Twinkle | Digital Commerce

Stuur uw bezoeker in de juiste richting

2017-05-28
195109

Heeft u weleens minutenlang naar een product gezocht, zonder te weten of de webshop dit product eigenlijk wel verkoopt? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk ontkennend. De reden is dat u dan al veel eerder bent afgehaakt.


Tekst: Christian Waijers

Meer dan ooit verwachten online kopers dat ze direct vinden waar ze naar op zoek zijn. Het ongeduld is groot en de tolerantie voor 'verstopte producten' vrijwel nihil. Bezoekers zo goed mogelijk begeleiden op hun weg door uw assortiment is dan ook cruciaal en dit begint bij het op de juiste manier indelen van uw producten in hoofdcategorieën. Hou hierbij rekening met de volgende aspecten.

Wat zijn hoofdcategorieën?
De laag boven de laag waarin uw producten worden getoond wordt ook wel als hoofdcategorie aangeduid. Door middel van hoofdcategorieën worden producten op het hoogste niveau van elkaar gescheiden. Het zijn typische verzamelcategorieën. Een indeling in hoofdcategorieën is een must als het gaat om producten voor verschillende doelgroepen (bijvoorbeeld dameskleding, herenkleding etc.) of als de producten sterk in aard van elkaar verschillen (bijvoorbeeld computerartikelen en huishoudelijke apparaten).

Het assortiment in hapklare brokken indelen
Een webwinkel met een breder assortiment dan Neckermann.com kom je bijna niet tegen. Neckermann.com ontkomt er dan ook niet aan om boven de productlaag een opsplitsing te maken in hoofdcategorieën.


De gekozen indeling oogt heel natuurlijk en lijkt misschien voor de hand liggend. Toch is er zorgvuldig over deze opzet nagedacht en waarschijnlijk ook uitgebreid mee geëxperimenteerd. Er is bijvoorbeeld bewust gekozen om Damesmode, Herenmode en Kinderen apart te tonen en niet te bundelen onder de hoofdcategorie 'Mode'. Ook is de categorie 'Gaming' niet onder 'Fit, Mooi & Vrije tijd' geplaatst en 'Slapen' niet onder 'Wonen', maar 'Keuken & accessoires' en 'Bad & Toilet' daarentegen weer wel.

Wat voor producten u ook verkoopt, er is altijd wel een manier te vinden om uw assortiment te groeperen. Bedenk wat de verschillende productgroepen met elkaar gemeen hebben. Bijvoorbeeld voor welke doelgroep ze bestemd zijn, waarvoor ze dienen, over welke eigenschappen ze beschikken of waar ze gebruikt (kunnen) worden.

Extra aandacht voor belangrijke productgroepen

Neckermann's keuze om de categorieën 'Gaming' en 'Slapen' apart te tonen, zal niet alleen met de vindbaarheid van de artikelen te maken hebben, maar ook met de waarde die het webwarenhuis aan deze productgroepen hecht. Hoe dan ook wordt een bezoeker heel intuïtief naar de juiste plek geloodst, ondanks het gigantisch brede assortiment.

Woonwinkel Het Sfeerpakhuis kiest voor een praktische indeling. Elk gedeelte van het huis krijgt zijn eigen hoofdcategorie. Fijn voor de bezoeker, want als hij op zoek is naar iets voor in zijn woning dan weet hij ongetwijfeld al voor welke ruimte het is bestemd. Zeep krijgt een eigen hoofdcategorie, ongetwijfeld omdat de winkel deze productgroep extra onder de aandacht wil brengen, net zoals Neckermann.com dat doet. Prima natuurlijk, zolang dit tot een of twee productgroepen wordt beperkt en het overzichtelijk blijft.


Maar wat te doen met bijvoorbeeld de productgroep 'Klokken'? Deze kan immers zowel in de woonkamer als in de keuken of slaapkamer hangen. De oplossing is simpel, u plaatst deze in alle drie de hoofdcategorieën.

Ook hoofdcategorieën bij een smal assortiment
De lederwarenwinkel uit het voorbeeld hieronder heeft de verschillende soorten tassen, accessoires en klein lederwaren direct in de betreffende categorie geplaatst. Hoewel de pijltjes een diepere indeling lijken aan te geven, is hiervan geen sprake.


In de categorie 'Business artikel' staan onder andere chique schoudertassen, die ook bij 'Herentas' zouden kunnen worden verwacht. De categorie 'Damestas' bestaat uit een opeenhoping van maar liefst 673 tassen, in alle soorten en maten en vormt de hoofdmoot van het assortiment. Onder 'Klein lederwaren' vallen artikelen als portefeuilles, creditcardetuis en sleuteletuis.

De webwinkel zou de indeling meer structuur en logica kunnen geven door één categorielaag toe te voegen. Deze laag zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit vijf hoofdcategorieën: Dames, Heren, Koffers & Reistassen, Schooltassen en Accessoires. De hoofdcategorie 'Dames' kan dan weer verder worden opgedeeld in Handtassen, Schoudertassen, Rugtassen, Sporttassen, Businesstassen, Portefeuilles en Etuis. Hetzelfde geldt voor de andere hoofdcategorieën.

Uit het voorbeeld hierboven blijkt dat het gebruik van hoofdcategorieën ook bij een smal assortiment aan te raden is. Het helpt uw bezoekers sneller naar de gewenste productgroep te loodsen. Alleen bij webwinkels met een bijzonder smal en vooral ook ondiep assortiment kan het handiger zijn om direct de productgroepen te tonen.

Keuzes bij het indelen
De belangrijkste afwegingen die u moet maken bij het ontwerpen van een indeling zijn:
- bedenk waar uw bezoekers een product zullen verwachten
- gebruik minimaal twee en maximaal tien hoofdcategorieën
- wees consistent bij het indelen en benoemen van de categorieën
- zorg dat de indeling in balans is

Met 'in balans' wordt bedoeld dat u bij de indeling ervoor probeert te zorgen dat elke hoofdcategorie ongeveer even breed en diep is. Het is voor bezoekers verwarrend als de ene hoofdcategorie vijftien productgroepen bevat en de andere slechts twee of drie.

Christian Waijers is online marketeer bij Mijnwebwinkel, een platform waarmee ondernemers een webwinkel kunnen beginnen.