hier.

1. Lokalisatie
Een website die buiten China is gehost, heeft heel veel tijd nodig om te laden. Dus om een goede webwinkel in China te runnen, is het belangrijk om die ook daar te hosten. Ook het hebben van een ICP-certificaat is belangrijk, om zo de kans te verkleinen te worden gecensureerd door de overheid. Alle succesvolle webshops in China zijn dan ook daar gehost met ICP. Al gaan er ook wat negatieve verhalen rond over Chinese hostingpartijen wat betreft instabiliteitsproblemen en vermoedens over het verstrekken van IP’s aan regeringen of het verkopen van IP’s aan concurrenten.

2. Logistiek
Een van de uitdagingen in China is het leveren van producten in het hele land. De bezorging daar is geen eenvoudige opgave. Alle bedrijven op dit terrein vechten om prijzen en de winsten zijn laag. Met een gemiddelde marge van 3 tot 4 yuans (circa 40 eurocent) in deze sector (volgens de Association of Logistics China) blijft dit een uitdaging voor veel bedrijven.


3. Prijsstelling
Internet in China staat tegenwoordig gelijk aan de plek waar consumenten de laagste prijzen kunnen vinden. Chinese consumenten vergelijken een groot aantal websites voordat ze een (prijsgerichte) keuze maken. Bied daarom een exclusief aanbod; hanteer een prijs op een uniek product waarmee u alle concurrenten verslaat.




4. Vertrouwen
Chinese consumenten zijn zeer voorzichtig als gevolg van een aantal schandalen in het land. Daarbij is het natuurlijk sowieso belangrijk voor een webshop om te werken aan het imago van de winkel en moet u het vertrouwen van de gebruikers voor zich winnen. Crossmediale campagnes zijn vaak nuttig om bekendheid te krijgen. Zo heeft de Chinese online kledingretailer Vancl de populaire Chinese auteur Han Han als ambassadeur van het merk ingezet en klassieke advertentiecampagnes gelanceerd (zie de afbeelding hieronder).


5. Chinese standaarden
Chinese kopers gebruiken geen PayPal maar Alipay of Tenpay. Als het gaat om levering van kleine hoeveelheden in China, maken veel websites het mogelijk om te betalen bij ontvangst. Ook bij het ontwerp van uw website dient u met bepaalde richtlijnen rekening te houden. Zo gebruikt een Chinese website over het algemeen een kleinere typografie, staat er meer informatie op een pagina en wordt er een grotere variatie aan kleurcodes gebruikt. In China is bijvoorbeeld de website van Yoda marktleider op het gebied van online cosmeticaverkoop (zie hieronder).

6. Gestroomlijnd aankoopproces
Een Chinese e-commerce website heeft gemiddeld genomen een aankoopproces dat bestaat uit drie stappen. Een webshop met een bestelproces van meer dan vijf stappen wordt over het algemeen als complex beschouwd door de Chinese consument. De laadtijden van websites liggen in China namelijk hoger dan in westerse landen, dus hoe minder pagina’s er geladen hoeven te worden, hoe beter.

7. Conversie verhogen
De Chinese consument is erg pragmatisch, dus professionele foto’s en goede video’s die de functies van uw producten goed kunnen weergeven, kunnen van positieve invloed zijn op het conversiepercentage. Beschrijvende teksten zijn nodig om in te spelen op het gevoel van de consument. Op het gebied van wijn, bijvoorbeeld, zijn de best presterende shops de winkels die de geschiedenis van de wijn vertellen via tasting guides. Een ander goed voorbeeld is de Tmall Shop van Afu Mythical.

8. Promotie
Chinese consumenten hebben vaak bij het fysieke winkelen de gewoonte om te onderhandelen over de prijs. Voor veel Chinezen voelt een aankoop zonder onderhandeling als een ongunstige deal. Dit fenomeen blijkt ook online populair. Zo zorgden kortingen tijdens ‘the single day’ op Taobao voor een recordverkoop.


9. Zichtbaarheid
Een van de grootste uitdagingen voor webwinkeliers is het aantrekken van bezoekers. Een goede Baidu-verwijzing is een belangrijk middel om verkeer te verkrijgen in China. Dit kan worden bereikt door middel van goede SEO- en/of SEM-campagne.

- SEM: deze campagnes kunnen zorgen dat u bij de eerste elf resultaten in Baidu verschijnt. Maar de prijs van de klik kan erg hoog zijn voor bepaalde sectoren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat u 25 RMB (zo’n 3 euro) per klik moet betalen voor zoekwoorden als ‘buy wine’ of ‘cosmetic’.
- SEO: is financieel gezien de beste manier om bezoekers te trekken en dus uw verkoop te stimuleren. SEO in China is vooral gericht op Baidu (80 procent) en een beetje op Google.com.hk.
- Sociale netwerken: communitymanagement is een andere manier om verkeer naar uw website te trekken. Daarbij is het een goede manier om klantloyaliteit op te bouwen. Zodra een site draait en omzet genereert is een goede integratie van sociale netwerken in China sowieso zeer interessant.

10. Instant messaging
Zeer weinig Chinezen gebruiken e-mail. Ze gebruiken liever instant messaging om direct te communiceren met de verkoper. Over het algemeen hebben veel Chinese webshops dan ook QQ-messaging of ‘click to chat’-systemen. Daarbij worden in China veelal sms-berichten of telefoongesprekken gebruikt om een bestelling te bevestigen, waarbij in westerse landen e-mail het meestgebruikte communicatiemiddel is. Chinezen hebben namelijk vaak verschillende e-mailadressen die ze niet (zo vaak) checken. Massamail (e-mailcampagnes) is in China dan ook eerder inefficiënt. Daarentegen blijken promotiecampagnes via mobiele telefoons tegenwoordig buitengewoon doeltreffend.


Cijfers



Bron: Marketingtochina.com