Donderdag 16 mei 2013

23925 keer gelezen3 x gereageerd

6 aandachtspunten voor productomschrijvingen

6 aandachtspunten voor productomschrijvingen

Op productpagina’s zijn goede, unieke productbeschrijvingen - naast reviews, afbeeldingen, calls-to-action en leveringsinformatie - essentieel. Allereerst voorkomt u met unieke content dat u wordt gestraft door Google in verband met duplicate content op uw site.

Daarnaast bieden unieke productbeschrijvingen goede verkoopkansen. Er zijn namelijk weinig gebieden waarop webwinkels zich echt kunnen onderscheiden van hun concurrenten, maar copywriting is er een van. Met goede productomschrijvingen kunt u de bezoeker verleiden, uw producten up-sellen en een persoonlijke touch aan uw site geven. Op Econsultancy.com geeft David Moth zes aandachtspunten voor het schrijven van productomschrijvingen. Deze punten zijn hieronder uitgewerkt.

1. Schrijf voor uw doelgroep
Houd bij het schrijven van productomschrijvingen uw doelgroep in het achterhoofd en pas de content hierop aan. Het taalgebruik en de tone of voice moeten het type klant dat u in uw webshop verwacht aanspreken. Zo is het een logische keuze voor een webshop in babyproducten om gebruik te maken van een ‘warme’ toon die de kwaliteit en veiligheid van het assortiment benadrukt, terwijl een online kledingwinkel (die zich richt op jonge consumenten) eerder kiest voor een hippe taal, waarmee de shop de stijl van de producten beschrijft en aangeeft hoe de kleding strookt bij de huidige trends. Of, in het geval van Firebox - een webshop in gadgets en gifts, dat zichzelf verkoopt als de plek met ‘the coolest things you can buy’ - is dit een manier om een reismok op een boeiende manier te omschrijven:


2. Wees consistent
Hoewel u waarschijnlijk een breed scala aan producten verkoopt, is het belangrijk om een bepaalde mate van consistentie te houden in uw productomschrijvingen, aangezien consumenten verwachten dezelfde tone of voice terug te vinden binnen de hele site. Daarnaast dienen ook de lengtes en opgenomen details consistent te zijn, anders kunnen bezoekers teleurgesteld raken aangezien de productpagina’s dan niet overeen komen met hun verwachtingen.

3. Zorg dat de beschrijvingen passen bij uw merkidentiteit
Productbeschrijvingen dienen ook in overeenstemming te zijn met de identiteit van een merk, dus als u een sophisticated kledinglabel heeft, dan wilt u waarschijnlijk niet een chatty/casual toon aannemen. De content van een website is een belangrijk onderdeel bij het opbouwen en neerzetten van een merk en dient overeen te komen met de toon die u gebruikt bij andere zaken, denk aan reclames en social media. Een voorbeeld: Net-A-Porter noemt zijn beschrijvingen ‘Editor’s Note’ en beschrijft een van de jumpsuits als ‘fabulous choice for exotic vacations’ – geen beschrijving die je bijvoorbeeld zou verwachten op de website van Gap. Daarnaast bieden de omschrijvingen ook de mogelijkheid voor cross-selling, door de andere items die te zien zijn in de productafbeelding te benoemen.


Een ander mooi voorbeeld van productbeschrijvingen is die van J. Peterman Company:


4. Voordelen zijn belangrijker dan features
Bij de meeste producten zijn consumenten zich wel bewust van de belangrijkste features, tenzij het om complexere producten gaat zoals elektronische apparatuur en witgoed. Maar voor veel consumentenproducten geldt dat de feitelijke informatie en specificaties aan de hand van bullet points kunnen worden omschreven en dat de beschrijving moet worden gebruikt om de bezoeker te overtuigen om het product aan te schaffen. Dit houdt in dat u de mogelijke voordelen van het product dient te omschrijven. Bijvoorbeeld: waarom maakt het kledingitem de koper meer fashionable? Of waarom maakt het product het leven van de koper makkelijker of leuker?

Hieronder een voorbeeld van Mothercare: de wieg beschermt het tandvlees van uw baby en is hoog genoeg zodat u uw kind er gemakkelijk uit kunt tillen – wat wilt u nog meer?

Onthoud dat u probeert uw klant te motiveren om iets bij u te kopen, dus gebruik emotionele taal die de interesse van de klant wekt.


5. Gebruik opsommingtekens
Zoals bij punt 4 al is vermeld, is het verstandig om in uw productomschrijvingen naast het gebruik van paragrafen ook bullet points toe te passen. Naast een aantrekkelijke en overtuigende beschrijving, kunt u zo nog de belangrijkste details en specificaties overzichtelijk opsommen voor de bezoeker en hem op deze manier nog een laatste duwtje in de rug naar een aankoop geven, zoals in het voorbeeld hieronder van House of Fraser:


6. Vergeet uw zoekwoorden niet

Zorg dat uw belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de productbeschrijvingen, aangezien Google (onder andere) daaraan de relevantie en waarde van uw website kan toekennen. Dus als u bijvoorbeeld avondjurken verkoopt, neemt u het woord ‘avondjurk’ idealiter op in de titel van uw productomschrijving en in de body van de tekst. Echter: het herhalen van het zoekwoord meer dan een paar keer is af te raden, aangezien het dan erg onnatuurlijk en onbetrouwbaar wordt. Zorg er dus voor dat de teksten goed blijven lopen en dat de belangrijkste zoekwoorden op een prettige en niet-overdreven manier zijn opgenomen.

Bron: Econsultancy.com

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Zoekmachinemarketing (Marketing)
- Usability (User-experience)



Er is op dit moment 3 keer gereageerd op:
6 aandachtspunten voor productomschrijvingen
 
  1. Haitse Wiersma op donderdag 16 mei, 2013 om 13:45
    www.ecompro.nl/diensten/product-data-manager/

    Al weer een advies dat uitgaat van het verspreiden van productinformatie in plaats van de consument te helpen bij zijn keuze. Natuurlijk is het van belang het product goed te omschrijven. Als de beschrijving dan ook nog aansluit bij het merk, de doelgroep en de verwachtingen van de klant des te beter. 


    Echter laat men de klant nog steeds zelf uitzoeken. De webshop biedt de klant geen hulp bij het maken van een keuze. Nog steeds is het één enorm warenhuis, zonder verkopers, waar de bezoeker door heen dwaalt en het zelf maar moet uitzoeken.


    Beter is het structureel na te denken over de features van de producten. Deze features structureel en eenduidig te definieren zodat de klant doormiddel van dynamische navigatie, keuzehulp, virtueel productadvies, het aanvullen van zoektermen, geholpen wordt bij de keuze van zijn product.


    Enkel bij het zorgvuldige structureel definieren van productfeatures kan een webshop dergelijke mogelijkheden bieden. Het tonen van de voordelen van een product, het definieren van de zoekwoorden, etc wordt dan minder belangrijk wanneer men de klant in de zoekfase al helpt.


    Het enige vereiste bij dergelijk hulpmiddelen is goed gestructreerde data.

  2. Partner in Content op woensdag 22 mei, 2013 om 10:40
    http://www.partnerincontent.nl/

    Als aanvulling op dit artikel: 7 tips voor beter converterende productbeschrijvingen

  3. Tekstopdracht op maandag 13 maart, 2017 om 16:58
    tekstopdracht.nl

    Duidelijke tips.
    Hier nog wat tips over het schrijven van een goede productomschrijving 


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.