Twinkle | Digital Commerce

Tips voor het optimaliseren van uw bedankpagina

2017-05-28
180101

De bedankpagina, de pagina na het voltooien van een online aankoop, biedt een goede kans voor verdere (micro)conversies. In dit artikel vindt u tips, opgesteld door Linda Bustos op Getelastic.com, om het beste uit deze pagina en de bevestigingsmail te halen.

1. Account aanmaken
Het aanbieden van een guest checkout met de optie om een account aan te maken na de aankoop is een win-winsituatie. Maar vergeet niet om (op een positieve manier) te benadrukken waarom de klant moeite zou moeten doen om een account aan te maken. Action Envelope (zie afbeelding hieronder) heeft een eenvoudig proces met drie velden, maar de call-to-action concurreert wel met een aantal andere pagina-elementen.


2. Doorwinkelen
Wellicht denkt u: ‘Waarom zou iemand die net klaar is met winkelen, opnieuw willen beginnen?’
Soms worden cross- en/of up-selling aanbiedingen genegeerd of - erger nog - ze resulteren in winkelwagenverlaters tijdens het aankoopproces. De bedankpagina of bevestigingsmail geeft u een tweede kans om de aandacht van de koper te trekken. Daarbij heeft u nu concrete(re) aanwijzingen voor aankoopintentie en productbezit. U kunt op dit moment van het klantproces dus nog relevantere productaanbevelingen doen.

2A. Suggesties, suggesties en suggesties
Het onderstaande voorbeeld van Amazon is overweldigend. Deze aanpak is niet direct aan te bevelen, maar het geeft wel aan op welke manieren u cross- en up-selling kunt inzetten op de bevestigingspagina (aanbevelingen op basis van de browsergeschiedenis, nieuwe items en dergelijke). Verassend is wel dat de optie ‘Klanten die X kochten, kochten ook Y’ niet wordt toegepast op deze pagina.


2B. Maak een deal
NFL Shop jaagt herhaalaankopen aan door middel van een couponcode (via e-mail).


2C. Slimme cross-sell
De onderstaande bevestigingse-mail van Shutterfly is op verschillende manier slim. De mail is overtuigend door de zin ‘Gift to say thank you’ in plaats van enkel een simpele couponcode. ‘We’d like to treat you’ geeft de koper het gevoel dat hij speciaal is. De mail creëert urgentie doordat het aanbod tijdsgebonden is en de mail suggereert dat de klant meer haalt uit zijn eerdere aankoop (foto’s) door in te gaan op het aanbod (fotoboek).


2D. Maak de klant nieuwsgierig
Bliss toont producten niet met simpele thumbnails, maar op een creatieve manier met opvallende teksten waardoor het de aandacht van de klant sneller trekt. Zinnen als ‘Winner after 40.000 votes’ en ’20-in-1 wonder balm’ spelen in op de nieuwsgierigheid van de klant.


3. E-mail opt-in
Het bovenstaande voorbeeld van Bliss bevat ook een subtiele e-mail opt-in. Wees niet bang om meerdere calls-to-action te combineren, maar zorg voor een juiste balans qua prioriteit in de opmaak (laat ze elkaar dus niet overschreeuwen).

4. Content, tools en apps
NFL Shop benadrukt zijn ‘gift finder’-tool op de bevestigingspagina, maar je zou zeker ook kunnen linken naar native apps (inclusief app-catalogus), blogs, content, features, eventkalenders en dergelijke.


5. Onderzoek
Onderzoeksverzoeken kunt u wel of niet belonen:



6. Social
6A. Sharing
De vraag is of dit veel wordt gedaan, maar baat het niet, dan schaadt het ook niet om deze functie aan te bieden. Voor de ene productgroep (denk aan fashion of muziek) zal dit beter werken dan een andere productgroep (bijvoorbeeld kabels, accu’s of medicijnen ).



6B. Pin it
Klanten kunnen wellicht terughoudender zijn in het delen van aankopen via Facebook dan het pinnen via Pinterest. Sephora biedt de mogelijkheid om losse producten te pinnen, zodat de klant niet zijn hele bestelling hoeft te delen. Aliexpress.com biedt sharing buttons voor meerdere sociale netwerken.


6C. Werven
In plaats van het delen van individuele aankopen, kunt u uw klanten ook vragen om voor u nieuwe klanten te werven. Dit is met name zinvol voor lidmaatschapsites als Kiva.org (zie afbeelding hieronder) of Hautelook.com en Gilt.


Bottom line
Doe iéts met uw bedankpagina; een enkel bedankje is een gemiste kans.

Bron: Getelastic.com